Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av hjemmestudio Pc


Anbefalte innlegg

Jeg skal som trådstarter ha meg en ny pc til hjemmestudio nå, jeg har tilgang på gratis Xp via HiB(høyskolen). Har stort kabinett og ok skjerm(kun 19" men får holde i starten. ) Jeg har også guitar rig session 3 , den saken med eksternt lydkort. Hva trenger jeg da og hvor mye vil det koste? Vil ha en enkel stabil harddisk til programvare og ekstern til musikkarbeid, da jeg skal ha med meg musikken til studio o.l. dann og vann. kjekkere enn å brenne dvd er. PC en skal KUN brukes til musikk da jeg har en ny og god Laptop til privat og skolebruk.

Hadde et håp om å klare meg under 5000 men tåler å gå noe over.

og jeg har ikke behov for å spille inn mer enn et (maks) to instrumenter om gangen. trommene blir programmert uansett.

Ikke meininga å stjele en tråd her men jeg tror jeg spør i samme gata?

Og mye gode svar over her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2år gamle Acer kosta vel 5000kr da jeg kjøpte den. Og den dag ida så funker den fortsatt utmerket til å spille inn 2spor samtidig uten noen sim helst problemer.

Ser ikke vitsen i å betale 15 000kr viss du klarer deg med bare to spor. For mitt bruk så hadde jeg klart meg med en brukt PC til 2000kr og et ekstern lydkort. Men ordentlig studio der man mikker opp trommer og flere spor, er noe helt annet enn å ta opp gitar/bass med 1-2spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När vi spelar in med bandet och tar opp trummorna så använder vi typ 8-10 mickar med en sån här tablet PC med Intel Core Duo 2 GHz, uppgraderad till 2, 3 eller 4 Gig Ram (kommer inte riktigt ihåg), funkar perfekt :) . Så din 2 år gamla Acer skulle säkert inte heller ha något problem med det heller :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dualcore 2.4 ghz og 2 gb ram og klarer meg fint på de aller fleste prosjekter - og jeg ser på meg selv som en avansert bruker

har skjelden mindre enn 30-40 spor med 1-4 plugins på hvert av de

I tillegg kommer det 3-4 reverbs og mange delayer + mange vsti-er

Dette går lett på pcen min og den var middels spekket da jeg kjøpte for 2 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg interface/DAW, og velg PC eller Mac utfra det. Velger du ProTools skaffer du deg en Mac, for alt annet kan du like gjerne bruke en PC. Årsaken vil du finne om du sjekker ut brukerforumet til Digidesign (PT produsent).

En PC har mange flere variabler, en mindre datakyndig person vil før eller senere oppdage at dette er ensidig negativt - helt til en kyndig person får ordnet opp. Er du villig til å lære deg det du trenger for å detaljstyre et hjelpemiddel, velg PC. Om du vil være produktiv og slippe å styre med andre ting enn det du helst vil, velg Mac. ;)

Nei, jeg har ikke Mac, men har mange ganger angret på handel av PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Euphor er inne på noe vesentlig.

Hvis du kjøper en PC for å bruke i hjemmestudio, så bruk den til det. Ikke legg inn masse merkelig programvare og alt mulig skrot "for å teste". Det at en PC blir tregere og tregere, stemmer, men det er ikke maskinen sin skyld. Årsaken til det er lokalisert mellom tastatur og stol som sitter og installerer og avinstallerer alt mulig rart.

Skal du på død og liv bruke maskinen til alt mulig mellom himmel og jord, har du to muligheter- enten en dualboot, det vil si at du har to versjoner av Windows, gjerne på to forskjellige disker. Så bruker du det ene OSet til DAW, og det andre til "resten".

Eller, hvis programvaren tåler det, last ned Microsoft virtual PC og lag deg noen virtuelle maskiner som du bruker når du skal prøve ut alt mulig rart. Fungerer helt fint til vanlig programvare, men ikke til tyngre programvare som spill og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lar specs på maskin og mac vs pc ligge (hvertfall en stund)

Jeg synes det er viktig å tenke på et par andre faktorer her, og hvor man bør legge pengene. Man bør legge pengene i så gode preamper (på lydkortet) som mulig, og et par gode studiomonitorer(og evt ok mikker hvis man skal bruke det). Hjelper ikke så mye med maskin til 20 hvis man har lydkort til 500 og et par pchøytalere. Hvis man har tenkt til å bruke 15000, så hadde jeg brukt en 4-5 på lydkort og en 2-3 på monitorer.

(ellers kan jeg nevne at jeg bruker min Dell laptop som er 2,5 år gammel til opptak,og det funker alldeles utmerket. Dual core, og litt spekka opp minne- og diskhastighet. kjører opptil 20 spor med en 4-5 plugins på hver uten problemer. Kjører cubase 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.