Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalerkabel +/-


jonta

Anbefalte innlegg

Så lenge kablene er koblet rett i forhold til hverandre, så funker jo høytalerkabelen.

Hvis den er skjermet, vil du gjerne koble skjermen i det som kalles "shield", eller skjerm på jacken, og det er ikke tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nøye så lenge du gjør det likt i hver ende av høyttalerkabelen din.

Hvis du gjør det feil på en kabel og du bruker mer enn et høyttalerkabinett vil de spille ute av fase med hverandre, slik at den ene høyttaleren spiller innover mens den andre spiller utover. Dette kan være kult i enkelte tilfeller på gitar, men vanligvis ikke, og det er spesielt kjipt på bass-kabinetter og PA-høyttalere.

For å sjekke at ting er riktig (eller feil hvis du skulle ønske det sånn) kan du legge hånden på høyttalerelementet og bruke et 9V-batteri. Da kjenner du om elementet slår innover eller utover når du kobler til batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nøye så lenge du gjør det likt i hver ende av høyttalerkabelen din.

Hvis du gjør det feil på en kabel og du bruker mer enn et høyttalerkabinett vil de spille ute av fase med hverandre, slik at den ene høyttaleren spiller innover mens den andre spiller utover. Dette kan være kult i enkelte tilfeller på gitar, men vanligvis ikke, og det er spesielt kjipt på bass-kabinetter og PA-høyttalere.

For å sjekke at ting er riktig (eller feil hvis du skulle ønske det sånn) kan du legge hånden på høyttalerelementet og bruke et 9V-batteri. Da kjenner du om elementet slår innover eller utover når du kobler til batteriet.

Greit svar! Og du garanterer at elementet ikke ryker med dette 9V batteriet?

Alltså på jack kobl. i kabinettet (hun), er den brune kabl. koblet på spissen, og den blå er på "skjermen". Skulle tro at blå er + og brun er -?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit svar! Og du garanterer at elementet ikke ryker med dette 9V batteriet?

Alltså på jack kobl. i kabinettet (hun), er den brune kabl. koblet på spissen, og den blå er på "skjermen". Skulle tro at blå er + og brun er -?

Det der likner ikke på en høytalerkabel, men en gitarkabel.

Hadde det vært meg hadde jeg brukt en høytalerkabel.

Hvordan du kobler kablene har ingenting å si så lenge høytalerne er i fase,

men en høytalerkabel kan ta mye mer strøm enn en gitarkabel. (en med skjerming)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at jeg ikke har fakta på plass, men jeg har lært at man ikke skal bruke en skjermet kabel til høyttalerkabel av to årsaker:

- Senterleder er for tynn til at den klarer å frakte strømmen skikkelig. Dette problemet blir større jo lengre kabelen er, og man kan risikere at forsterkeren går i stykker.

- Senterleder går inne i en jordstrømpe, og da kan det induseres et magnetfelt som "spiser opp" signalet fra forsterkeren. Dette utvikler varme, og kabelen kan kortslutte. Noe av det samme kan man oppleve hvis man lar 25 meter skjøteledning ligge i en kveil og så kobler en drill i enden av kabelen. Denne kabelen er riktignok ikke skjermet, men det er det samme som skjer.

Altså- bruk kabel beregnet til høyttaler. To ledere ved siden av hverandre. Jo lengre kablel og jo høyere effekt, jo tykkere tverrsnitt trenger du.

(Driver jeg med vranglære her regner jeg med at jeg blir arrestert tvert.. )

Til sist- det går som oftest bra. Det er ikke slik at hvis man plugger inn en 1,5 meter lang gitarkabel og spiller lavt, så er det garantert katastrofe. Det er ikke noen unnskylding for å drive med dette. Før eller senere går det galt, med en dyr reparasjon som resultat. Det har jeg sett flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er helt klart vanlig kabel, orginal montert, inne i selve kabinettet. Blå og brun. Og jeg driver og kobler. Prøver forskjellige elementer.

Takk for gode råd ellers. Jeg har hatt en følse av at man ikke skal bruke instr.kabel til høyttalere. Og bruker man "gammeldags" uskjermet høytt. kabel til gitaren får man lett støy, serlig vis man holder i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.