Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker m/pedal


Mering90

Anbefalte innlegg

Var hos den lokale gitarbutikken idag og fikk litt forskjellige rabatter på både gitar, pedal og amp.

Jeg skal kjøpe Epiphone les paul standard, men vist jeg kjøpte amp så skulle jeg få 30% rabatt på gitaren. Greit nok, jeg trenger begge deler.

Amp: Blackheart Little Giant 5w.

Pedal: Zoom G2. 1U Der jeg skulle få med Cubase.

Forstod det slik at jeg kunne koble pedalen til pc'en for å få musikken på pc'en osv.

Hva tror dere om dette oppsettet?

Musikksmak: Metallica, Iron Maiden, GnR.. I den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo greit ut, men jeg skjønner ikke valget av en ampsim pedal sammen med en rørforsterker.. Greit nok at den lar deg spille inn musikken din, men da blir jo ikke lyden fra forsterkeren med. Og da har du jo bare en ampsimulator plutselig.

Hvis du vil ha multieffekter og mulighet til å innspille den lyden som faktisk kommer ut av forsterkeren er det kanskje like greit å bare kjøpe en god modeling amp først som sist ? Du får jo fotpedaler til de også slik at du kan skifte kanal/amp settings og koble fra og til de innebygde effektene.

Hadde jeg kjøpt meg en røramp ville jeg først og fremst ha kjøpt meg god overdrive pedal. + en reverb/delay/chorus/tremolo pedal (alt etter behov)

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo en helt streit røramp med tonekontroller bare.

Mulig jeg er konservativ, men jeg syns liksom at skal man kjøpe en slik amp bør man kombinere den med noen gode "standard" pedaler for å bevare den unike lyden en røramp gir deg. Skal du spille inn må du nok mic'e den opp heller. (en mikrofon + en preamp til line-in på lydkort eller eksternt lydkort med mikrofoninngang)

Vel.. jeg har et litt sånn sort/hvitt forhold til akkurat disse tingene :) Enten velg en god modeling amp med "alt" innebygd eller gå for en røramp du liker lyden i og kjøp de pedalene du trenger.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at Blackheart + en overdrive er en god løsning for god vreng.

Sjekk YouTube etter lydklipp. Ligger noen klipp med sinnsykt tøff lyd.

For å spille inn me gitar kan du gjøre som Greener sier, eller kjøpe deg et lydkort med ampsimuleringer senere. til lydkortet kan du kjøre gitar > lydkort eller mikke opp som Greener sier med mikrofon > lydkort.

men skaff deg amp gitar og alt, så kommer du tilbake og spør om hjelp til innspilling viss du trenger det :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte en Zoom G2.1U engang, og jeg syntes ikke den var noe særlig... Hva er det du skal spille da? zoomen koster vel rundt 2k, og ordentlige effekter trenger ikke være så dyrt, men kommer jo litt ann på hva du skal spille og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. noe sier meg at du ikke har prøvd så mange forsterkere eller har helt oversikten ?

Det er i utgangspunktet to/tre valg :

-Digital/Modeling amp (eks : Vox valvetronix, Roland Cube)

Disse forsterkerne "etterligner" lyden i ymse kjente forsterkertyper og gir deg et knippe med effekter på kjøpet. Fordelen er at du her kan teste ut mange ulike forsterker typer eller den omtrentlige lyden av de i alle fall med kun å vri på en bryter. Hvis man ønsker stor variasjon i lyden og mulighet til å teste ut ulike effekter er dette et godt valg. Dessuten har de en "line out" funksjon som gir deg samme lyd på innspillinger som kommer ut av forsterkeren. Bakdelen er at de ikke låter like godt som det de etterligner, at de ikke fungerer så godt med pedaler foran og at "digitale" forsterkere aldri får den samme dynamiske følelsen som en analog rørforsterker f.eks. Forsterkerne kan ofte kompletteres med en fotpedal som lar deg skifte mellom ulike "programmer"/forsterkertyper og koble ut og inn effekt delen.

Forsterkerne er bygd opp av disse modulene :

Inngang > forsterkersimulering > effekter > høyttalerkabinettsimulering > utgang

-Analog transistor/røramp (Vox AC, Marshall JCM, Fender TwinReverb)

Disse forsterkerne har en distinkt "signatur" lyd ofte. Altså mindre variasjon i lyden, men generelt bedre lyd. Hvis du kjøper en slik forsterker kjøper du den fordi du liker lyden i akkurat den modellen du kjøper. Innebygde effekter begrenser seg ofte til Reverb og eventuelt tremolo. Man kan ofte skifte mellom to inngangskanaler med hver sine innstillinger med en forpedal. Fungerer veldig god sammen med vanlige pedaler.

-Multieffekt pedaler (digitale) (Zoom, Line6 Pod , Behringer v-amp)

Fungerer akkurat som en digital/modeling amp men mangler innebygd effektforsterker og høyttaler. Enkelt modeller har også innebygd lydkort osv. Kan brukes med headset eller kobles til stereoanlegg/sanganlegg/pc osv. Hvis den skal brukes i kombinasjon med en vanlig gitarforsterker bør man ha muligheten til å koble ut forsterkersimulering og kabinettsimulering helt.

-------------------

Når det gjelder størrelsen på forsterkeren må du jo tenke på om du skal spille live eller på soverommet.. Et svært Marshall stack på 100watt er jo tøft live, men på soverommet kommer det aldri til å låte bra fordi disse forsterkerne rett og slett ikke låter bra når de spiller så lavt. På soverommet passer en liten røramp på 5w eller en modeling amp som faktisk låter omtrent likedann uansett hvilket volum du spiller på - disse kan du jo også bruke et headset på for stille øving.

Du må tenke litt på hva du trenger og behøver. Og ikke minst må du prøve noen forsterkere !

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.