Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk gitar for tidlig Police-fan og mye finger-style


Balthazar

Anbefalte innlegg

Jeg ser at noen klager på at Telecasteren er vanskelig å spille på. Det gjenstår å se. Noen sier man ikke kan spille heavy/punk med den. Jeg som trodde alle gitarer høres like ut med distortion på fullt...?

Uansett er nok Telecaster tingen for meg. Men er det bare hoderegningen min som er dårlig, eller er disse gitarene utrolig mye dyrere i Norge enn i statene? I såfall hvorfor? Er det noen som har prøvd å kjøpe gitar fra utlandet på nettet? Er det galskap/umulig?

Telecastere er ikke noe vanskelige å spille på, men de er litt mindre ergonomiske enn strat'er f.eks. De eldre typene med tykk u hals og veldig rundt gripebrett kan jo være litt uvante hvis man har spilt på mer moderne typer gitarer før selvsagt, men telecastere finnes med masse ulike halser og andre variasjoner.

At man ikke kan spille heavy eller punk på en Tele, eller omtrent hva som helt annet, er den reneste svada. Joe Strummer klarte seg fint med en Tele og det samme gjorde Jimmy Page på de to første Led Zeppelin platene.

Jo, gitarer er rimeligere i USA, som veldig mye annet. Det er mange som importerer eller kjøper brukt på e-bay o.l. Men kursen er jo ikke så gunstig i øyeblikket. Dessuten må du legge til minst 100$ i frakt + 25% norsk moms på pris+frakt når gitaren ankommer Norge. Da forsvinner fort mye av fortjenesten.

Skal du handle Fender så sjekk ut Classic Player Baja Telecaster, Standard Telecaster og Highway one. Det er stort sett de som ligger innenfor ditt budsjett brukt/nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Tele er mitt forslag til gitar egentlig. Skifter du neck pickup er det en meget anvendelig gitar som responderer meget godt på picking style spilling. Det gjør forøvrig alle Fendere omtrent, da de leverer en mye mer spennende og detaljert lyd i de høyere registrene enn de fleste Gibson gitarer.

Tror du dette blir mindre sant med en humbucker ved halsen? Begge de to Tele-spillerne jeg liker best, Keith Richards og Andy Summers, har nemlig gjort det. Den Thinline-telen jeg ble tilbudt for 6000 har også en humbucker ved neck.

Troll: Sier du det. Hva med andre kjente punkband, som Simon and Gartfunkel, eller Sissel Kyrkjebø and the Deathdealers?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du dette blir mindre sant med en humbucker ved halsen? Begge de to Tele-spillerne jeg liker best, Keith Richards og Andy Summers, har nemlig gjort det. Den Thinline-telen jeg ble tilbudt for 6000 har også en humbucker ved neck.

Nei, en humbucker eller en strat pickup i neck er en veldig god oppgradering. Tele neck pickupene til Fender låter ikke spesielt godt uansett, annet enn med pickupvelgeren i midtposisjon (bridge+neck kombinert) Med en Humbucker kan du også ved hjelp av en bryter koble bort den ene spolen og få en mer singelcoil aktig lyd når du ønsker det.

Troll: Sier du det. Hva med andre kjente punkband, som Simon and Gartfunkel, eller Sissel Kyrkjebø and the Deathdealers?

:)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Greener du er alltid to-the-point, kunnskapsrik og gir akkurat den infoen jeg trenger.

Jeg har fått prøvd ut en del Telecastere nå. Det er ganske frustrerende, for jeg føler ofte at jeg tester strengetykkelser og forsterkere like mye som, eller mer enn jeg egentlig tester gitarer, fordi utstyret er så forskjellig i forskjellige butikker. Jeg fikk faktisk et inntrykk av at Telecastere lyder ganske OK på Marshall. Dette brukte visst Andy Summers mye også.

En av de første Telecasterne jeg prøvde var en Mexico Baja et-eller-annet. Den kostet 6600, altså mye mer enn mitt budsjett, men innen rekkevidde brukt. Jeg fikk vite at det var den beste Telecasteren under 10.000,-. Jeg ble skuffet over hva jeg hørte, men hvor mye sier det meg, tro? Det lød spisst og spinkelt, men det gjorde den faktisk unplugged også. Jeg spiller med .011-strenger hjemme, og denne var utstyrt med betydelig tynnere strenger. Den dypeste E-strengen virket uvanlig tynn. Prøvde også en Stratocaster med samme forsterker. Lød ikke allverden. Forsterkeren var et merke jeg ikke har hørt om før, tydelig ikke så veldig kjent.

