Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Castor Fiber, Utstyrstråd


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Dagens eksemplar.

73170_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/29101/73170.jpg

12- strenger er jo noe man bør ha, og her er min. Det er en Stagg, av alle ting, en skamløs Ovation- kopi.

Billig, som de fleste av mine gitarer. Synes det er fin lyd i den for det. Det er lav strengehøyde på den, god mekankk, holder seg bra stemt, og i det har helt kurant 12- strengslyd i mine ører. Jeg har skiftet ut elektronikken i den. Den som satt der var ikke mye tess. Denne låter nå helt fint elektrisk, også. Kassen er av type "Ovationkopi", altså en sånn rund plastkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hm..... Overveldende, ikke minst i lys av at galleriet "Oppdateres hver dag".

Har spillt litt med en kar som hevder å ha ca 180 gitarer. Han er også ganske tydelig på at de fleste ikke er spillbare, men han har et svæært 2 etasjes gammelt herskapshus på landet, og bare fyller på. Har vært hjemme hos ham en gang, men så ikke flere gitarer enn de ca 30 som var spredd rundt i stua..... Etterhvert ble det jo tydelig at mengden gitarer egentlig var et problem. Han kom med ny gitar hver eneste gang vi skulle spille, og når han ikke fikk det til å låte som han ønsket, så var jo forklaringen enkel, gitaren han hadde i dag var han ikke helt fortrolig med... :lol: Men, det var jo en digresjon....

Har bare 1 el-gitar i øyeblikket, men skjønner at jeg trygt kan skaffe meg et par til uten å overdrive liksom....

Gleder meg til du kommer til forsterkere og pedaler.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- 180? Han kunne jeg godt ha tenkt meg å besøkt..

Som du snart skjønner, ligger jeg adskillig lavere i antall. Jeg er ikke så opptatt av antall gitarer, jeg har kjøpt gitarer fordi de er forskjellige fra de andre jeg har hatt, eller fordi jeg har hatt lyst på de. Så enkelt er det. Et par er kjøpt, lettere animert på QXL, uten at jeg egentlig har villet ha gitaren. Slikt skjer.

Så er det da slik, at når man ikke trenger å selge billige gitarer for å kjøpe en til, så blir det flere av dem. Mange av gitarene mine koster ikke stort, og det er ganske enkelt slik at jeg er så dårlig til å spille at det ikke nytter å kjøpe seg godlyd.

Ta den totusenkroners 12- strengeren- jeg låter like håpløst amatør på en til 20000. Jeg har prøvd.

Dessuten- i dag får man veldig mye gitar for pengene, akkurat som en del andre varer også har gått kraftig ned i pris. Eksempelvis- for 25 år siden var en vinkelsliper en investering. Det vet jeg, fordi jeg sparte i flere måneder før jeg fikk råd til en. Nå kan man kjøpe en like grei en på Nille for tre hundre kroner. Noe av den samme effekten gjelder gitarer også, jeg har sammenlignet denne 2- lappers gitaren med flere 12strengere som kostet det femdobbelte for 20 år siden. I mine ører er det like grei lyd i denne her. Det holder til mitt bruk.

Det er slutt på el- gitarer, og i stedet byr jeg på denne:

73171_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/29101/73171.jpg

Dette er en resonator- gitar. Typen er Morgan.

Det er veldig svak lyd i den til å være en resonatorgitar. Slike gitarer ble i utgangspunktet laget for at de skulle holde følge med de stadig større danseorkesterne i forrige århundre, før man skjønte at man måtte bruke forsterker på gitarer.

Siden man fant opp forsterkeren, fikk de en ganske kort levetid til det bruket, men har fungert som en del av lydbildet til blues og bluegrass.

Ut over det ser det ut som en resonator, den låter som en resonator, så da holder det for meg. Artig gitar, kjøpt brukt for en slikk og en ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..... Overveldende, ikke minst i lys av at galleriet "Oppdateres hver dag".

Har spillt litt med en kar som hevder å ha ca 180 gitarer. Han er også ganske tydelig på at de fleste ikke er spillbare, men han har et svæært 2 etasjes gammelt herskapshus på landet, og bare fyller på. Har vært hjemme hos ham en gang, men så ikke flere gitarer enn de ca 30 som var spredd rundt i stua..... Etterhvert ble det jo tydelig at mengden gitarer egentlig var et problem. Han kom med ny gitar hver eneste gang vi skulle spille, og når han ikke fikk det til å låte som han ønsket, så var jo forklaringen enkel, gitaren han hadde i dag var han ikke helt fortrolig med... :lol: Men, det var jo en digresjon....

Har bare 1 el-gitar i øyeblikket, men skjønner at jeg trygt kan skaffe meg et par til uten å overdrive liksom....

Gleder meg til du kommer til forsterkere og pedaler.... :D

Oi, spør om han har noe venstrehendt ræl han vil kvitte seg med a? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye fint castro! Veeeeldig mye fint :P

Men hvor gjør du av alle disse gitarene? Jeg merker jeg bruker en del plass på rommet mitt (som egentlig er et relativt stort rom) på et keyboard 2kassegitarer, en elgitar + amp (og pedaler) og en kassebass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelars- når man bor slik jeg bor, har man gjerne litt større plass enn hvis man bor i en blokk eller rekkehus. Jeg har en egen "furtebu" på rundt 30 m2, og der er det plass til musikkutstyret mitt.

Dagens:

73172_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/29101/73172.jpg

Dette er en Ibanez AEL-40SE RLV. Det at man kan få tak i en kassegitar av en slik kvalitet til en slik pris, er helt rått. Det at elektronikken i den er av en så høy kvalitet i tillegg, er jo helt fantastisk. For ti år siden ville en slik elektronikk kostet det tredobbelte av hva gitaren kostet.

Gitaren har granlokk, og var litt tungspilt da jeg fikk den. Jeg filte ned broen en drøy millimeter fra undersiden, og det gjorde susen. Nå er den lettspilt, har bra klang, og låter som sagt flott elektrisk, også. Jeg liker egentlig ikke at det er cutaway på den, men det var ikke mulig å velge uten, så da er den da der. Gitarer uten cutaway har gjerne en litt bedre akustisk lyd, og jeg har ikke behov for denne cutawayen, på linje med 99% av alle som spiller kasse.

Selvsagt er lyden litt "trangere" og mindre enn skikkelig gode kassegitarer, men det er gjerne slik at hvis man ikke har noe mye bedre å sammenligne med, er man fornøyd med det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

73173_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/29101/73173.jpg

Denne er mye mindre enn det den ser ut som. Det er en Yamaha guitarlele, en gitar i ukulelestørrelse. Jeg har stemt den i F, det vil si at den er stemt fra A til A.

Den som synes det er lite plass på gripebrettet på en ukulele, burde prøve denne. Her er det trangt, her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mindre og mindre- her er dagens bidrag:

73176_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/29101/73175.jpg

Dette er en konsertukulele, type Greg Bennet. Jeg syntes den fortjente en kasse, og så hadde jeg noe aluminiumslister liggende, og resultatet ble slik. Flightcasen ser skikkelig rå ut, forresten, og det er den da også, i og for seg.

Den har håndjern, blinkende diodelys og ser ut som om det tåler å bli kjørt over med en panservogn.

Ukulelen er også pen, synes jeg, med en del fine innlegg. Det jeg ikke liker med den, er at hodet blir for stort nær halsen, og det gjør det litt vanskelig å ta grep på de to nederste båndene. det er jo gjerne der man fikler mest på en ukulele. Vi får se om den ikke får smake fresen ved en anledning, slik at den blir lettere å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.