Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Gibson ES-335


icemanaman

Anbefalte innlegg

Som forbruker burde man kreve sin rett og bytte synes nå jeg, ihvertfall på så dyre gitarer. Det flyter av røde ES'er så jeg ville ikke sett noen grunn til å beholde akkurat den. Så lenge man godtar kvaliteten så kan Gibson fortsette å levere under pari.

USA SG'en jeg hadde var like slurvete med fretjobben, LP Customen min har en finishfeil fra fabrikk. Sistnevnte med en listepris på 35K. Nei, skal man ha en "perfekt" Gibson uten å lete alt for lenge må man over på Historic serien, dessverre. Men det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke finne tilsvarende feil på bindingene på min Malaysiske LP-kopi. Men så er jo det en gitar som ny koster nesten 3000 kroner. :P

Seriøst, se å få byttet den. En ES er en klassiker og må ha skikkelig byggekvalitet. Er halsen veldig tørr så skal jo båndene begynne å tyte frem også.

Skjønner ikke hvorfor du nevner det en gang... Ingen feil på min ordentlige LP heller, men hvis alle som ikke har tilsvarende feil på sine gitarer skulle poste det her, ville det blitt en uendelig lang tråd....

Trådstarter har funnet en liten kosmetisk feil på sin nyinnkjøpte gitar som han synes ikke bør være der på en såpass dyr gitar, og han søker info om dette er vanlig på denne type gitarer, og hva han evt. kan gjøre med saken.

At bindinga på din Malaysiske LP-kopi er ok, er totalt uinteressant i denne tråden. (Skjønner dog at du sier dette delvis som spøk, men i og med at du i det hele tatt nevner det, antar jeg at du ønsker å gi et lite stikk til en som har brukt mye penger på en Gibson i stedet for å gjøre som deg, og gå for en billig kopi.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh, men jeg har en original LP også. Den ser ut som en den er overharva. Men det er meningen. Nypris på den er veil. ca. 12.000kr.

Feilfri finish, men støyer litt.

Poenget er at originale gitarer til 15-20K+ ikke bør ha finish-feil eller andre feil som skriver seg fra produksjonen. At de kan være feil lagret osv. er jo en annen sak.

Endret av GittarDjådsh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du nevner det en gang... Ingen feil pÃ¥ min ordentlige LP heller, men hvis alle som ikke har tilsvarende feil pÃ¥ sine gitarer skulle poste det her, ville det blitt en uendelig lang trÃ¥d....

Trådstarter har funnet en liten kosmetisk feil på sin nyinnkjøpte gitar som han synes ikke bør være der på en såpass dyr gitar, og han søker info om dette er vanlig på denne type gitarer, og hva han evt. kan gjøre med saken.

At bindinga på din Malaysiske LP-kopi er ok, er totalt uinteressant i denne tråden. (Skjønner dog at du sier dette delvis som spøk, men i og med at du i det hele tatt nevner det, antar jeg at du ønsker å gi et lite stikk til en som har brukt mye penger på en Gibson i stedet for å gjøre som deg, og gå for en billig kopi.)

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I januar kjøpte jeg en nærmest ubrukt 08' Gibson SG Classic av en som igjen hadde kjøpt den i USA, og båndene på den minner veldig mye om de trådstarter avbilder. Litt vel "rough" på de lyseste båndene, og dessuten virker treverket tørt og det er i overkant mange "sprekker" på enkelte steder. I tillegg ser det nesten ut som det er glipper mellom båndene og treverket.

Uansett er det en meget god gitar som spiller rent over hele halsen uten noe skurr eller andre rare ting, men det er litt synd at Gibson ikke kan fullføre 100%. Jeg trodde først det bare var min gitar som var sånn, men siden en ES-335 (som vel kan sies å være en dyrere gitar enn en SG Classic) har de samme feilene, virker det som Gibson bør skjerpe seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhh, men jeg har en original LP også. Den ser ut som en den er overharva. Men det er meningen. Nypris på den er veil. ca. 12.000kr.

Feilfri finish, men støyer litt.

Poenget er at originale gitarer til 15-20K+ ikke bør ha finish-feil eller andre feil som skriver seg fra produksjonen. At de kan være feil lagret osv. er jo en annen sak.

