Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk gitar for tidlig Police-fan og mye finger-style


Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg er på jakt etter en elektrisk gitar, prisklasse 4-5000 kroner. Det første folk spør om når de skal gi meg råd er naturligvis "hva slags lyd er du ute etter" - og ærlig talt har jeg store problemer med å svare på dette... musikken jeg hører på er så allsidig. Noen ganger vil jeg ha det klokkeklart, andre ganger gnistrende som Jimi Hendrix, hardcore, varmt, dunkelt etc... :) Skjønner at jeg ikke kan få alt dette i én gitar. Tror kanskje det viktigste blir å finne en gitar som passer best til min spillestil (se under).

Musikk/forbilder:

Jeg er ikke typen som har en masse gitarhelter. Mye av musikken jeg hører på har ikke engang gitarer i seg. Men mitt favorittband er The Police, og det betyr spesielt den tidlige perioden, da de var mye mer sinna og mindre pop. Favoritt-gitarist er da naturligvis Andy Summers. Hans favorittgitar er visst en kraftig ombygd Fender Telecaster, men han har også spilt mye på Gibson Les Paul, Gibson halvakkustisk og Stratocaster. Dermed er alle gitartypene jeg i det hele tatt har hørt om nevnt (bare le!). Som sagt mye rart jeg liker, også hardcore punk, progrock (tidlig Genesis), skrudd musikk som Residents, funky-sinna som Public Enemy, The Cure, veit ikke om det er noe vits i å nevne mer. Jeg hører ikke noe særlig på heavy (unntatt Sepultura). Ikke køntri, ikke jazz men mye jazzinspirert.

Spillestil:

Kanskje bedre å nevne hva slags spillestil jeg har. Ikke le når jeg sier dette, men på min superbillige Cruise elektrisk gitar fra Guitar Workshop (ørten år siden) spiller jeg nesten aldri med gitaren plugga inn. Jeg spiller nesten alltid med fingrene, derfor har jeg endt opp med en stil hvor jeg napper mye i strengene, ofte med flere fingre, klimpre er kanskje et bedre uttrykk. Litt Mark Knopfler-aktig, siden jeg var fan av han da jeg var liten. Når jeg spiller elektrisk blir dette vanligvis glatta ut. Man hører lite forskjell på hvordan, hvor hardt etc. strengene slåes an. Det er mye mindre dynamikk (stikkord). Har vært på Hornaas og nevnt det og de sier bare neinei du kan ikke spille sånn på en elektrisk det går ikke. Men jeg er mer optimistisk og regner med jeg kan finne et slags kompromiss hvor jeg kan kombinere denne stilen som åpenbart gjør seg bedre akkustisk med den mye råere elektriske lyden. Siden jeg har hørt mye på The Police er jeg interressert i å lære mer avanserte "eksotiske" akkorder ("jazzaktig"), også dette lyder ofte kjedeligere på min grisebillige elektriske enn akkustisk. Ut fra alt dette har jeg lurt på om jeg burde gå for en halvakkustisk? Men nesten alle treff på Google etter halvakkustisk gir meg ordet "jazz" ørten ganger, og det er altså ikke det som er favorittstilen min, men mye av musikken jeg hører på er jazzinspirert. Jeg spiller vanligvis på .11 strenger.

Jeg tror ikke noen kan anbefale én gitar utfra alt dette, men kan dere gi meg noen clew? Spesielt på dette med om halvakkustisk er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, jeg har funnet ut mye om hvilke gitarer Andy Summers spilte, men ikke hva han spilte i hvilke perioder. Hvis noen vet hva han spilte på de to første Police-albumene spesielt ("Outlandos d'amour" og "Regatta de Blanc") er det veldig kult. Også hvis noen vat hva han spilte på Zenyatta Mondatta. Er ikke ute etter å kopiere men da har jeg et clew om hvordan man får fram de lydene som er på noen av albumene jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andy Summers spilte nesten utelukkende på en eldre Fender Telecaster gjennom hele police perioden. Det er den gitaren som leverte det soundet du forbinder med Summers

Gitaren hadde forøvrig en humbucker i neck (gammel Gibson PAF type) original fender tele pickup i bridge. Ellers hadde den en innebygget preamp/overdrive krets med gain regulering på og en fasebryter for neck pickup (utgjør bare noen forskjell når pickup velgeren står i midposisjon - altså at både neck og bridge er innkoblet samtidig)

En Tele er mitt forslag til gitar egentlig. Skifter du neck pickup er det en meget anvendelig gitar som responderer meget godt på picking style spilling. Det gjør forøvrig alle Fendere omtrent, da de leverer en mye mer spennende og detaljert lyd i de høyere registrene enn de fleste Gibson gitarer. Både på grunn av pickup typer og type kropp/hals/konstruksjon, men også på grunn av mensur lengden.

En strat er heller ikke feil da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Greener. Hva med en sånn thinline- tele, siden du nevner akustisk?

