Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toneart


kristoffereide

Anbefalte innlegg

Det passer fint ja, men man finner ikke ut av toneart ved å spille pentatonskalaer

Moll-pentaton kan man spille fra både 2. 3. og 6. trinn i en durskala og fortstsatt være i samme toneart

I G-dur blir det AmPenta, BmPenta og EmPenta, alle med toner hentet fra G-dur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer fint ja, men man finner ikke ut av toneart ved å spille pentatonskalaer

Moll-pentaton kan man spille fra både 2. 3. og 6. trinn i en durskala og fortstsatt være i samme toneart

I G-dur blir det AmPenta, BmPenta og EmPenta, alle med toner hentet fra G-dur

Ok, jeg gir meg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis

Sjekk akkordrekken C Am Em D

Slutter på D, men sangen går i G-dur.

Hvordan vet jeg det?

Alle akkordene består av stamtoner (abcdefg) unntatt D som har tonen F#

Ett kryss blir G-dur.

Ferdig arbeid.

Tja.. Kan jo godt være C-dur også. Om D-dur er dominants dominant. Det kan jo bli betegnet som en bitteliten modulasjon til G-dur, men blir sjelden notert. Så om vi fortsetter på akkordrekka ovenfor kunne det jo vært: C Am Em D G C. Vips så er det C-dur. Veit at D-dur ikke hører hjemme i C-dur, og det er derfor vi ofte sier at når vi bruker DD så er det som en liten modulasjon. Det finnes hauger av unntak. Kunne jo vært i A-moll med S+ og D- også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn apropos toneart...

Har hørt en del på Better av The Screaming jets i det siste og sliter litt med teorien. (Her er tab)

Verset og intro ser ut til å bare gå i akkorden A, sånn ca. Bridge går i vanlig A-dur, så hittil er alt som det skal være.

Refrenget går i A C G. Her er jeg mer forvirra. Ekstra forvirra blir jeg når jeg ser på soloen. Den spilles over refrenget og ser ut til å gå i A minor pentatonic og noe melodic minor (lekte meg rundt på denne siden) Dette skulle etter mitt hode bety at refrenget går i C-dur, men da passer den A-en dårlig inn. Og uten å tenke musikkteori, virker akkorden A å være dominerende gjennom hele sangen. Både refrenget og sangen slutter da også med akkorden A.

Så, hvilken toneart går refrenget i, og hvorfor passer det med A minor-solo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Am er vel paralell blabla till C?

Ja, nettopp, men hvis refrenget er i C-dur synes jeg det er merkelig at man bare så vidt streifer innom en C-akkord og alt hovedfokus er pÃ¥ akkorden A major. I denne sammenheng er hovedfokus brukt i en ikke-teoretisk forbindelse, altsÃ¥ mer som det inntrykket en hver dust ville sittet igjen med etter Ã¥ ha sett tabulaturet.

Dvs, mens jeg skriver dette oppdager jeg at tabulaturet begrenser seg til streng 3, 4 og 5 slik at det jeg trodde var en A major i refrenget, mest sannsynlig bare er en power chord av noe slag og dermed "nesten" en A moll. :P

Så vers og bridge (heter det bare "bro" på norsk?) går i A og refrenget i Amoll/C ?

Men spiller jeg en Am mens jeg hører på refrenget høres det møkk ut, mens en A virker spot on. Hmm.

Endret av EspenG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.