Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PC og innspilling


Anbefalte innlegg

Fireface 800, 8 kanaler inn via ene adat-porten

Men husk på at hd-hastighet også virker inn på hvor mange spor du kan spille inn samtidig. En 5400 disk vil ikke kunne spille av like mange samtidige spor som en 7200 disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Em ting å se på når du skal kjøpe laptop til inspilling er supportsidene til digidesign, der står det en liste over laptoper og spesifikasjoner som er aktuelle ved bruk av f.eks pro tool m powered eller pro tool LE. Denne lista kan ihvertfall gi deg en pekepinn på hva du burde kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det lydkortet som er den største kilden til latency og ikke disken. Disken blir først en flaskehals når man, som det poengteres over her, skal skyfle store mengder lyddata til og fra disk raskt. I min mac har jeg en 5400 disk, med den har jeg spilt inn 6 lydspor samtidig på uten at det har vært noe problem. Har heller ikke hatt problem med avspilling av opptil 12 spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk så mye energi pÃ¥ hastighet pÃ¥ harddisk og slikt. Den laptopen du har plukket ut skal nok funke helt fint til hjemmestudiobruk, og med et okei lydkort og noen mikrofoner sÃ¥ er du i gang. Og det er det som er viktigst - Ã¥ komme i gang. :)

Mitt forslag er som følger:

- Kjøp en Digidesign Mbox (om du kjøper 2 eller Mini, kommer an på hvor mange spor du trenger å kunne ta opp samtidig). Da får du med programvare nok til å holde deg opptatt frem til jul. USB funker fett til 2-4 spors opptak, har aldri hatt problemer med det.

- Kjøp noen mikrofoner. Har du et lavt budsjett, så går du for en Shure SM58 og Behringer C2-settet. Samlet pris rett under 2 tusen.

Har du et litt større budjsett går du fremdeles for en Shure SM58 (eller to, hvis du har råd), samt en AT2020 eller en AKG Perception. Samlet pris mellom 2500 og 3000.

Har du et romslig budsjett, går du for Shure SM58, SM57 og en Røde NT-2A. Da nærmer du deg nesten 6 tusen.

Har du bare råd til én mikk, så går du for en SM58, den er kjempeallsidig. :)

- Kjøp kabler og stativ, prisen på kabler kan godt være lav - du hører nok ikke forskjellen med det første. Men gode stativer er kjekke å ha.

- Kjøp headset. Monitorer er dyre, og du kan oppnå fine resultat med bare et headset. AKG og Beyerdynamic har en del fine headset i flere prisklasser.

Da vil du få følgende oppsett:

Mikrofon (SM58/etc) -> Mbox m/ProToolsLE -> PC -> Headset.

-------

Nå er det sikkert noen som rynker på nesen og synes at jeg anbefaler med hodet opp i ræva - men et slikt oppsett får deg i gang med innspilling. Du har garantert mye å lære, og jo fortere du kommer i gang jo bedre. Ikke noen vits å kaste bort tida med å spare penger til dyrt og bedre utstyr.

Selv bruker jeg følgende:

AT2020/Pocket Pod -> Tascam US-122 lydkort -> MacBook m/Digital Performer -> AKG 240DF headsett.

Alle kabler er billige, og piratvirksomheten er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det vil si at jeg kan kjøpe på Expert eller lignende elektrobutikk. Jeg var innom Tre '45 Musikk i dag, og de anbefalte selvfølgelig en Mac til kr. 10000,- samt et eksternt lydkort til kr. 5000,- Langt, langt utenfor mitt budsjett, så det er helt uaktuelt.

Jeg tenkte følgende: En bærbar PC (HP skal visst være bra...) med en HD på rundt 400 GB, 4 GB ram.... Ja, noe som denne kanskje?

HP Pavilion dv7-1235eo bærbar underholdnings-PC (NQ571EA#UUW)

Den elegante 17-tommers HP Pavilion kombinerer det beste fra underholdning og bærbar databehandling

CPU: AMD DUAL CORE

Disk: 400GB

Memory: 4GB

Model: HP PAVILION DV-SERIES

Office Ready: Nei

OS: VISTA HOME PREMIUM

Phone: False

Screen Size: 17"

Weight: 3,5Kg

Tror du/ dere denne vil være OK til innspilling?

Som sagt, takker for ALL hjelp!

Bare så det er sagt... Vista er generelt sett ikke spesielt egnet... spesielt dersom du bruker plug-ins, definitivt ikke dersom du kjører 64-bit. Jeg tror du kan spørre enhver autoritet på området at XP er det du må ha dersom du skal ha windows... ellers er Mac alternativet, og skal du ha bærbar, så er vel mac alternativet. Dette med mindre du skal bruke maskinen til alt mulig annet også. Dette er basert på mine erfaringer med Laptop. De er som regel så elendig satt opp med alskens drivere fra HP, Compaq og andre virusmakere at en Windows-Laptop til å gjøre opptak med aldri vil bli vurdert.

Bare så det er sagt (for ordens skyld)... ingen Mac-fanboi... Kjører Stasjonær, selvbygd pc med Windows XP til studio maskin selv.

Du bør ha mist 2GHz CPU og minst 2GB RAM, så det er du greit over.

Tre45 pleier å ha temmelig peiling, men jeg synes kanskje lydkort til 5000,- er noe overkill. Du slipper glatt unna med noe som er helt kurrant til en langt mindre penge.

Lydkortet jeg nå har brukt i 8 år kostet 2500,- da... nettopp skiftet ut.

Har du tenkt på hva slags programvare du ønsker?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Her er enden på visa :lol:

Jeg har kjøpt følgende:

MacBook Core 2 Duo 2,0 GHz hvit SD med 4 GB ram og 120 GB HD, Focusrite Saffire PRO40 Firewire lydkort med 8 innganger samt WD external HD på 1TB beregnet på direkte lydinnspilling. Samlet pris ca. kr. 16 800,-

Hvorfor ikke tenkte jeg. Skal man først gjøre noe, hvorfor ikke gjøre det skikkelig første gang? :lol:

Lydkortet var på tilbud nå. Koster ca. kr. 7 000,- Betalte kr. 4 990,-

Så var det å lære seg å bruke dette da.... :blink:

Takker for all god hjelp her på forumet ^_^

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.