Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Gibson ES-335


icemanaman

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Igår var jeg pÃ¥ handletur og kjøpte meg en Gibson ES-335 Cherry Plaintop.

Men jeg er ikke helt fornøyd med finnishen på gitaren. Jeg finner ett par detaljer som jeg ikke helt liker. Man forventer at alt skal være i orden når man betaler så mye for en gitar.

Jeg har fått med meg at ES'en bygges på gibsons custom fabrikk. Men er det vanlig med litt sånn små defekter som dette? Det er egentlig kun halsen og fretboardet jeg finner noe på.

Bindinga på fretboardet ligger ikke helt inntil treverket på de aller siste båndene.

Er dette noe man bare må godta?

Og generelt så ser det veldig dårlig ut i bindinga ved hvert bånd. Ser nesten litt uferdig ut

Se vedlegg :)

Jeg prøvde ett par av de andre ES'ene som hang i butikken også. De var mer eller mindre like ved båndene. Dette var faktisk den som så finest ut i den fargen jeg ville ha.

Håper noen har noen innspill å komme med! :) Jeg forventet egentlig å ikke finne noe som helst å utsette på denne gitaren når jeg betalte så mye for den. Men hvis dette er høyest uvanlig må jeg nok returnere gitaren.

På forhånd takk! :)

post-6307-1237736698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde et par nye es 335 selv når jeg skulle ha hollowbody nå, og kan ikke si at jeg var imponert over byggekvaliteten på de. Akurat som du viser på bildet her var det "småfeil" på disse også. En gitar til 15.000 ++ burde levere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter bare og venter på at gibsonhaterene/ibanezmafiaen skal angripe denne trÃ¥den :lol:

I'm here! :lol:

Jeg vet ikke hvor mye du betalte for gitaren, men det skinner godt gjennom at du ikke hadde forventet å finne slikt på en gitar til den prisen. I forhold til dine egne krav bør du få byttet - som du selv sier, denne var best - hva kan du forvente av den neste? Utbedring av reparatør kan være et alternativ.

I bunn og grunn har dette minimalt med gitaren som instrument å gjøre. Men selvfølgelig bør du få et instrument som er verdt det du betaler, også estetisk som jo binding kun er godt for.

Om dette er regelen eller unntaket skal jeg la Gibsonfantastene få uttale seg om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti dette før, men nå skal jeg ikke si at jeg har vært borti alle Gibsons, og spesielt ikke ES. Jeg vil kanskje tro at dette kan ha skjedd under frakt, eller lagring? Temperatur-svingninger, luftfuktighet osv.

Som Euphor nevner, så gjør det jo ikke noe annet enn finishmessig, men er enig i at det ikke skal være sånn på en slik gitar. Snakk med forhandler, og få dem til å betale/gjøre evt. utbedring, eller be om en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be forhandleren bestille en ny fra Luthman, eller gå til en annen forhandler.

Edit: Så nettopp at du har kjøpt gitar men ikke er fornøyd. Vel... Du burde jo ikke ha kjøpt den hvis du ikke var fornøyd med den. Du så vel på den i butikken? Problemet nå er at du har ingen angrefrist, og det eneste du kan kreve er at forhandleren utbedrer feilene. Er forhandleren grei så bestiller de en ny fra Luthman og tar din gitar som reklamasjons/feilvare og returnerer den til Luthman. Du kan også be om prisavslag.

Angrefrist eksisterer ikke i butikk dessverre. Hvorfor kjøpte du den dersom du ikke var fornøyd med finishen? Du burde jo aldri ha tatt den med hjem i utgangspunktet...

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be forhandleren bestille en ny fra Luthman, eller gå til en annen forhandler.

Edit: Så nettopp at du har kjøpt gitar men ikke er fornøyd. Vel... Du burde jo ikke ha kjøpt den hvis du ikke var fornøyd med den. Du så vel på den i butikken? Problemet nå er at du har ingen angrefrist, og det eneste du kan kreve er at forhandleren utbedrer feilene. Er forhandleren grei så bestiller de en ny fra Luthman og tar din gitar som reklamasjons/feilvare og returnerer den til Luthman. Du kan også be om prisavslag.

Angrefrist eksisterer ikke i butikk dessverre. Hvorfor kjøpte du den dersom du ikke var fornøyd med finishen? Du burde jo aldri ha tatt den med hjem i utgangspunktet...

jeg så på HELE gitaren før jeg kjøpte den..trodde jeg....det er så fryktelig lite..ser veldig ekstremt ut på bildet..men jeg oppdaget det ikke før jeg kom hjem..

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal levere den tilbake eller om jeg bare skal gi blanke og beholde den. Det er jo ingen andre feil på gitaren bortsett fra dette..vet aldri om det er noe mer feil med den som eventuelt skal bestilles fra luthmann..

Hvordan skulle en ha fikset en slik feil egentlig?

