Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

liming av headstock.


Anbefalte innlegg

Hallo!

Posten var så hyggelig og knakk en headstock pÃ¥ en gitar jeg skulle motta, og nÃ¥ har jeg fÃ¥tt en erstatning pÃ¥ 1500 kroner og gitaren tilbake.

Jeg har bestemt meg for å lime halsen selv. Pga lakkfeil og kosmetisk shait, får den neppe særlig høy verdi mtp. videresalg. Derfor skal jeg gjøre det selv.

Det jeg lurer på, hva er en god måte å få de to delene hav hodet til å presses sammen på? De bør vel ha ett press for å feste seg.

Tenkte å legge ut noen bilder underveis, og her er bilder av bruddet:

DSC01424.jpg

DSC01425.jpg

DSC01426.jpg

Any general tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch - får vondt bare av å se på bildene.

Jeg ville nok ha tatt av stemmeskruene - og satt en skrutvinge på tvers av brudet, men vet ikke helt hvordan det vil funke - da det skrår ut modt tuppen og tvinga vil kanskje gli ned. Kanskje mulig å lage en festeannordning for tvinga med hjelp av hullene til stemmeskruene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall ett tips: Titebond! Det funker som juling.

Hvis du tilpasser noen trestykker, så burde du jo klare Ã¥ fÃ¥ til ordentlig press pÃ¥ headstocken. Det du ogsÃ¥ evt. kan gjøre, er jo Ã¥ frese ut striper pÃ¥ baksida, og legge i noe hardt treverk. Da blir den garantert like sterk (om ikke sterkere) enn hva den var før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei; det der slår sprekken min mellom gripebrettet og halsen :ninja:

Sorry, jeg har ikke noe fornuftig å komme med, men kan du ikke bruke 500-600 hos en reparatør i stedet? Da har du jo fortsatt 1000kr i erstatning igjen :)

de halvannet tusen gikk til kramerprosjektet(kommer en tråd om det og), så dette skal inn på sparing... Pluss at de ska ha 1000 kroner++ her... Og, som sagt, verdien blir ikke høy uansett!

Pluss at sånt egentlig er greit å lære seg..!

Og ja, det slår vel en sprekk eller 2 glatt :lol:

Endret av F.V.Zappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall ett tips: Titebond! Det funker som juling.

Hvis du tilpasser noen trestykker, så burde du jo klare Ã¥ fÃ¥ til ordentlig press pÃ¥ headstocken. Det du ogsÃ¥ evt. kan gjøre, er jo Ã¥ frese ut striper pÃ¥ baksida, og legge i noe hardt treverk. Da blir den garantert like sterk (om ikke sterkere) enn hva den var før :)

det var en ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du helt klart lage en jig for Ã¥ fÃ¥ skikkelig press. Ta av strengene, og klipp til to kartongbiter slik at de passer til bitene. Tenk pÃ¥ at de to linjene der man fester tvingene bør være ganske parallelle.

Du kan gjerne frese og ordne, men i dette treverket har det liten hensikt. Dessuten har du en lang og fin limfuge, så det går greit. Selve fugen blir sterkere enn treet rundt. Ikke begynne å pusse og ordne i limfugen. Skal du ordne på den, fjern så lite materiale som mulig for at du skal klare å sette den sammen.

"Titebond" er amerikansk språk for norsk trelim. Så lenge du ligger unna "papirlim"- typene, men kjører skikkelig trelim, er det akkurat like bra.

Ellers burde det jo la seg gjøre å airbrushe den headstocken.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du helt klart lage en jig for Ã¥ fÃ¥ skikkelig press. Ta av strengene, og klipp til to kartongbiter slik at de passer til bitene. Tenk pÃ¥ at de to linjene der man fester tvingene bør være ganske parallelle.

Du kan gjerne frese og ordne, men i dette treverket har det liten hensikt. Dessuten har du en lang og fin limfuge, så det går greit. Selve fugen blir sterkere enn treet rundt. Ikke begynne å pusse og ordne i limfugen. Skal du ordne på den, fjern så lite materiale som mulig for at du skal klare å sette den sammen.

"Titebond" er amerikansk språk for norsk trelim. Så lenge du ligger unna "papirlim"- typene, men kjører skikkelig trelim, er det akkurat like bra.