DET er jeg helt enig med deg i. Skjønte bare ikke hvorfor du måtte poengtere at Malaysieren din var feilfri. Jeg har også en billigere LP-kopi som er helt feilfri i finishen, men det har vel lite med saken å gjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen folkens!

Tusen takk for alle innspill, det har vært til stor hjelp!

Idag var jeg i butikken og fikk byttet gitaren! det var heldgvis ikke store problemet.

Denne gangen sjekket jeg hele gitaren skikkelig og kan fortsatt ikke finne noen feil bortsett fra at halsen ikke er rett...den må justeres ordentlig..kan ikke fatte hvorfor den ikke er det men..

Ettersom jeg har litt lite erfaring med akkurat dette så spør jeg bare for sikkerhets skyld;

Det er vel bare å justere på trussrod'en?

Denne hadde dessuten en mye finere farge enn den forrige! treet er mørkere i seg selv, så hele gitaren har en dypere rød farge! :D helt konge!

Denne har absolutt bedre overall finnish!

Takker for all hjelpa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen folkens!

Tusen takk for alle innspill, det har vært til stor hjelp!

Idag var jeg i butikken og fikk byttet gitaren! det var heldgvis ikke store problemet.

Denne gangen sjekket jeg hele gitaren skikkelig og kan fortsatt ikke finne noen feil bortsett fra at halsen ikke er rett...den må justeres ordentlig..kan ikke fatte hvorfor den ikke er det men..

Ettersom jeg har litt lite erfaring med akkurat dette så spør jeg bare for sikkerhets skyld;

Det er vel bare å justere på trussrod'en?

Denne hadde dessuten en mye finere farge enn den forrige! treet er mørkere i seg selv, så hele gitaren har en dypere rød farge! :D helt konge!

Denne har absolutt bedre overall finnish!

Takker for all hjelpa! :)

Justering bør også forhandleren være behjelpelig med hvis du ikke har erfaring med det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så fryktelig vanskelig å justere alt slikt selv? så får man det akkurat som man vil ha det ihvertfall..

Ja, jeg burde ha sett dette i butikken og bedt de om å rette det opp. Men får se om jeg tar turen inn til oslo igjen til helga kanskje.

Men jeg forstår ikke helt dette her...det følger jo med papirer fra både Gibson OG Luthmann om at gitaren er satt opp riktig.

Det å justere trussrod, action og intonation kan vel ikke være så vanskelig at en ikke kan gjøre det selv?

Er det noen som har noen tips?

Eller er det kanskje flere tråder på akkurat emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så fryktelig vanskelig å justere alt slikt selv? så får man det akkurat som man vil ha det ihvertfall..

Ja, jeg burde ha sett dette i butikken og bedt de om å rette det opp. Men får se om jeg tar turen inn til oslo igjen til helga kanskje.

Men jeg forstår ikke helt dette her...det følger jo med papirer fra både Gibson OG Luthmann om at gitaren er satt opp riktig.

Det å justere trussrod, action og intonation kan vel ikke være så vanskelig at en ikke kan gjøre det selv?

Er det noen som har noen tips?

Eller er det kanskje flere tråder på akkurat emnet?

De er jo fabrikk-oppsatt, men det trenger ikke være slik du vil ha den. I tillegg kan den forandre seg litt under lagring osv.

Det er ikke vanskelig egentlig, men hvis du aldri har gjort det før kan det være litt tricky. Finnes tråder på dette forumet hvor dette er godt beskrevet, og masse ellers på nettet. Her f.eks. http://users.powernet.co.uk/guitars/setuptut.htm

Edit. Det viktigste å tenke på er å ikke stramme trussen for mye på en gang. En kvart omdreining i gangen. stem opp og la gitaren få "sette" seg før du evt. justerer mer.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haddo nok tatt den med til butikken igjen.

Ser ut for meg at det er spart litt på limet.

Dette er helt sikkert en enkel utbedring for en kyndig reperatør.(litt lim og pussing så er den så god som ny(nyere, nyest :lol: )

Mener selv at Gibson er et av de merkene som man kan forlange en tilnærmet perfekt gitar av.

Og når man har kjøpt en så dyr, flott og god gitar skal man ikke sitte igjen med en noe dårlig magefølese. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.