Endret av icemanaman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så på HELE gitaren før jeg kjøpte den..trodde jeg....det er så fryktelig lite..ser veldig ekstremt ut på bildet..men jeg oppdaget det ikke før jeg kom hjem..

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal levere den tilbake eller om jeg bare skal gi blanke og beholde den. Det er jo ingen andre feil på gitaren bortsett fra dette..vet aldri om det er noe mer feil med den som eventuelt skal bestilles fra luthmann..

Hvordan skulle en ha fikset en slik feil egentlig?

Jeg ville tatt med gitaren tilbake til butikken og enten krevd en ny gitar, et prisavslag, eller at de ordner feilen uten utlegg fra din side.

Er det en seriøs musikkforhandler så vil de gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke finne tilsvarende feil på bindingene pÃ¥ min Malaysiske LP-kopi. Men sÃ¥ er jo det en gitar som ny koster nesten 3000 kroner. :P

Seriøst, se å få byttet den. En ES er en klassiker og må ha skikkelig byggekvalitet. Er halsen veldig tørr så skal jo båndene begynne å tyte frem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på to av Gibsons fabrikker, og en ting må bli brakt på det rene: En gitar som er som du har beskrevet hadde aldri gått gjennom kvalitets kontrollen ti Gibson!!

En gitar er jo laget av tre (organisk materiale)..og det er veldig viktig att den blir lagret på riktig måte, spesielt den første tiden etter sammenstilling..og uansett har du rett til å oppheve kjøpet innen 14 dager i følge kjøpsloven!

Mitt råd er uansett: Alltid kjøp brukt, kvalitets instrumenter bli alltid bedre over tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært pÃ¥ to av Gibsons fabrikker, og en ting mÃ¥ bli brakt pÃ¥ det rene: En gitar som er som du har beskrevet hadde aldri gÃ¥tt gjennom kvalitets kontrollen ti Gibson!!

En gitar er jo laget av tre (organisk materiale)..og det er veldig viktig att den blir lagret på riktig måte, spesielt den første tiden etter sammenstilling..og uansett har du rett til å oppheve kjøpet innen 14 dager i følge kjøpsloven!

Mitt råd er uansett: Alltid kjøp brukt, kvalitets instrumenter bli alltid bedre over tid!!

Enig, jeg tipper at dette skyldes dårlig lagring (stor variasjon av temperaturer o.l.) av gitarene, i og med at det var tilfellet med alle ES'ene butikken hadde inne? Krev det utbedret, få hevet kjøpet, få prisavslag eller krev at de bestiller en ny gitar fra Luthmann til deg. Du må for all del ikke akseptere dette, selv om du kjøpte gitaren etter å ha sjekket den ut i butikken.

Og Mr. Young, jeg er enig at man skal kjøpe brukt, men om alle skal kjøpe brukt så blir det lite å kjøpe brukt etterhvert også :)

Det er godt å kjøpte et nytt instrument også, for å gjøre det til "sitt" instrument som ingen andre har brukt eller tilpasset til sitt behov tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar er jo laget av tre (organisk materiale)..og det er veldig viktig att den blir lagret på riktig måte, spesielt den første tiden etter sammenstilling..og uansett har du rett til å oppheve kjøpet innen 14 dager i følge kjøpsloven!

Off topic: Man har ikke rett til å heve kjøpet, ved kjøp i butikk. Man har heller ikke bytterett. Nettsalg derimot er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Man har ikke rett til å heve kjøpet, ved kjøp i butikk. Man har heller ikke bytterett. Nettsalg derimot er noe helt annet.

Det stemmer ikke helt, du har ikke angrefrist ved kjøp i butikk men i henhold til forbrukerloven kan kjøper reklamere hvis det er feil/mangler ved gitaren.

Kjøper kan da kreve reperasjon eller omlevering (dersom det ikke utgjør en urimelig stor kostnad for selgeren).

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres kan kjøper kreve prisavslag eller heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg tipper at dette skyldes dårlig lagring (stor variasjon av temperaturer o.l.) av gitarene, i og med at det var tilfellet med alle ES'ene butikken hadde inne? Krev det utbedret, fÃ¥ hevet kjøpet, fÃ¥ prisavslag eller krev at de bestiller en ny gitar fra Luthmann til deg. Du mÃ¥ for all del ikke akseptere dette, selv om du kjøpte gitaren etter Ã¥ ha sjekket den ut i butikken.

Og Mr. Young, jeg er enig at man skal kjøpe brukt, men om alle skal kjøpe brukt så blir det lite å kjøpe brukt etterhvert også :)

Det er godt å kjøpte et nytt instrument også, for å gjøre det til "sitt" instrument som ingen andre har brukt eller tilpasset til sitt behov tidligere.

Skal holde på en stund for å tømme bruktmarkedet, uansett så er det nok av folk som sverger til å kjøpe nytt...du heller jo selv den veien!

Alle mine er kjøpt brukt bortsett far den akustiske...det du får er gitarer som holder stemminga idet uendelige...og er innspilte..only way for me!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.