Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toneart


kristoffereide

Anbefalte innlegg

Jeg har spillt gitar i mange år nå. Kan dugelig med teori og takler alt noen kan kaste mot meg. Jeg kan både komp'e og spille solo over det meste, MEN (ja det var jo et men her!) hvordan kan man vite hvilken toneart en låt går i? Pianisten i bandet har forsøkt å forklare dette til meg, men han er så way in i teorien at jeg føler han ikke klarer å si det på en måte jeg skjønner det på.

ta en akkordsetning: f.eks G, Dm, Am, C Hvordan "ser" man hvilken toneart det er?

Og vær så snill, prøv å si det enkelt. Ikke "spesialklasse"-enkelt, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kan kvintsirkelen kan det være til stor hjelp. Ta en titt pÃ¥ den om du ikke allerede har gjort det.

Akkurat det eksempelet du viser til er et litt knotete et, ettersom det kan være flere...

I utgangspunktet har vi G C dm som utgjør T S D*. *dominantvariant. Am er Ss - Subdominantens submediant. Dette fungerer i noen stilarter. Molltersen i dominanten krever dog at vi holder oss til lavt sjuendetrinn i G.

Alternativet er C dur. Da har vi Tonika og Dominant i C og G, og istedenfor Subdominanten har vi Ss - dm.

Melodien spiller en stor rolle for tonearten. Vi kan godt kalle tonearten for den gjennomgående akkorden. Den akkorden som løser opp spenningen som andre akkorder skaper. "Ah, endelig"-akkorden.

Har du et notebilde er det veldig greit, da har du fortegn som i stor grad bidrar til å bestemme toneart.

Vanskelig å vite hvilket nivå du vil ha svaret på, regner med du roper om du vil ha et annet svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
T S D?

tonika, sub- og dominant?

For å forstå hvilke akkorder som passer sammen anbefaler jeg å google etter kvintsirkel.

Dette er en sirkel med alle akkorder rundt en sirkel som ser ut som en klokke med C øverst.

Første akkord til venstre er F, første til høyre er G og under er Em.

Dette er 4 akkorder som passer godt sammen.

Dersom en har et piano foran seg vil en se at tonene i disse akkordene består kun av hvite tangenter som en har i C-durskala.

En sier da at sangen går i C.

Ved denne sirkelen foran seg ser en lett hvilke akkorder som passer sammen.

Litt om hvordan sirkelen er bygd opp:

Ordet kvint betyr 5.

Vi må først vite hvilken toneart vi skal spille i.

Hvis en gruppe skal jamme sammen kan de f.eks. si at de spiller i C.

Tonearten er altså C, og C er tonen vi kaller for Tonika.

Det er egentlig alt vi trenger vite for å spille med.

De 3 grunnakkordene der Tonika er C vil være F og G.

Vi starter å telle på Tonika og teller 5 toner til venste (ned): C H A G F, vi ender altså på tonen F og kaller denne for subdominant (s).

En lettere måte å finne subdominant på er å telle 4 toner opp som er samme tonen som 5 ned: C D E F.

Så teller vi 5 opp: C D E F G; her ender vi på tonen G som er dominant.

Da har vi Tonika (t) som er C, Subnominant (s) som er F og Dominant (d) som er G.

Dette er likt i alle tonearter du ønsker å spille i.

Enkleste måte å få følelsen med dette er å spille 12-takters blues.

Den går i prinsippet slik:

T T T T S S T T D S T T

I C vil dette være akkordene:

C C C C F F C C G G C C

(jeg har bevisst utelukket 7-eren for å forenkle det hele).

I E blir akkordene:

E E E E A A E E H H A A E E

Så kan en gå videre med 8-takter bluesgang, og videre med låter en liker selv og høre om en hører hvor det er naturlig å skifte akkord.

Det eneste en må vite er hvilken toneart låta går i, ellers er det bare og telle 4 og 5 toner opp og en vet grunnakkordene.

Når en har kontroll på dette kan en gå videre med moll-akkordene som blir helt naturlige.

Begynn med rolige sanger, og bygg det videre etter hvert som du klarer å spille med.

