Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Starte Lydstudio!


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått vite at jeg får egen tomt når jeg blir 18 år.

Jeg har arvet den etter bestemoren min. 4 mål rettere sagt. Jeg kan selge alle for 700 000 kr.

Og jeg har bestemt meg for å selge tomtene når jeg blir 18 år, å starte et studio. Lydteknikk har alltid

interessert meg fra første dagen når jeg begyynte med det.

Her er det jeg har tatt utgangspunkt i å kjøpe!

Studio:

Mixer:

Behringer Eurodesk MX9000, $1,299.99

Recording:

Mark of the Unicorn 896HD, $1,249.99

Alesis HD24 Hard Disk Recorder,$1,499.99

Outboard:

Behringer Ultra Voice Pro VX2000, $129.99

Presonus MP20, $499.99

TC Electronic M300, $199.99

Mics:

AKG C 414 B-ULS Mic, $799.99

AKG C 451 B Condenser (2), $919.99

EV RE20, $459.99

Neumann KM184, $699.99

Neumann TLM 103, $979.99

Sennheiser Md421II (4), $1399.99

Shure Beta 52, $189.99

Shure SM57 (4), $358.99

Behringer DI Box (2), $59.99

Monitors:

AKG K271 Studio, $179.99

Samson Resolv 80a Powered Studio Monitors, $399.99

Vic Firth SIH1 Stereo Isolation Headphones, $49.99

Computer:

3200GHZ/1GBRam/DVD brenner, etc, $2,899.99

Cubase SX (Plugins, Samples), $599.99

----------------------------------------------

Spørsmål:

Trenger jeg Alesis Hard Disk Recorder, hvis jeg har MOTU 896HD lydkort?

Jeg er ikke 100% sikker på hva jeg skal kjøpe av Compressor, Gates, Mic Pre Amplifer osv?

Hva syns dere om valget mitt av mikrofoner?

Hva synes dere om Behringer Eurodesk MX9000?

Hva annet trenger jeg?

Takk, Bernt Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

50 spenn på at du ikke aner hva halvparten av de tinga der gjør..

da blir det 700 050

Det er lissom ikke bare å starte et studio på gøy .. h

Nilsefix

100 spenn på at jeg vet hva de gjør.. For det andre så kommer jeg til å lære mye mer etter sommeren.. skal begynne på NISS :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville tro at det er lurere aa kjoepe litt og litt. F. eks. kjoepe nye mik'er etter behov.

Og den PC'n kan du hvertfall slakke ned paa. Ingen vits i aa bruke masse penger paa en PC som vil vaere utdatert etter kanskje bare ett aar. Gaa heller litt ned i prisklasse og du vil faa en PC som gaar nesten like raskt, og som kan oppgraderes med pengene du sparte til neste aar. 8)

Og du sier du kommer til aa laere mye mer etter sommeren,... vel, isaafall hadde jeg venta litt, og laert litt mer foerst... :wink:

Hadde jeg vaert deg ville jeg starta i det smaa og bygga det opp sakte men sikkert.

Men skyt meg hvis jeg tar feil... :wink:

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier lobster har du helt rett i.. Jeg kan jo kjøpe litt å litt etter behov ja. Jeg tror jeg skal skal begynne smått å bygge meg oppover.

Det jeg egntli tenkte å kjøpe først var ny pc med div programvare (Cubase, Wavelab etc). + jeg har fast bestemt meg å kjøpe MOTU 896HD firewire lydkort til sommeren. Kansje en billig behringer compressor.

Ellers så har jeg jo fra før av en Yamaha MG16/4 mixer som er OK liksom.

Å det hadde hvert greit med en Kondensator mikrofon også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 spenn på at jeg vet hva de gjør.. For det andre så kommer jeg til å lære mye mer etter sommeren.. skal begynne på NISS :wink:

Samme her :) Skal du bare på sommerkurset eller?

Det får jeg se på.. Kan godt være jeg skal ta meg et friår å jobb e me bande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. så du har ikke ment å søke på hele utdanningen på 2 år?

