Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PC og innspilling


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har tenkt å kjøpe en bærbar PC som koster noe mellom kr 5-8500,- og som skal brukes til innspilling av musikk. Har veldig lite erfaring med dette, og trenger noen tips om hvilken PC jeg burde kjøpe. Kan jeg fx kjøpe bærbar hos Datakjeden, Expert, Elkjøp...? Hvilken kapasitet bør den ha (RAM, prosessor etc.)? Lydkort? Må jeg evt. ha et eksternt lydkort?

All hjelp/ tips er velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere tråder med dette temaet på forumet her, så det er bare å søke, men kort sagt: Maskinen bør ha en ganske stor hd (+-300 Gb?) eller aller helst en ekstern hd, 2Gb RAM, og ikke av de minste prossessorene. Det er også en absolutt fordel med et eksternt lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere tråder med dette temaet på forumet her, så det er bare å søke, men kort sagt: Maskinen bør ha en ganske stor hd (+-300 Gb?) eller aller helst en ekstern hd, 2Gb RAM, og ikke av de minste prossessorene. Det er også en absolutt fordel med et eksternt lydkort.

Tusen takk! Det vil si at jeg kan kjøpe på Expert eller lignende elektrobutikk. Jeg var innom Tre '45 Musikk i dag, og de anbefalte selvfølgelig en Mac til kr. 10000,- samt et eksternt lydkort til kr. 5000,- Langt, langt utenfor mitt budsjett, så det er helt uaktuelt.

Jeg tenkte følgende: En bærbar PC (HP skal visst være bra...) med en HD på rundt 400 GB, 4 GB ram.... Ja, noe som denne kanskje?

HP Pavilion dv7-1235eo bærbar underholdnings-PC (NQ571EA#UUW)

Den elegante 17-tommers HP Pavilion kombinerer det beste fra underholdning og bærbar databehandling

CPU: AMD DUAL CORE

Disk: 400GB

Memory: 4GB

Model: HP PAVILION DV-SERIES

Office Ready: Nei

OS: VISTA HOME PREMIUM

Phone: False

Screen Size: 17"

Weight: 3,5Kg

Tror du/ dere denne vil være OK til innspilling?

Som sagt, takker for ALL hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det vil si at jeg kan kjøpe på Expert eller lignende elektrobutikk. Jeg var innom Tre '45 Musikk i dag, og de anbefalte selvfølgelig en Mac til kr. 10000,- samt et eksternt lydkort til kr. 5000,- Langt, langt utenfor mitt budsjett, så det er helt uaktuelt.

Jeg tenkte følgende: En bærbar PC (HP skal visst være bra...) med en HD på rundt 400 GB, 4 GB ram.... Ja, noe som denne kanskje?

HP Pavilion dv7-1235eo bærbar underholdnings-PC (NQ571EA#UUW)

Den elegante 17-tommers HP Pavilion kombinerer det beste fra underholdning og bærbar databehandling

CPU: AMD DUAL CORE

Disk: 400GB

Memory: 4GB

Model: HP PAVILION DV-SERIES

Office Ready: Nei

OS: VISTA HOME PREMIUM

Phone: False

Screen Size: 17"

Weight: 3,5Kg

Tror du/ dere denne vil være OK til innspilling?

Som sagt, takker for ALL hjelp!

Denne holder nok lenge til hjemmestudio-bruk. Hvor du kjøper spiller ingen rolle. Det viktigste er et ok eksternt lydkort og bra studio-software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde ja B)

Noen OK lydkort, 2, 4 eller 6 innganger, som kan anbefales da? Kan kanskje kjøpes brukt pÃ¥ Finn eller no' sÃ¥nt? Regner med en pris pÃ¥ rundt 2-3000 for et eksternt, men vet ikke helt hva et OK lydkort ligger pÃ¥...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg trodde ja B)

Noen OK lydkort, 2, 4 eller 6 innganger, som kan anbefales da? Kan kanskje kjøpes brukt pÃ¥ Finn eller no' sÃ¥nt? Regner med en pris pÃ¥ rundt 2-3000 for et eksternt, men vet ikke helt hva et OK lydkort ligger pÃ¥...

Du får ok lydkort (nye) med to innganger til den prisen. Søk på forumet da lydkort-tematikken er diskutert mange ganger. Det dukker også opp brukte lydkort både på finn og andre steder med jevne mellomrom. I kjøp/salg delen av forumet her også forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som noe billig drit

:lol: Saklig!

Synes det så helt greit ut, jeg. Aluminiumschassis og greier. De fleste er vel i plast? Har aldri prøvd det, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjekt med laptop og greier.. men har du tenkt på det faktum at de fleste laptoper har 5400rpm disker? Ettersom jeg forstått på det jeg mener er troverdige kilder burde man minst ha 7200 rpm disker eller helst 10-15krpm disker. Med mindre du ikke bryr deg om latency og sånt tull da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Må vel sjekke ut det ogsÃ¥ da :) Mye Ã¥ holde styr pÃ¥ gitt!!

Har tidligere vært med på opptak hvor vi brukte en stasjonær PC med integrert lydkort. Kis'n som gjorde opptaket hadde en utgave av Ableton Live liggende på PC'n, og det virket som et bra innspillingsprogram. Det jeg trenger er et program som er forholdsvis enkelt i bruk, men bra! Noen som har anbefalinger/ erfaringer å komme med i så måte?

Takker igjen for all hjelp! Utrolig bra forum dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærbare maskiner leveres stort sett med treige disker, så du bør nok enten bytte disk eller kjøpe en stasjonær. Hvis planen er å bruke ekstern disk nå eller senere bør du også sørge for at maskinen har FireWire 800, og at evt. eksterndisk også har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bærbare PC'er har HD på 5400rpm, men..... Nå har jeg sett litt på Mac, som brukes mye til slike formål og selges ofte via musikkforretninger, og de har også 5400rpm. Har dette i det hele tatt noen praktisk betydning, og evt. hva? Har aldri oppleved fenomenet latency med stasjonær PC som vi har brukt til innspilling, og den var langt fra av nyere dato (men hadde vel HD på 7200rpm). Hvilken praktisk betydning har latency når vi spiller inn på f.eks. denne måten: Gitarforst. mikkes opp- mikrofon inn til mikser- mikser tappes over til PC. Her er det snakk om å sitte i ett rom å spille, og opptaket blir mikset/ lagret på et annet rom.

Når det gjelder FireWire har de aller fleste bærebare det i dag. Har sjekket opp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskere disker har mest å si hvis du spiller inn flere spor om gangen. En vanlig 5400rpm holder nok til et spor eller to, men når man skal spille inn trommer og slikt som krever flere spor er man veldig avhengig av kjappe disker. De som bruker mac til lydproduksjon pleier nok å bytte ut diskene i dem, evt. kjøpe dem ferdig oppgradert med raskere disker.

FireWire er det på de fleste bærbare, men det er stor forskjell på FireWire 400 (som er den som er vanligst, men treigest) og FireWire 800 (som er litt mer uvanlig, og MYE kjappere) eSATA er også et grensesnitt for eksterne disker som igjen er enda kjappere enn FireWire 800 og kanskje er det som er best egnet, men jeg er usikker på hvor vanlig det er på bærbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.