Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjustrengs gitar og firestrengs bass?


Konnis

Anbefalte innlegg

Heisann.

Se for deg at du har en sjustrengsgitar - B E A D G B E. Så har du en bassist da, men han har bare 4 strenger - E A D G. Hvordan går dette sammen? Hva gjør bassisten når gitaristen begynner å spille mørkere enn E?

Et annet eksempel. Se for deg at du har en femstrengs bassgitar - B E A D G. Så har gitaristen en vanlig sekstrengs gitar - E A D G B E. Hva gjør man nå? Når får bassen bruk for den ekstra strengen, iogmed at gitaristen ikke kan gå dypere enn E?

Er klar over at bassen kan ha noen egne basslinjer som kan gå under E selv om gitaren har E som dypeste mulighet, men lurer særlig på hvordan det blir med 7 strenger på gitar mot 4 på bass.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, ja.

problemstilling: hvis en gitarist har sju strenger, og en bassist har fire strenger: hva spiller bassisten når gitaristen spiller en åpen B-streng?

Løsning: 7. bånd på E-strengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksstrengers gitar og firestrengers bass stemt i B...

Sånn ellers så kan jo som du nevner bassen spille dypere enn gitaren uten at det blir et problem, det gjør den jo i utgangspunktet.

Tror derimot ikke gitar i B og bass i E funker særlig bra, selv om det som med så mye annet selvfølgelig er fysisk mulig.

Uansett er det ikke hensiktsmessig at gitar og bass har annerledes stemming, dvs. utifra den mørkeste strengen.

Er ikke helt 100% mitt felt, men nå er det jo slik at bassister gjerne har litt flere stemminger å velge i, og vet å bruke flere strenger til annet enn å gå dypere.

Den femte strenger må ikke nødvendigvis være stemt i B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om gitaren har 7 strenger og bassen har 4 er de jo stemt likt, så det er egentlig ikke noe problem her. Bassen vil være dypere enn gitaren uansett, så du trenger ikke en 5-strenger for å spille sammen.

For de som lurer er gitar stemt med "SCT" (standard concert tuning) i eadghe altså C. Samme som piano.

Hvorfor den er stemt i C, har noe med kammertonen å gjøre. Husker ikke ned på detaljnivå, men en gitarlærer ga meg en avhandling om dette en gang i tiden. Jeg mente bestemt den var i E, men det var feil... Da ville E-strengen være G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Skal man være nøye, sÃ¥ er det jo ikke like dypt. Det er en hel oktav under, og det er en ganske vesentlig forskjell.

Forøvrig har kristoffereide et godt poeng. En 6strengs gitar som er normalstemt, og der den dypeste strengen er en e, er stemt i C. En sjustrengs gitar som er normalstemt, og den dypeste strengen er en H, er fortsatt stemt i C. Og så videre.

Grunnen til dette, er enkel. Når man spiller en c på gitaren, klinger det som en C natura. For eksempel i tredje båndet på A-strengen.

En trompet, for eksempel, er stemt i b for h, eller Bb om man vil. Det er fordi at når man spiller en c på en trompet, vil den klinge som en b for h på et piano. Spiller man i c- dur på trompeten, må den som spiller piano spille i b- dur. Pluss på med en altsaks, som er stemt i Eb, så blir det riktig morsomt å finne ut i hvilken toneart vedkommende skal spille i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J A ! Det var noe slik gitarlæreren og sa... Mange år siden nå, så ikke så lett å huske... Men det var i tillegg noe med kammertonen, som er C i en normalstemt gitar. Tar man en C (A3) er det en C... Stemmer man gitaren ned 0,5 flytter du kammertonen òg ned 0,5, tar du da en C vil det være A4. Tonen C vil du kunne ta uansett om du skjønner. Mer enn dette husker jeg ikke, da hadde jeg glemt pin-koder og adressen min osv

A3 = A streng, 3 bånd osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg at du har en sjustrengsgitar - B E A D G B E. Så har du en bassist da, men han har bare 4 strenger - E A D G. Hvordan går dette sammen? Hva gjør bassisten når gitaristen begynner å spille mørkere enn E?

Det går jo såklart an å spille rundt det, men det er nok en fordel om bassisten enten stemmer bassen BEAD, eller skaffer seg en femstrenger.

Et annet eksempel. Se for deg at du har en femstrengs bassgitar - B E A D G. Så har gitaristen en vanlig sekstrengs gitar - E A D G B E. Hva gjør man nå? Når får bassen bruk for den ekstra strengen, iogmed at gitaristen ikke kan gå dypere enn E?

Dette er jo ikke noe problem i det hele tatt. Klart bassisten kan finne bruk for B-strengen sin. Det er heller ikke helt uvanlig at en femstrengs bass er stemt EADGC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J A ! Det var noe slik gitarlæreren og sa... Mange Ã¥r siden nÃ¥, sÃ¥ ikke sÃ¥ lett Ã¥ huske... Men det var i tillegg noe med kammertonen, som er C i en normalstemt gitar. Tar man en C (A3) er det en C... Stemmer man gitaren ned 0,5 flytter du kammertonen òg ned 0,5, tar du da en C vil det være A4. Tonen C vil du kunne ta uansett om du skjønner. Mer enn dette husker jeg ikke, da hadde jeg glemt pin-koder og adressen min osv

A3 = A streng, 3 bånd osv

Stemmer det. Stemmer man en gitar ned et halvt trinn, dvs Eb,Ab,Db,Gb,Bb,Eb, har man stemt gitaren i H. Det vil si, at hvis man skal spille sammen med et instrument som er stemt i C natura, så må man spille i Db- dur for at det skal klinge likt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.