Håper dette var litt til hjelp for noen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man legger til septimene er det enklere å se. Tonika (dersom det er en dur akkord) vil være maj7. La oss ta det i Cdur. Cmaj7=tonika, Fmaj7=subdominant, G7=dominant. Den lille septimen i G7 akkorden kalles ledetonen, dersom man spiller Cmaj7 Fmaj7 og G7 og slutter der vil øret skrike etter Cmaj7! Mollfirklangene i Cdur er Am7=tonikas submediant, Dm7=subdominantes submediant og Em7=dominantens submediant. Hm7b5 (/Hdim) husker jeg ikke hva heter på fagspråket....

Så ser man Cmaj7 og G7 i en akkordrekke kan man ofte (men absolutt ikke alltid) regne med at det går i Cdur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greie forklaringer, dette.

Men denne korte setningen er det letteste- den forklarer jo ikkenoe, men den gir svaret i 99% av tilfellene:

Sjekk hvilken akkord sangen slutter på. Det er tonearten.

Bra tips ;) Jeg pleier å spille en lite solo eller noen fills så finner jeg fort ut hva slags toneart det er. Men dette blir litt vanskelig å forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips ;) Jeg pleier å spille en lite solo eller noen fills sÃ¥ finner jeg fort ut hva slags toneart det er. Men dette blir litt vanskelig Ã¥ forklare

Skulle til å si noe lignende jeg også. Du sier jo at du kan spille solo over det som blir kastet mot deg. Man tar jo utgangspunkt i en skala når man soloerer(!), og da vet man jo hvilken dur man spiller i når man hører hvilken skala som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si noe lignende jeg ogsÃ¥. Du sier jo at du kan spille solo over det som blir kastet mot deg. Man tar jo utgangspunkt i en skala nÃ¥r man soloerer(!), og da vet man jo hvilken dur man spiller i nÃ¥r man hører hvilken skala som passer.

Jepp. Det blir sikkert noen stygge toner til man finner frem, men det må forventes når man blir fortalt å bare spille uten at man er gitt noen toneart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det blir sikkert noen stygge toner til man finner frem, men det må forventes nÃ¥r man blir fortalt Ã¥ bare spille uten at man er gitt noen toneart ;)

Man har vært ute og plukket blåbær noen ganger ja! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvilken akkord sangen slutter på. Det er tonearten.

Ikke nødvendigvis

Sjekk akkordrekken C Am Em D

Slutter på D, men sangen går i G-dur.

Hvordan vet jeg det?

Alle akkordene består av stamtoner (abcdefg) unntatt D som har tonen F#

Ett kryss blir G-dur.

Ferdig arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis

Sjekk akkordrekken C Am Em D

Slutter på D, men sangen går i G-dur.

Hvordan vet jeg det?

Alle akkordene består av stamtoner (abcdefg) unntatt D som har tonen F#

Ett kryss blir G-dur.

Ferdig arbeid.

Den akkordrekken er sannsynligvis første linje i verset. Refrenget har en annen akkordrekke ;) Det Castor sier stemmer veldig ofte. I hvert fall innen pop-rock sjangeren. Men det hender jo at noen er "nytenkende" og slutter ei moll-låt i dur f.eks... osv...

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slutte på tonika er jo sååå konvensjonelt:P

Men nei, det var akkordrekken på en eller annen poplåt jeg plukket en dag

Samme rekken gjennom hele låten, tonika var aldri brukt

Husker ikke hvilken sang det var, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si noe lignende jeg også. Du sier jo at du kan spille solo over det som blir kastet mot deg. Man tar jo utgangspunkt i en skala når man soloerer(!), og da vet man jo hvilken dur man spiller i når man hører hvilken skala som passer.

AHA! Takk så mye! Og en ting til, til de det angår, den kvintsirkelen som går rundt på sida her er fra hjemmesiden min. Ergo jeg vet hva en kvintsirkel er, men takk likevel. Ah, hva skulle man gjort uten Gitarnorge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Šslutte på tonika er jo sååå konvensjonelt:P

Men nei, det var akkordrekken på en eller annen poplåt jeg plukket en dag

Samme rekken gjennom hele låten, tonika var aldri brukt

Husker ikke hvilken sang det var, desverre

Og i og med at det passer fint å spille pentaton skalaen i 0. eller 12. bånd på den rekka, finner man jo ut det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.