Har fådd plass på sommerkurset så da er man jo egentlig "sikret" for å komme inn.. er bare rundt 30-40% av de som søker som slipper inn. så her er det bare å krysse fingra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Complex, våkne opp. Seriøst. Du kan like gjerne kaste alle pengene dine i dass. Seriøst

Bruk de mer fornuftig.

HVa SKAL du med det utstyret? Hvem tror du kommer til deg og spiller inn? Hva ska du tjene på? Er du villig til å bruke 700 000 for å sitte hjemme og leke deg?

Sorry ass.

Det å komme inn på markedet krever noe som ikke kan kjøpes...erfaring OG rykte. Å gå på sommerkurset er ikke akkuratt noe å slå i bordet med. Selv ikke å gå på NISS garanterer at du får mange klienter.

DERFOR...ville jeg ha brukt pengene på noe annet...kasnkje et hus eller noe. investert det i noe som ikke taper seg slik i verdi som studioutstyr gjør. Og SÅ kan du heller selge huset, sannsynligvis med fortjeneste, om 3-5 år. Og hvis du DA fremdeles driver med lydteknikk og har fått deg endel erfaring så kan du bygge studioet ditt da istedet

Bare et vennlig råd bare.

Men du kan selvsagt legge 50 000 i en ny pc, programvare og litt diverse. annet lydutstyr. Men den lista du har satt opp ville jeg ikke kjøpt inn nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn ut litt mer hva du vil her i livet før du begynner på ett sånt prosjekt. Kjøp deg bil, sett pengene inn på en konto som gir deg månedlige utbetalinger mens du studerer så slipper du studielån.

Jeg er ikke mer en 21 selv, men fy faen så mye du oppdager om livet på de tre årene fra 18 til 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Complex' date=' våkne opp. Seriøst. Du kan like gjerne kaste alle pengene dine i dass. Seriøst

Bruk de mer fornuftig.

HVa SKAL du med det utstyret? Hvem tror du kommer til deg og spiller inn? Hva ska du tjene på? Er du villig til å bruke 700 000 for å sitte hjemme og leke deg?

Sorry ass.

Det å komme inn på markedet krever noe som ikke kan kjøpes...erfaring OG rykte. Å gå på sommerkurset er ikke akkuratt noe å slå i bordet med. Selv ikke å gå på NISS garanterer at du får mange klienter.

DERFOR...ville jeg ha brukt pengene på noe annet...kasnkje et hus eller noe. investert det i noe som ikke taper seg slik i verdi som studioutstyr gjør. Og SÅ kan du heller selge huset, sannsynligvis med fortjeneste, om 3-5 år. Og hvis du DA fremdeles driver med lydteknikk og har fått deg endel erfaring så kan du bygge studioet ditt da istedet

Bare et vennlig råd bare.

Men du kan selvsagt legge 50 000 i en ny pc, programvare og litt diverse. annet lydutstyr. Men den lista du har satt opp ville jeg ikke kjøpt inn nå[/quote']

Hvem har sagt jeg skal bruke 700 000 norske kroner på lydstudio!?

Utstyre jeg har satt opp på det øverste innlegget er på til sammen 58000 kroner med frakt.

For det andre så er det ikke å sitte hjemme å leke meg, det er for å starte noe seriøst.

For det andre så har jeg heller ikke sagt jeg skal kjøpe det i år, neste år elle det åre etter der. Jeg skal vente til jeg er ferdig med utdanningen. Dette er bare noe jeg har tatt utgangspunkt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom til over 100 000 jeg da men :)

Hvis du skal starte noe seriøst så kan du glemme;

alt av behringer

alesis harddisk recorder

Samson ting

M-300

Og så ville jeg kjøpt FLERE av KM184 for de er kjekke å ha.

Når det gjelder et lite hjemmestduio istedet så ville jeg ha satt opp følgende istedet.

En Allan & Heath mixer

2 stk KM184

1 stk Km103

1 stk Røde Nt-4 (for stereo)

1 stk RNP preamp

2 stk RNC kompressor

1 stk Focusrite ISA 430 MKII

2 stk AKG K271

et par med ok aktvive monitorer

MOTU'en du nevnte

Og en PC

Da burde du havne et sted mellom 50 000 og 70 000,- tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.