Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha ny amp


Beia

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for ny amp... Jeg har rett og slett lite peiling på det, og trenger litt hjelp... Jeg har sett meg ut et par stk, og kan strekke meg ganske langt mtp hva det koster. Dog skal jeg bli far i Juli, sÃ¥ jeg blir slaktet om jeg tar av her.. <_<

Combo er uaktuelt, så det er enten et halfstack eller en topp..

Her er noen jeg har sett meg ut:

Peavey Supreme

Randall Warhead x2

Peavey 5150

Peavey 6505

Line 6 HD 147

Som sagt, jeg har lite peiling og dette er de jeg har "mysa" litt på... Jeg spiller mest metal, prog og liknende så cleanlyden kan godt være "shait"..

Jeg ønsker også kun å kjøpe brukt, da noen av disse er rimelig kostbare...

Er det noen som har noen av disse ampene? Eller kanskje prøvd? Noen som har tips til andre forslag? Jeg tror vi sier at budsjettet ligger på 8000,- i første omgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tiden kommet for ny amp... Jeg har rett og slett lite peiling på det, og trenger litt hjelp... Jeg har sett meg ut et par stk, og kan strekke meg ganske langt mtp hva det koster. Dog skal jeg bli far i Juli, sÃ¥ jeg blir slaktet om jeg tar av her.. <_<

Combo er uaktuelt, så det er enten et halfstack eller en topp..

Her er noen jeg har sett meg ut:

Peavey Supreme

Randall Warhead x2

Peavey 5150

Peavey 6505

Line 6 HD 147

Som sagt, jeg har lite peiling og dette er de jeg har "mysa" litt på... Jeg spiller mest metal, prog og liknende så cleanlyden kan godt være "shait"..

Jeg ønsker også kun å kjøpe brukt, da noen av disse er rimelig kostbare...

Er det noen som har noen av disse ampene? Eller kanskje prøvd? Noen som har tips til andre forslag? Jeg tror vi sier at budsjettet ligger på 8000,- i første omgang...

Hvorfor ikke combo? Tror du får bedre amp i den prisklassen der dersom du kjøper combo i stedet for topp og kabinett. 6505 er lik 5150, i hvertfall så godt som. Veldig fine amper. Warheaden er vel Transistoramp? Mener jeg har hørt den, og den låt jævli fett. Ville styrt unna Line 6, og leitet etter billige engl amper. Marshall Mode4 låter også helt sjukt bra.

Kan ikke skjønne hvordan clean-lyd ikke skal være viktig for prog? Tror det er mange som sier de liker prog, og ikke helt vet hva prog er. DT er progressivt, ja. Men det er ikke prog.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke combo? 6505 er lik 5150, i hvertfall så godt som. Veldig fine amper. Warheaden er vel Transistoramp? Mener jeg har hørt den, og den lÃ¥t jævli fint.

Kan ikke skjønne hvordan clean-lyd ikke skal være viktig for prog? Tror det er mange som sier de liker prog, og ikke helt vet hva prog er. DT er progressivt, ja. Men det er ikke prog.

hvis ikke det bandet er prog, hva er prog da? :blink:

men 6505 er en finfin amp, bråker fælt :D enkel og grei, og billig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det bare for meg at combo blir for lite... Godt mulig jeg tar feil der... Men ampen skal stå på øvingslokalet, så jeg ønsker det bare litt større enn en combo...

Det er ikke det at cleanlyden ikke er viktig, men jeg tror jeg skal klare å få en bra cleanlyd ut av pedaler/brett, og så får vrengen være "hovedfokuset"...

Ok, å 5150 og 6505 er klin lik? Ingen forskjell i det hele tatt?

Jeg har fått høre at Randall er ganske dårlig og at de kun har amper uten rør. Men jeg liker vrengen litt rå, så jeg vil ikke ha vrengen så polert.