Ellers burde det jo la seg gjøre å airbrushe den headstocken.. :)

Trelim hadde jeg planene om, ja (har venta på svaret ditt) Men kan du forklare det med jig'ene litt mer? mulig jeg er treig, men forsto ikke helt hva jeg skulle gjøre etter å ha kuttet til kartong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble kanskje litt kort det. :) Etter at du har kuttet til kartongen, tegner du at det på noe gjerne litt mykt tre. Gran er fint, furu ogsÃ¥. SÃ¥ skjærer du ut de bitene som er i kontakt med gitaren, og passer pÃ¥ at de to sidene der du skal feste tvingene er rimelig parallelle, slik at du fÃ¥r et jevnt og godt press. Du skrur selvsagt av alle stemmeskruene pÃ¥ halsen.

Vil du holde trestykkene sammen under limingen, jeg ser at bruddet kan bli litt vanskelig å sette press på, så setter du bitene sammen, og borer inn to hull fra undersiden og oversiden av headstocken, ett fra hver side og setter inn to tre tynne rundstokker. Jeg tviler veldig på om det blir så mye sterkere, men det fører til at limfugen ikke forskyver seg når du setter press på den. Du trenger forresten ikke å bevise hvor veldig sterk du er, det holder at du tar i til limet pipler godt ut av fugen. Et tynt lag med trelim holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Titebond" er amerikansk språk for norsk trelim. Så lenge du ligger unna "papirlim"- typene, men kjører skikkelig trelim, er det akkurat like bra.

Og her har jeg løpt rundt og trodd at Titebond var sterkere enn det man får kjøpt i norske butikker? D'oh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble kanskje litt kort det. :) Etter at du har kuttet til kartongen, tegner du at det på noe gjerne litt mykt tre. Gran er fint, furu ogsÃ¥. SÃ¥ skjærer du ut de bitene som er i kontakt med gitaren, og passer pÃ¥ at de to sidene der du skal feste tvingene er rimelig parallelle, slik at du fÃ¥r et jevnt og godt press. Du skrur selvsagt av alle stemmeskruene pÃ¥ halsen.

Vil du holde trestykkene sammen under limingen, jeg ser at bruddet kan bli litt vanskelig å sette press på, så setter du bitene sammen, og borer inn to hull fra undersiden og oversiden av headstocken, ett fra hver side og setter inn to tre tynne rundstokker. Jeg tviler veldig på om det blir så mye sterkere, men det fører til at limfugen ikke forskyver seg når du setter press på den. Du trenger forresten ikke å bevise hvor veldig sterk du er, det holder at du tar i til limet pipler godt ut av fugen. Et tynt lag med trelim holder.

ahaa, så jiggene er så de ikke skal gli? Tror du ikke det vil bli nødvendig ha press på hver side av bruddet, og kan stemmeskruehullene brukes på måten rocktrond sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mulig det funker. Jeg hadde forsøkt noe lignende:

75834_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30414/75834.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

De grønne trekantene er jigen. Den røde siden er de sidene jeg mener bør være ganske parallelle. Den blå firkanten er en ide- en liten plate i kryssfiner som du skrur jigene fast i etter at du har satt press på det hele. Da vil det stabilisere seg. Ser for meg at den blå platen skal ligge på oppsiden av headstocken. Det er kun et grovriss, ser for meg at man må fjerne litt av den ved dekselet på trussroden, for eksempel. Det er mulig den er helt bortkastet. Og ser at de to røde linjene kunne vært mer parallelle, men du skjønner forhåpentligvis poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mulig det funker. Jeg hadde forsøkt noe lignende:

De grønne trekantene er jigen. Den røde siden er de sidene jeg mener bør være ganske parallelle. Den blå firkanten er en ide- en liten plate i kryssfiner som du skrur jigene fast i etter at du har satt press på det hele. Da vil det stabilisere seg. Ser for meg at den blå platen skal ligge på oppsiden av headstocken. Det er kun et grovriss, ser for meg at man må fjerne litt av den ved dekselet på trussroden, for eksempel. Det er mulig den er helt bortkastet. Og ser at de to røde linjene kunne vært mer parallelle, men du skjønner forhåpentligvis poenget.

Ahaa! der tar jeg pointet.. tror du det er essensielt for et vellykket prosjekt? eller er det noe som gjøres hovedsakelig for å få det så perfelt som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.