GFS selger en sånn preamp til å bygge inn i telen, slik som nevnt. Jeg har faktisk gjort det selv, og det ble veldig morsomt. Jeg er veldig fornøyd.

http://store.guitarfetish.com/teac25bomida.html

Jeg bruker den sammen med to rail- pickups, men jeg vil anta at dette er en morsom kombinasjon med hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa!

Jeg har nå gjort noen søk på Telecaster, og liker mye av det jeg leser. Den sies å være svært "avslørende" for hvordan du spiller på strengene, nyanser i anslag, hvor hardt du spiller osv. kommer godt med. Dette liker jeg. Om feilene mine også blir tydeligere gjør ingen ting. Lista over kjente folk som bruker Tele er meget inspirerende: Andy Summers (selvfølgelig), Keith Richards, Joe Strummer... Dette lyder bedre i mine ører enn den typiske "Stratocaster-lista", hvor gitarister som Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton og David Gilmour pleier å figurere. Fantastiske gitarister, bevares, men bortsett fra Jimi Hendrix som nesten alltid nevnes, spiller disse gutta mye snillere og penere enn hva som passer for meg. I tillegg er ikke Tele-gjengen så tekniske... :)

Takk for tips om hvordan gitaren kan tilpasses. Jeg må ta vare på dette og vise til butikken for jeg kan veldig lite om elektriske gitarer.

Jeg ser at Riff i Oslo har en Telecaster som kan passe mitt budsjett. Den er listet som en "Fender Mex. Std.Tele MN Midnight Wine". Hva MN står for vet jeg ikke men Mex må være Mexican. Er Fenders Mexicanske modeller brukbare? Kan den være noe å satse på? Ellers takk for hjelpa og kom gjerne med flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, teknisk Tele- gjeng- vet ikke helt jeg.. Ta en kikk på dette, helt greit spilt på Tele dette, selv om det ikke akkurat er U2.

Det blir ikke feil med en OK telecaster.

Når det gjelder mexicomodeller, har jeg lest at det kan være noe eksemplarvariasjon, og at det kan lønne seg å koste på et skikkelig oppsett av gitaren.

Personlig erfaring har jeg ikke.

Hvis du ikke er opptatt av at det skal stå "Fender" på headstocken, hadde jeg også kikket på Blade sin versjon. Sist jeg fiklet på Tele i butikk, utklasset den Blade- telen jeg prøvde de to- tre Fendertelene som hang der så det sang. Bedre spillbarhet, god resonans i kroppen, og bedre elektrisk lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mexico-Fendere kan variere kraftig, jeg har prøvd noen som er helt glimrende og noen som... vel, ikke er det, for å si det pent. Sånn jevnt over er de vel ganske så OK til prisen. Du bør prøve så mange du kan og velge den som føles best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nesten:

Ja, bare nesten.

Av utstyr eller er vel en Fender twin reverb i begynnelsen som fort ble til en custom topp med mesa kabinetter verdt å nevne. Av effekter tror jeg det gikk mye i chorus, phaser, en echoplex og envelope filter. Samt noen fuzz/dist bokser selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av utstyr eller er vel en Fender twin reverb i begynnelsen som fort ble til en custom topp med mesa kabinetter verdt å nevne. Av effekter tror jeg det gikk mye i chorus, phaser, en echoplex og envelope filter. Samt noen fuzz/dist bokser selvsagt.

Lett å høre at Summers brukte mye effekter, og at han visste hvordan han skulle bruke dem. Han var en mester til å tilføre musikken akkurat riktig lyd til riktig tid, enten det var effekter, tonevalg, akkorder, teknikker osv. som skulle til. Forøvrig hadde han rundt hundre gitarer på midten av åttitallet, iflg denne siden:

http://web.tiscalinet.it/andatta/guitarsmainindex.htm

Han har senere slanket den ned til rundt 70. Men Police-gitaren er åpenbart den Telecasteren dere snakker om:

http://web.tiscalinet.it/andatta/fenderpage.htm

Han skal bl.a. ha sagt: "I did use that Tele almost exclusively on stage and in the studio pretty much up until the Ghost album."

Det inkluderer åpenbart også "Ghost in the machine", for et annet sted på siden står det: "He recorded mostly all of his studio tracks up to the 'Synchronicity' album with it."

Jeg ser at noen klager på at Telecasteren er vanskelig å spille på. Det gjenstår å se. Noen sier man ikke kan spille heavy/punk med den. Jeg som trodde alle gitarer høres like ut med distortion på fullt...?

Uansett er nok Telecaster tingen for meg. Men er det bare hoderegningen min som er dårlig, eller er disse gitarene utrolig mye dyrere i Norge enn i statene? I såfall hvorfor? Er det noen som har prøvd å kjøpe gitar fra utlandet på nettet? Er det galskap/umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en thinline telecaster du kan få for 6000 :)

Made in Japan, noe som er en del bedre enn Mexico..

Det høres veldig bra ut men jeg tør ikke kjøpe noe før jeg har prøvd endel forskjellige. Da tipper jeg den vil være solgt... :( Jeg tar kontakt når jeg er blitt litt mer varm i trøya, hvis ikke jeg ser at den er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.