Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på black- og death metal


Homb

Anbefalte innlegg

Har det ikke noe med tekstene å gjøre også?

Jeg hører aldri på black metal, så jeg kan ikke uttale meg om det her.

Black metal har som som oftest satanistisk preg over tekstene, eller satanistisk tema.

Death metal handler i GROVE trekk bare om døden.

For eksempel: Mayhem (black metal) og Bloodbath (death metal)

Endret av Curl-Head
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black metal har som som oftest satanistisk preg over tekstene, eller satanistisk tema.

Death metal handler i GROVE trekk bare om døden.

For eksempel: Mayhem (black metal) og Bloodbath (death metal)

Dette innlegget viser hvorfor det må høres og ikke fortelles. Tekstene er egentlig uvesentlig når det er mer eller mindre umulig å høre hva som blir sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Tja, Vet ikke om det er bare meg, men veldig mange av de størsteog beste vokalistene i bÃ¥de DM og BM gjør det mulig Ã¥ høre hva de synger.

Abbath, Shagrath, Satyr Wongraven, Han i Mayhem (Har vel vært en del forskjellige der), Anders Friden er alle vokalister der jeg har få problemer med høre hva de faktisk synger...

Tekstene i BM er ofte preget av Sataniske tema, som allerede sagt, dog ikke alltid som Satan i kristendomens Satan. Men det kan og være mye forskjellig, Vi har Windir som tok tekster fra eventyr og liggnende sagn, Samt mange band relaterer til vikingtiden, med fortellinger om slag og kriger, og nærmest "kamp" sanger. Helheim er et av de bandene som har en del fra vikingtiden og norrøn mytologi. Så har du og de som har "ekle" tekster, som f.eks Carpathian Forest med sanger som "Skjend Hans lik" og "Bloodlust and Perversion"..

Death Metalen kan igrunn handle om det meste, Men det er som regel mørke tema som går igjen, der har vi og ekle tekster, som går Carpathian Forest en høy gang.

Samt at Death Metalen stiller seg på et mye høyere teknisk nivå, Det er nesten et krav på at man må være ekstremt teknisk dyktig for å spille denne musikken, det går fort og det er mange noter.. DM er ofte nedstemt, i motsettning til BM, som ofte holder seg i standard stemming (er min erfaring vertfall). Mange BM band satser på det at de skal høres "onde" ut, så da er det ofte treigere melodier og enklere instrumentalisering, rettoglett at det skal være mørkt, mye moll og bånn guffe basstrommer :P

Vokalmessig så... Ja, generelt sett så kjører DM en mørkere Growling enn BM som er mer skriking, men det kan krysse sjangerene, Det er tilogmed mange band som bruker clean vokal i begge type sjangere for å bryte litt opp. Skal igjen dra frem Anders Friden selvom In Flames ikke er "skikkelig" DM, men han kjører alle tre.. relativt dyp growling (ok, ikke Cannibal Corpse dypt), screaming og clean..

Det er vertfall min oppfattelse av sjangerene, Har akkurat begynt å bli skikkelig fan av Black Metal, dog jeg har hørt på en god del av bandene i et åa år.. Men det er vel ikke å forvente annet når mann spiller med 2 fra Carpathian Forest :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black metal

Death metal

Sånn i korte trekk:

Black metal benytter seg av skrikevokal, DM bruker growls.

Black metal legger mer vekt på melodiføring, mens DM går mer på groove, baller og trøkk. Sistnevnte er også mer teknisk generelt sett.

Trommemessig ligger de tett opptil hverandre i grunn.

Lydmessig har black metal tradisjonelt sett brukt primitiv produksjon kontra black metal der det skal være litt mer fyldig produksjon.

Det er det nærmeste jeg kommer til å forklare det med ord, jeg hører lett forskjellen på de to sjangrene, men det er vanskelig å skrive det ned.

Med lytteerfaring kommer kunnskap skal du se.

Man har også band som er både litt black metal og litt death metal, som f.eks Crionics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Symfoni orkester har begynt å få relativt stor innpass hos de største Black Metal bandene nå.. Der DM holder på det "tradisjonelle"..

Uansett, så tror jeg Roar sa det mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. et kjennetrekk er jo att black metal som oftest har jævla komiske musikk videoer!!

Spesielt når det kommer til Immortal x)

Ofte så har også black metal, særlig den mer "undergrunn" aktige delen av black metal ofte dårlig kvalitet på innspillingene sine vell og merke.

og..

jeg måtte dra frem denne igjen:

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg klarer å definere det, selv om det sikkert er mulig. Forskjellen er relativt stor i mange tilfeller, og mindre i andre.

Vi kan vel sammenligne det med blues og jazz (som de fleste musikere kan skille uten problemer):

Du hører ganske lett forskjell på typisk blues og typisk jazz, men de kan i mange tilfeller ligne på hverandre, og kan bli til en blanding av begge osv.

Det ligger rett og slett i hvordan man spiller melodilinjene, og som nevnt vokalen. Det blir ikke black metal med growl, og det blir ikke death metal med skriking.

Dette med melodilinjene kan sikkert defineres ut fra et teoretisk standpunkt, men akkurat det er ikke min sterkeste side.

Jeg kan høre om et riff er black metal, men jeg kan ikke forklare hva det er som gjør det til det.

Kan vel høres på trommene også, og som sagt vokal, men uten resten av bandet kunne det like så godt vært noe annet, mens det i mindre grad er slik med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.