Web Analytics
Jump to content

liming av headstock.


Recommended Posts

Hallo!

Posten var så hyggelig og knakk en headstock pÃ¥ en gitar jeg skulle motta, og nÃ¥ har jeg fÃ¥tt en erstatning pÃ¥ 1500 kroner og gitaren tilbake.

Jeg har bestemt meg for å lime halsen selv. Pga lakkfeil og kosmetisk shait, får den neppe særlig høy verdi mtp. videresalg. Derfor skal jeg gjøre det selv.

Det jeg lurer på, hva er en god måte å få de to delene hav hodet til å presses sammen på? De bør vel ha ett press for å feste seg.

Tenkte å legge ut noen bilder underveis, og her er bilder av bruddet:

DSC01424.jpg

DSC01425.jpg

DSC01426.jpg

Any general tips?

Link to comment
Share on other sites

Ouch - får vondt bare av å se på bildene.

Jeg ville nok ha tatt av stemmeskruene - og satt en skrutvinge på tvers av brudet, men vet ikke helt hvordan det vil funke - da det skrår ut modt tuppen og tvinga vil kanskje gli ned. Kanskje mulig å lage en festeannordning for tvinga med hjelp av hullene til stemmeskruene?

Link to comment
Share on other sites

Har ihvertfall ett tips: Titebond! Det funker som juling.

Hvis du tilpasser noen trestykker, så burde du jo klare Ã¥ fÃ¥ til ordentlig press pÃ¥ headstocken. Det du ogsÃ¥ evt. kan gjøre, er jo Ã¥ frese ut striper pÃ¥ baksida, og legge i noe hardt treverk. Da blir den garantert like sterk (om ikke sterkere) enn hva den var før :)

Link to comment
Share on other sites

Okei; det der slår sprekken min mellom gripebrettet og halsen :ninja:

Sorry, jeg har ikke noe fornuftig å komme med, men kan du ikke bruke 500-600 hos en reparatør i stedet? Da har du jo fortsatt 1000kr i erstatning igjen :)

de halvannet tusen gikk til kramerprosjektet(kommer en tråd om det og), så dette skal inn på sparing... Pluss at de ska ha 1000 kroner++ her... Og, som sagt, verdien blir ikke høy uansett!

Pluss at sånt egentlig er greit å lære seg..!

Og ja, det slår vel en sprekk eller 2 glatt :lol:

Edited by F.V.Zappa
Link to comment
Share on other sites

Har ihvertfall ett tips: Titebond! Det funker som juling.

Hvis du tilpasser noen trestykker, så burde du jo klare Ã¥ fÃ¥ til ordentlig press pÃ¥ headstocken. Det du ogsÃ¥ evt. kan gjøre, er jo Ã¥ frese ut striper pÃ¥ baksida, og legge i noe hardt treverk. Da blir den garantert like sterk (om ikke sterkere) enn hva den var før :)

det var en ide...

Link to comment
Share on other sites

Her må du helt klart lage en jig for Ã¥ fÃ¥ skikkelig press. Ta av strengene, og klipp til to kartongbiter slik at de passer til bitene. Tenk pÃ¥ at de to linjene der man fester tvingene bør være ganske parallelle.

Du kan gjerne frese og ordne, men i dette treverket har det liten hensikt. Dessuten har du en lang og fin limfuge, så det går greit. Selve fugen blir sterkere enn treet rundt. Ikke begynne å pusse og ordne i limfugen. Skal du ordne på den, fjern så lite materiale som mulig for at du skal klare å sette den sammen.

"Titebond" er amerikansk språk for norsk trelim. Så lenge du ligger unna "papirlim"- typene, men kjører skikkelig trelim, er det akkurat like bra.

Ellers burde det jo la seg gjøre å airbrushe den headstocken.. :)

Link to comment
Share on other sites

Her må du helt klart lage en jig for Ã¥ fÃ¥ skikkelig press. Ta av strengene, og klipp til to kartongbiter slik at de passer til bitene. Tenk pÃ¥ at de to linjene der man fester tvingene bør være ganske parallelle.

Du kan gjerne frese og ordne, men i dette treverket har det liten hensikt. Dessuten har du en lang og fin limfuge, så det går greit. Selve fugen blir sterkere enn treet rundt. Ikke begynne å pusse og ordne i limfugen. Skal du ordne på den, fjern så lite materiale som mulig for at du skal klare å sette den sammen.

"Titebond" er amerikansk språk for norsk trelim. Så lenge du ligger unna "papirlim"- typene, men kjører skikkelig trelim, er det akkurat like bra.

