Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrivesperre


Anbefalte innlegg

Jeg er absolutt ikke mest kreativ på kvelds/nattestid. Er vel somregel den eneste i klassen som ikke er trøtt. De har sittet oppe og jobbet med oppgaven på natten. Gjerne til kl 4 eller 5. Mens de sov til kl 14.00 dagen før. Mens jeg stod opp kl 08.00 og begynte å jobbe og jobbet hele dagen. Og la meg i 11 tiden:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette blir for vanskelig. Vurderer nesten å betale folk for å skrive tekstene til melodiene mine.

Merker at jeg sannsynligvis ikke er noen fremtidig låtskriver. Melodier er jeg ikke så værst på, men det blir værre med tekst.

Noen som kan gi meg et tema, så skal jeg prøve pånytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hva slags medlodi har du skrevet da? pop, rock, metal , klassisk? Kan vel hende noen kan hjelpe deg litt. jeg skriver en del tekst., men har motsatt av ditt problem ettersom jeg ikke spiller noe instrument enda:) send meg en pm om du vil jeg skal høre på melodien din, så kan du si fra om du har ett spesifikttema i tankene, jeg kan se hva jeg får til? er i en kreativ periode om dagen og virker som om teksten nærmest faller ut av meg. trenger ikke noe cash. er jo bare bra og øve seg på å jobbe med tekst i forhold til ferdige melodier:) funker det bruer du det, hater du det, bruker du det ikke:)

ellers samtykker jeg med de som sier du ikke kan tvinge frem noe. jeg har perioder hvor jeg kan skrive flere tester på en dag, plutselig kan det gå ett år uten noe.. kjernen er som regel følelser, eller ny inspirasjon. kanskje du skal fordype deg i ett nytt tema, dra på museum, en tur i skogen, eller bare lytte til en helt ny skive du ikke tror du vil like. om noen spikret meg til en stol og tvang meg til å høre på mariah carey i en time skal jeg love deg det hadde kommet mye drittslenging på rams etterpå;) søk en utfordring:) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tekst er ikke alltid like viktig som melodi synes jeg... men det er likevel viktig til et visst punkt... Har hørt eksempler der melodien er grei men teksten helt på jordet, og dermed blir resultatet vannvittig redusert..

Jeg lager alltid melodi før tekst.. synes det er mye enklere å forholde seg til låten den veien.. også får man en følelse av hvilken stemning låten skal gi, og dermed blir det enklere å skrive teksten..

Kan også gi det et forsøk hvis du vil.. jeg skriver stort sett alltid på rim mens jeg skildrer egne opplevelser eller tanker om andre personligheter.. Gjerne gi meg et tema for låten :) f.eks.. trist.. glad.. kjærlighet.. sinnsyk.. ønsker-å-rive-ut-et-øye sint-på-noen :) prøver gjerne.. har aldri skrevet tekst for andre men kan jo være morsomt å prøve noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg synes er viktigst med en tekst er at trykket på ordene kommer "riktig" ut i forhold til melodilinja, slik at det føles naturlig ut. Deretter synes jeg også at det funker nokså bra om det rimer sånn nogenlunde.

Et eksempel jeg kommer på i farta er Red Hot Chili Peppers låt "Snow", dette partiet har en meget "solid" tekst som sitter som et skudd i henhold til melodilinja

Deep beneath the cover of another perfect wonder where it's so white as snow

Privately divided by a world so undecided and there's nowhere to go

In between the cover of another perfect wonder and it's so white as snow

Running through my field where all my tracks they are concealed and there is nowhere to go

Om teksten er bra( i poesiens rette forstand), skal jeg ikke uttale meg om, men fonetisk er den meget bra IMHO

Jeg bruker en del http://www.rhymezone.com/, først og fremst for å finne ord som rimer, men i tillegg gir den meg ofte inspirasjon under låtskrivinga. Når det er sagt så er mine tekster overhodet ingen standard ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode tips her inne må jeg si. Dette kan bli en veldig nyttig tråd for mange som sliter med å skrive, sånn som meg.

Jeg har bestemt meg for at den første ordentlige låta skal jeg skrive tekst til selv.

Men jeg kan komme med et spørsmål som ikke har så veldig mye med teksten å gjøre.

Hvordan bygger dere opp låtene? Brukere dere bridge, mellomspill osv. Går det for det meste i kjappe låter, rolige låter eller en mix av begge deler?

Hvordan bruker ref. deres å være? Kort eller langt. I all hovedsak hvordan bygger dere opp låtene, hadde vært morsomt hvis noen kunne dele sine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bygger dere opp låtene? Brukere dere bridge, mellomspill osv. Går det for det meste i kjappe låter, rolige låter eller en mix av begge deler?

Hvordan bruker ref. deres å være? Kort eller langt. I all hovedsak hvordan bygger dere opp låtene, hadde vært morsomt hvis noen kunne dele sine erfaringer :)

Jeg har aldri forhåndsbestemt oppbygningen av låta før jeg har laget den.

Det som funker best for meg er å høre. Hør hva som passer. Hvis verset er dritkjapt, ville det kanskje være kult med et sakte førrefreng som kontrast?

Ha alle muligheter åpne, på den måten blir låtene mer varierte og interessante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg starter med melodilinja, ihvertfall det grunnlegende, så legger jeg akkorder på etterpå. Men her er det nok ingen fasitsvar. Jeg henter inspirasjn fra alt mulig. Kan feks være en liten melodilinje jeg hører på en film eller til og med et dataspill (Lager noe greier akkurat nå som er inspirert fra "Ode to the bridge builder" som finnes på dataspillet "World of Goo") Fantastisk flott sang! :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Har du hørt teskten i sangen Human av The Killers.

Refrenget er: Er vi mennesker eller er vi dansere?

Jeg skjønner det ikke. Er det en skjult mening i det, som jeg ikke har skjønt?

Det sikkert bare meg.

maybe.. mennesker er et tegn på selvstendige vesener. dansere følger en takt eller no, så kanskje han mente at mennesker for tiden følger allt d en person sier, eller hører alltid bare på en annen eller no.. sikkert på bærtur jeg og men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.