For å få en viss føling med hva man kan få ut av en Telecaster prøvde jeg en ganske dyr i en annen butikk. Denne gangen Fender forsterker og den hadde litt tykkere strenger. Lyder bra. Testet med vreng i en Marshall. Bra. Sammenlignet med en strat for å høre forskjellen... straten lyder mer ordinær, tele har en lyd som skiller seg ut - når man bruker høyrehånda (ikke hammer-on etc) starter tonene med et "smell" (attack) som minner om det man kan få med en akkustisk når man spiller energisk, men som man aldri helt får elektrisk. Dette liker jeg. Jeg satt igjen med en følelse av at en tele matcher min personlighet mer enn en strat. Men, jeg har også en følelse av at den lyder tynt og spinkelt. Og lite sustain.

Lurer på hvor mye strengetykkelse, humbuckere i neck samt preamp vil endre på dette? Jeg mistenker at alle de gitarene jeg prøvde hadde tynnere strenger enn mine .011 (husker ikke hvor høyt opp de går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he tja.. Det er noe med å finne en gitar :) Butikk fendere er i regelen utstyrt med 009 sett, så tynnere strenger var det nok på de du prøvde ja.

Fender gitarer med singelcoils krever en forsterker som låter bra på nettopp singelcoils, spesielt med rein lyd, men bridge pickup'en i de litt rimeligere Tele'ne låter kanskje litt anemisk også, spesielt hvis man ikke ruller av litt tone eller parrer den med en passende forsterker med fornuftige innstillinger

De første Tele modellene hadde en litt hottere bridge pickup som forøvrig nå er reprodusert av Fender customshop. Dessuten finnes det en mengde rimelige Tele pickups fra f.eks http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html Egentlig er de såpass rimelige at man kan kjøpe noen ulike å finne de man liker best. En rails type f.eks låter veldig annerledes. Ellers skal man ikke glemme at bridge pickupen ofte er stilt noe lavt fra fabrikken og man vil oppleve at lyden endrer litt karakter når man justerer pickupen opp eller ned. (med justerings skruene for høyde)

Det er også ganske stor forskjell fra gitar til gitar, så man bør alltid prøve alle de har.. Sustain i Fendere er.. vel det er ikke en Gibson Les Paul :)

Hvis du prøver en Highway One Tele, så har de ganske ulike pickups fra både Standard og Classic Player. Også fret typen er ganske ulik, så det kan jo være greit å ha prøvd en.

Eller har man jo ulike Japan produserte Fendere også da. Lite Ash utgaven selges i alle fall Norge og koster rundt 5k. De er utstyrt med Seymour Duncan pickups og låter igjen litt annerledes blant annet fordi kroppen er i ganske lett ask.

Lønn gripebrett låter forøvrig også litt lysere enn rosewood (ja, jeg vet det høres ut som galskap, men det er nå slik)

Mitt råd er egentlig å finne en gitar du er fornøyd med i forhold til hvordan den er å spille på, og at den har en god tone og virker brukbart resonant. Så kan man senere ordne det aller meste med å skifte pickups, legge til flere pickup koblingsfunksjoner og eventuelt integrere aktiv elektronikk i form av en preamp/boost krets som "krydder" til slutt.

Prøv gjerne gitaren uten forsterker først, man kan luke ut de som aldri kommer til å spille godt ved å slå ann to åpne akkorder som oftest. Er gitaren død er den død.. Har den en nasal jomende klang akustisk så låter den slik elektrisk også. Det er ren fornuft :)

Men altså - finn en god gitar først ! Noen ganger må man lete litt i denne prisklassen.

Beklager en noe usammenhengende tekst, men nå er jeg trøtt ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baja Telen har jo mye bedre sustain enn mange andre Teler jeg har prøvd. Konge gitar til prisen egentlig.

Ellers er det bullshit at tele neck pickupen ikke låter spesielt godt.

Det er mulig du synes det, men jeg er nok ikke alene om å synes at standard neck pickup fra Fender fort låter litt kjipt. Nå finnes det jo erstatningspickuper som det er litt mere med, fra feks Fender customshop eller SD, men det er en pickup med begrensninger, grunnet sin konstruksjon. Men skal man ha den autentiske Tele lyden i alle posisjoner så må man jo selvsagt beholde pickuptypen også.

