Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar fra utlandet?


Olaff

Anbefalte innlegg

Hva tror dere om å bestille gitar fra utlandet på grunn av stive priser i norge? En kar på gitar shappa sa at gitaren kan bøye seg og sprekke osv på grunn av at det er annerledes klima i Norge. Han fortalte at noen som hadde bestilt fra f.eks music123 fikk gitarer som ble øderlagt bare dager senere :shock: ... Kan dette være riktig?

Er det noen international ordning for garantier osv?

(Foresten, vet dere om noen billige gitar internett shapper i europa?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvordan instrumentet sendes. Store svingninger i temperatur er ikke gunstig. Et instrument kan gå i stykker etter et par dager uansett hvor det kjøpes, men garantien holder bedre om du bor i landet du kjøper fra. Du må sende gitaren tilbake ved bytte, og da går fort vinninga opp i spinninga.

Jeg kjenner ikke til noen spesifikke ordninger for garanti, men holder du deg til moderne land har alle land en egen ordning for garanti i forhold til kjøpsloven. Du må nesten undersøke hvilke rettigheter du har som kjøper fra utlandet.

Sett bort fra hvilke komplikasjoner som kan oppstå så er det gunstig å handle fra utlandet. Men det er en grunn til at ikke alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK .... Det at gitaren har bøyd seg eller halsen vrir seg kommer KUN av en ting !

VIKTIG Å TENKE PÅ !!!

IKKE ÅPNE KASSA FØR DET HAR GÅTT MINST 24 TIMER ETTER AT DU HAR MOTTAT ..... KASSA BØR LIGGE FLATT PÅ GULVET !!

Mange som sender merker kasse og vedlagte papirer med "skal ikke åpnes før det har gått 24 timer, i romtemeratur !

Hvorfor -->

fordi kassa blir fraktet på fly, og i et frakterom kan temeraturen komme ned i endel minusgrader .... det tar mange timer for et gjennomfryst instrument å tine opp ... hvis den ikke ligger rolig og får en "smooth oppliving" vrir den seg ....

ganske naturlig med tanke på at gitarkropp/hals/gripbrett/trussrod etc. er bygget i forskjellige materialer !!

så han som bestilte fra music123 og fikk gitaren ødelagt kan takke seg selv !!

Ang. bestilling fra utlandet .....

sjekk denne --> http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?t=1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående flyfrakt er det vanlig at de fleste fly har ett eller flere fraktrom ombord som er varmed opp til kabin temperatur, og det går ann og rekvirere at en forsendelse skal sendes i oppvarmet avdeling i lasterommet.

Slikt er veldig enkelt og be om når man sjekker in selv med godset... hvordan man gjør dette ved bestilling fra utland er jeg ikke sikker på dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen bra gitarer tar noe spessielt skade av flyturer.. Dårlige og ekstremt skjøre gitarer ville jeg vert mere betenkt på.. Tror neppe firmaer som importerer gitarer til Norge, oppbevarer dem i varmerom på flyene!!

En gang vi var på spillejobb så gikk vi ut midt på vinteren og spilte rundt juletreet!! det var kansje 25-30 grader inne og -20 ute.. Husker ikke om det var Tylor eller Takamine jeg spilte på da, men gitaren tok ikke skade av dette, selv om det ble en del stemming etterpå, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Tror neppe firmaer som importerer gitarer til Norge, oppbevarer dem i varmerom på flyene!!

vel....tror vel neppe de reiser første klasse ? hehe

skjønner hva du mener hehe

..... men snakker vi privat import regner jeg med at 99% frakter sakene sine billigst mulig ... jeg gjør ihverfall det ....

og da blir alt bare stæsha og stua inn regner jeg med ...

hver gang får jeg meldingen om å ikke åpne kassa før etter 24 timer ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er problemfritt å kjøpe fra utlandet MEN alle gitarer kan ta skade av å få temperaturforskjeller! Jeg har aldri opplevd å få skade på mine gitarer unntatt på Martin d28 hvor lakken sprakk i kulda på Svalbard. Løp å kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.