Fant akkurat et stack fra Bugera tror jeg det het? Er det noen som har hørt om det? Er det noe å gå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey XXX burde vel passe inn i budsjettet ditt? Litt tacky utseende på ampen, men vrengen er god. :)

Bugera lages av Behringer, som jevnt over får en del tyn for byggekvaliteten på gitarsakene sine. Lyden skal dog være OK.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey 6505 + et 4x12 kabinett med Celestion Vintage30 (V30) så fÃ¥r du fett metallyd.

Machine Head, In Flames, Chimaira, Soulfly +++ bruker disse ampene.

Viss ampen skal stå på øvingslokalet og du spiller i band, ville jeg absolutt gått for 4x12kabinett (halfstack heter det)

Men her er nok 8000kr for lite.

Sjekker du bruktmarkedet kan du sikkert finne ENGL Fireball til ca 6000kr og kabinett til 3-4000kr.

2x12 funker også bra live.

Du kan også komme langt med en Marshall JCM800, men da får du mer thrash-lyd. Mer klassisk metal om du skjønner. (Metallica 80tallet, Megadeth, Slayer)

Det lå en Peavey 6505 combo med 2x12 V30 her på forumet. Søk litt i KJøp Og Salg.

Kosta 7500r og du får en amp som holder. Er mye fetere med topp+kabinett, men tviler på at det har så mye å si lydmessig.

Og en combo kan du også oppgradere med et kabinett i fremtiden ;)

Randall har rørforsterkere. Men de er ikke så vanlig her i landet.

Peavey Supreme. Vet ikke hvor bra de er, men billig:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17061126

Her er Marshall JCM2000 combo. Mange liker den ikke, men jeg syns den låter bra til Metal. 3500kr bare

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16463370

EDIT: her:

http://forum.gitarnorge.no/Selges-Peavey-5...l&hl=peavey

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar og innspill...

Jeg har kommet over et Peavey 5150 halfstack til en bra pris. Rørene bør vel byttes snart og det bærer litt preg av livet på veien. Men ellers skal alt være helt i orden.. Alt er orginalt og skal være fra sent 80-tallet..

Er dette noe å satse på? Hva vil rørbytte komme på prismessig? Jeg holder meg akkurat innen budsjettet, og jeg mener selv dette er en bra pris. Eller er det å kaste bort penger? Er det noen som vet om det er hodetelefoninngang på denne? Ikke dritviktig for meg da, men det er noe jeg kan tenke meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar og innspill...

Jeg har kommet over et Peavey 5150 halfstack til en bra pris. Rørene bør vel byttes snart og det bærer litt preg av livet på veien. Men ellers skal alt være helt i orden.. Alt er orginalt og skal være fra sent 80-tallet..

Er dette noe å satse på? Hva vil rørbytte komme på prismessig? Jeg holder meg akkurat innen budsjettet, og jeg mener selv dette er en bra pris. Eller er det å kaste bort penger? Er det noen som vet om det er hodetelefoninngang på denne? Ikke dritviktig for meg da, men det er noe jeg kan tenke meg..

Peavey 5150 fra sent 80-tallet? 1991, da sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente selv at det var rundt sent 80, men han var ikke bombesikker..

Prisen er ca 7500 med med originalt 4X12 kabinett.. og med footswitch.. Er ikke dette en rimelig bra deal da?

Virker litt mistenkelig billig..

Men viss du har sjanse til å stikke opp og teste/se at ampen eksisterer, så vil jeg påstå at det er et sinnsykt bra deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg sånn at jeg kjenner selgeren, men han har ikke tidligere ønsket Ã¥ selge stacket.. NÃ¥ da mitt nye band er i oppstartsfasen og det ikke er utstyr der vi muligens skal øve, sÃ¥ trenger jeg en stødig amp da vettu.. ^_^ Kom til Ã¥ tenke pÃ¥ at han hadde dette stacket, og sendte han en mld for Ã¥ lufte interessen for Ã¥ selge.. ^_^

Jeg kan garantere at selgeren er ærlig og grunnen til at han er interessert i å selge det, er ene og alene at han har gått til anskaffelse av 5150 III...og det er ikke gratis ihvertfall... :lol:

Trur jeg satser på dette jeg... Takk for hjelpen alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.