Hvis du kan vise til en gitar hvor det er mer vanlig å bytte neck pickup til en type med et helt annet størrelsesformat så si gjerne i fra.. Hva kan det ha seg tro ?

Når jeg tenker meg om så har vel den Baja tele'n netttopp Fender customshop neck pickupen jeg snakker om (den er viklet på en høyere spoleform og dekselet er laget av et annet materiale) Jeg lurer på om den ikke har den broadcaster repro pickupen i bridge som jeg nevnte tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne telen her har iallefall gitarlæreren min, og er bare sinnsykt god å spille på, og låter fett! Du kan jo sjekke den ut ..:)

Den er innmari stilig. Jeg skjønner meg ikke på de som sier at Telecaster ikke ser kule ut... en gitar SKAL være litt klumpete, ikke sånn strømlinjeformet stratocaster-type... :)

Tusen takk til alle som har kommet med innspill. Jeg er enig i at Telecaster var det beste tipset ut fra hva jeg har sagt så langt. Tyverr, hver gang jeg prøvde dem følte jeg at det var noe som manglet. når JEG spiller på dem, lyder det litt for tynt og tørt i forhold til de kule lydene jeg har i hodet mitt, selv om jeg skrur og diller på kontrollene. Jeg kjøpte meg faktisk en Stones-video ("Shine A light"), for å se hvordan Keith Richards får det til å lyde så kult. Jeg liker ikke Stones noe særlig men liker Keith Richards. Men han spilte ikke så mye solo på Tele, den diggeste solo-lyden fikk han med en Gibson halvakkustisk ("archtop" kaller de det i musikkbutikkene), så jeg bestemte meg for å sjekke ut archtops.

Valget falt på en Ibanez Artcore AS-103 NT Custom. Wow. Dette er en gitar som gir meg MOJO! Den er utrolig gøy å spille på. Ikke vanskelig, som jeg trodde archtop ville være. Det er utrolig mye lyd og ulyd jeg får gjennom en sånn, om AS-serien står det at den er "built to tackle just about any genre of music you throw at it", og det tror jeg på. Mest moro er det når man skrur opp gain akkurat passe for en dirty-blues Chuck Berry-aktig lyd. Den gnistrer. Jeg føler meg veldig uttrykksfull med denne gitaren. Selv om lyden gir mest assosiasjoner til blues/jazz trenger jeg jo ikke å spille disse genrene selv. 6000,- på Imerslund, satt ned fra 7200,- kasse inkludert (og det er en skikkelig kasse).

Denne lyden er jo langt unna det Andy stort sett leverer, så jeg har nok ledet dere på villspor! Hvordan kunne jeg vite at lyden jeg egentlig ønsket meg lå nærmere Chuck Berry enn helten fra Police? Jeg håper du kan tilgi meg Greener!! Så hjelpsom og kunnskapsrik og så er det bare meg som ikke klarer å forklare hva jeg egentlig vil ha. Forøvrig prøvde jeg en Hagström archtop i samme prisklasse, den lød "flatere", mer kjedelig syns jeg (men så var jo Ibanez-en nedsatt). Prøvde også en Gibson et-eller-annet til 18.000,- bare for gøy. Det var vanskelig å høre forskjell mellom den jeg kjøpte og Gibson. Hadde sikkert hørt det med en mer grundig sammenligning men hva er vitsen? Jeg følte det ikke som noe kompromiss å kjøpe Ibanez. Naturligvis har jeg noen bekymringer. Spesielt for feedback. Han i butikken (Imerslund) anbefalte å teipe igjen f-hullene. Veit ikke hvor bra det holder til full-guffe-hardcore grinding men det kan jeg bruke billig-gitaren min til. Det er en sånn med planke igjennom for å redusere feedback. Finishen er utrolig nydelig og selvfølgelig helt feil til mitt image - men jeg klarer ikke helt å få meg til å lakke den om - den glimrer som en juvel, det er strukturen i treet samt lakken som gjør den så nydelig, og altså HELT FEIL for mitt image... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denslags kan brukes til veldig mange stilarter.

Spillestilen din høres veldig spennedene ut. Jeg vil gjerne høre- tar du sjansen på å legge ut noe?

Alternativt er du hjertelig velkommen til å delta her- fire eller åtte takter. Det er skikkelig ufarlig! http://forum.gitarnorge.no/Skal-vi-spille-...-sa-t18642.html

(Dette gjelder også alle andre som måtte lese dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.