Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste/Tøffeste Les Paul Lyd


Greener

Anbefalte innlegg

Jeg så det hadde dukket opp noen nye tråder på vintagegitar forumet av typen "Beste (gitartype) lyd" Så jeg tenkte vi kunne ha det samme her. Vi har jo uendelige diskusjoner om Gibson vs Fender, verdens beste gitarister og jeg vet ikke hva.. La oss heller se/høre noe (forhåpentligvis) fortreffelige eksempler på hva de ulike gitartypene med tilhørende gitarister kan låte som i praksis :)

HUSK : Beste gitarlyd ikke beste artist !

Vær så presis som mulig i eksemplene - hvis du ikke har lyd/video så angi cd og spor.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vanskelig å begrense seg til et enkelt eksempel.. Men her er i alle fall noen artister jeg føler har en klassisk LP lyd på hver sin måte.

Warren Haynes - Gitaristen i Allman Brothers og Gov't mule. Her med Dave Matthews Band og en Neil Young låt

Neil Young - Det er en grunn til at Young ofte refereres til som Grunge'ns største inspirator :) Jeg liker det litt sloppy og drøye spillet med alt for mye vreng :) Vår mann har her tatt tak i to Dylan låter som han fillerister :)

Ace Frehley - Samme for meg hva folk sier om kiss.. Ace Frehley var en av min barndoms helter og jeg syns de gamle tingene fortsatt holder standarden. Det er ikke alltid så ekstremt komplisert, men stilen er særegen og det er 50 ganger så mye "feel" i det, i forhold til det de fleste "shredderne" leverte ti år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thin Lizzy - Cowboy Song

Noe av det grommeste som er. Les Paul Deluxe med minihumbuckere er sjef :wub:

Sitter på jobb med crappy Creative-høyttalere, så vet ikke helt hvordan dette faktisk låter. Men versjonen på Live and Dangerous er rett og slett dangerous ;)

Eagles - Hotel California

Soloen[e] på slutten her er vel kjent for de fleste. Digg lyd og KNALL spilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Kossoff - Nokon har nevnt han før, men eg vil leggje til nokon ord sjølv: Vanvittig sjelfull gitarist. Få kunne leve seg inn i gitarspiller meir enn han. Koss var meist skjent for å ver med i bandet Free. Han hadde også ein vanvittig tone, som mangen har sagt her.

Free - Mr Big

Free - Fire and Water

Peter Green - Peter Green var medlem i Fleetwood Mac i perioden 1967 - 1970. Dette var før dei begynte å spille litt meir rock/pop aktig med mindre inspirasjon frå bluesen, men før dette var det skikkeleg rock/blues. Skikkeleg rock/blues. Green har lenge vert skjent for tonen han hadde i lesteren sin.

Fleetwood Mac - Like it this way

Fleetwood Mac - World keep on turning

Ville også leggje til Eric Clapton på låta Spoonful på albumet Fresh Cream, som etter mi meining (Fresh Cream) har komt litt i skyggen av Disraeli Gears. Støtter også Warren Haynes sin tone, som Greener sa.

Vil også leggje til Jimmy Page frå Led Zeppelin/The Yardbirds og Billy Gibbons ZZ Top/The Moving Sidewalks som beggje havner høgt oppe på lista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Claptons solo på "While my guitar gently weeps" - lekkert.

Helt enig at det er lekkert, men spiller Clapton på en LP på den låta?? Trudde han var en die-hard stratspiller

*blush* googla og fant ut at det var en LP han brukte der :)

http://en.wikipedia.org/wiki/While_My_Guitar_Gently_Weeps

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.