Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fart, rett og slett fart


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Har merka etter kvart at det er eit stort tomrom i teknikken min på elgitar. Eg kan tremoloplukka reint og kontrollert med 16delar i om sånn ca. 200-210bpm, men med ein gong venstrehanda skal henga med, er eg nede på 130. Heile teknikken i høgrehanda raknar.

Det eg vil fram til er at eg har farten i begge hendene, eg kan tremoloplukka fort, eg kan sweepa fort (og reint, ja), og eg kan tappa fort. Eg vil då påstå at eg har koordinasjonen i orden til å spela fortare enn 130bpm? Det er rett og slett berre noko eg gjer feil i høgrehanda. Den glatte, avslappa og kontrollerte rørsla i plekterhanda går rett ut av viduet med ein gong venstrehanda skal samarbeida. Er rett og slett vanskeleg å forklara nermare, eg må kanskje ta opp ein liten video?

Og er det slik at eg rett og slett berre må setja meg ned med metronomen og øva vidare (sukk..) eller må eg vudera å endra ting teknisk her? Er det rett og slett urealistisk å kunna spela mykje fortare etter berre to år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting å gjøre, øv sakte og bygg opp farten. Jeg synes det funker å øve på litt "klassiske" saker som paganini, bach, beetowen osv. arrangert for gitar. Men det er fordi jeg synes det er morsomt. Spiller selv kontrollert i 16 deler i opp til 160/170 ,over det blir jeg sloppy hvis fingersettingene blir kompliserte. Enklere løp går greit fortere. Metronom er en fin ting, eller et backingtrack du kan kontrollere tempoet på, f.eks i git pro.Hvis du vil ha noen øvelser/musikkstykker jeg synes er nyttig å øve på kan du pm'e meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremoloplektring er simpelthen en annen teknikk enn det som kreves for å plektre mer kompliserte linjer på en ordentlig måte.

Du er nok nødt til å gå teknikken nærmere etter i sømmene ja. Kikk nøye på Guthrie Govan, Paul Gilbert og John McLaughlin og se om de gjør noe annerledes enn deg.

Det har aldri drept noen å bygge opp teknikken sin fra bunnen igjen selv om man har spilt en stund heller. Jeg hadde samme problemet, og endevendte på alt da jeg var 25 eller deromkring, og nå er alt-plektringen min på et nivå der dens mangler i liten grad står i veien for musikken jeg ønsker å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo "enkle" ting.

Jeg fant ut at det var dritvanskelig å spille 3 noter opp og ned i økende tempo, så jeg øvde på det, og det hjalp koordinasjonen noe jævli.

---5-7-8-7-5-7-8-7-5-7-8-7-5-7-8-7-5-7-8-7-- for eks.

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.