Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrivesperre


Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du hørt teskten i sangen Human av The Killers.

Refrenget er: Er vi mennesker eller er vi dansere?

Jeg skjønner det ikke. Er det en skjult mening i det, som jeg ikke har skjønt?

Det sikkert bare meg.

Han synger faktisk "DENSER", som betyr mykere, snillere osv! Jaja, kjenner mange som tror det samme!

Gode tips:

- Bruk bilder/metaforer. Det høres oftest mye kulere ut, samtidig som at det gir lytteren noe å tenke på. Siden det ikke er direkte, kan forskjellige folk forbinde foskjellige ting med det. Kanskje forbinder lytteren teksten med en egen opplevelse, selv om det ikke er den samme opplevelsen som det opprinnelig var? Folk flest liker oftest ting de kjenner seg igjen i.

Hvis lytteren kan få et forhold til teksten, er det som oftest en god tekst. (Eller en dårlig lytter :P )

- Ikke vær for streng på rim! Det blir fort et preg av femåring-som-prøver-å-finne-så-mange-ord-som-rimer-på-rad. Ikke bra!

- Les mye vanskelig og/eller gammel litteratur! Da får du inn ord som er ganske unike, et band som er veldig gode på nettop dette er Benea Reach. Ilkka er en tekstforfatter (for ikke å snakke om vokalist) i verdensklasse!

EDIT: Haha, praktbump! Beklager dette!

Endret av lille-hl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KAARVAAG

Har et ganske lignende problem..

Er ofte (omtrent en gang til dagen eller no) jeg kommer på en vannvittig bra linje i en sang,men så blir jeg helt stuck etter det og får ikke gjort noe mer med den.

Hvis jeg klarer å skrive et vers eller to så er det fortsatt umulig for meg å skrive et bra refreng.

Er virkelig irriterende det der :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et ganske lignende problem..

Er ofte (omtrent en gang til dagen eller no) jeg kommer på en vannvittig bra linje i en sang,men så blir jeg helt stuck etter det og får ikke gjort noe mer med den.

Hvis jeg klarer å skrive et vers eller to så er det fortsatt umulig for meg å skrive et bra refreng.

Er virkelig irriterende det der :mellow:

Jeg har nesten motsatt problem som deg.

Jeg sliter altid med å starte å skrive, kan ta kjempelang tid før jeg kommer på noe, men når jeg først kommer på en linje, kan jeg skrive resten av sangen på kort tid.

Skjedde med meg for litt siden. Hadde en sang, skulle skrive tekst til den, var minst tre uker siden jeg begynte med teksten og jeg hadde ikke skevet noe. Helt random mens jeg satt på bussen kom det en linje opp i hodet mitt og jeg fikk masse ideer, jeg hadde heldigvis med meg mobilen og viste hvordan teksten skulle gå, så jeg skrev et og et halvt vers og resten av refrenget, dette var på vei til bandøving, så jeg husket såklart ikke teksten eterpå da. :P

Synes det funker kjempebra å skirve tekser på bussen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest KAARVAAG

kan bumpe med at jeg har blitt veldig kreativ i det siste!

Har skrevet ferdig 3 tekster og har en god idê om hvordan de skal gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.