Ellers burde det jo la seg gjøre å airbrushe den headstocken.. :)

Trelim hadde jeg planene om, ja (har venta på svaret ditt) Men kan du forklare det med jig'ene litt mer? mulig jeg er treig, men forsto ikke helt hva jeg skulle gjøre etter å ha kuttet til kartong...

Link to comment
Share on other sites

ble kanskje litt kort det. :) Etter at du har kuttet til kartongen, tegner du at det på noe gjerne litt mykt tre. Gran er fint, furu ogsÃ¥. SÃ¥ skjærer du ut de bitene som er i kontakt med gitaren, og passer pÃ¥ at de to sidene der du skal feste tvingene er rimelig parallelle, slik at du fÃ¥r et jevnt og godt press. Du skrur selvsagt av alle stemmeskruene pÃ¥ halsen.

Vil du holde trestykkene sammen under limingen, jeg ser at bruddet kan bli litt vanskelig å sette press på, så setter du bitene sammen, og borer inn to hull fra undersiden og oversiden av headstocken, ett fra hver side og setter inn to tre tynne rundstokker. Jeg tviler veldig på om det blir så mye sterkere, men det fører til at limfugen ikke forskyver seg når du setter press på den. Du trenger forresten ikke å bevise hvor veldig sterk du er, det holder at du tar i til limet pipler godt ut av fugen. Et tynt lag med trelim holder.

Link to comment
Share on other sites

"Titebond" er amerikansk språk for norsk trelim. Så lenge du ligger unna "papirlim"- typene, men kjører skikkelig trelim, er det akkurat like bra.

Og her har jeg løpt rundt og trodd at Titebond var sterkere enn det man får kjøpt i norske butikker? D'oh.

Link to comment
Share on other sites

ble kanskje litt kort det. :) Etter at du har kuttet til kartongen, tegner du at det på noe gjerne litt mykt tre. Gran er fint, furu ogsÃ¥. SÃ¥ skjærer du ut de bitene som er i kontakt med gitaren, og passer pÃ¥ at de to sidene der du skal feste tvingene er rimelig parallelle, slik at du fÃ¥r et jevnt og godt press. Du skrur selvsagt av alle stemmeskruene pÃ¥ halsen.

Vil du holde trestykkene sammen under limingen, jeg ser at bruddet kan bli litt vanskelig å sette press på, så setter du bitene sammen, og borer inn to hull fra undersiden og oversiden av headstocken, ett fra hver side og setter inn to tre tynne rundstokker. Jeg tviler veldig på om det blir så mye sterkere, men det fører til at limfugen ikke forskyver seg når du setter press på den. Du trenger forresten ikke å bevise hvor veldig sterk du er, det holder at du tar i til limet pipler godt ut av fugen. Et tynt lag med trelim holder.

ahaa, så jiggene er så de ikke skal gli? Tror du ikke det vil bli nødvendig ha press på hver side av bruddet, og kan stemmeskruehullene brukes på måten rocktrond sa?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er mulig det funker. Jeg hadde forsøkt noe lignende:

75834_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30414/75834.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

De grønne trekantene er jigen. Den røde siden er de sidene jeg mener bør være ganske parallelle. Den blå firkanten er en ide- en liten plate i kryssfiner som du skrur jigene fast i etter at du har satt press på det hele. Da vil det stabilisere seg. Ser for meg at den blå platen skal ligge på oppsiden av headstocken. Det er kun et grovriss, ser for meg at man må fjerne litt av den ved dekselet på trussroden, for eksempel. Det er mulig den er helt bortkastet. Og ser at de to røde linjene kunne vært mer parallelle, men du skjønner forhåpentligvis poenget.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er mulig det funker. Jeg hadde forsøkt noe lignende:

De grønne trekantene er jigen. Den røde siden er de sidene jeg mener bør være ganske parallelle. Den blå firkanten er en ide- en liten plate i kryssfiner som du skrur jigene fast i etter at du har satt press på det hele. Da vil det stabilisere seg. Ser for meg at den blå platen skal ligge på oppsiden av headstocken. Det er kun et grovriss, ser for meg at man må fjerne litt av den ved dekselet på trussroden, for eksempel. Det er mulig den er helt bortkastet. Og ser at de to røde linjene kunne vært mer parallelle, men du skjønner forhåpentligvis poenget.

Ahaa! der tar jeg pointet.. tror du det er essensielt for et vellykket prosjekt? eller er det noe som gjøres hovedsakelig for å få det så perfelt som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.