Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nylon strenger på kasse


ole_kristiant

Anbefalte innlegg

Hei.

Detter høres sikkert kjempe dumt ut for dere gitar "guder."

Menm jeg har et enkelt spørsmål. Er det mulig for meg å sette på nylon strenger på kasse gitaren min? Uten at dette lyder for jævlig?

Er det mulig å bytte frem og tilbake liksom??

Thanks 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du mener bytte fra stål til nylon. Mitt svar er nei. En stålkassegitar er bygd for å tåle trekket fra stålstrenger, og treet vil bøye seg hvis du tar på nylon som gir mye mindre strekk.

Jeg ser ikke på megselv som en gitargud, så du får ta hva jeg har sagt med en klypesalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i grunnen ikke så altfor skadelig mht. trevært/hals etc, men det låter som en nylongitar med alt for slappe strenger, selv om strengene er helt stemt. Fordelen er at det blir superenkelt å bende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte fra Stål til Nylon på en stålstrenger gitar burde jo faktist være mulig... selv har jeg aldrig prøvet så jeg vet ikke hvordan dette ville gå. Men både Mark Knopfler og Yngwie Malmsteen har nylon strenger på en av Stratocasterene sine, men om gitaren er bygget om førtst, vet jeg heller ikke. Gitaren din vil sikkert tåle det, men bytte fra Nylon til Stål på en nylongitar, det må du ikke finne på... da står du i stor fare for å ødelegge gitaren. En ting du muligens vil få problemer med er Action og Intonering og dette er vanskelig og justere på en akustisk gitar. Men for all del, prøv. Og det er fint hvis du kommer med tilbake melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på Goggen her. Prøv og fortell hvordan det går. Noen el. gitarer er bygget slik at den må ha strenger på for å holde seg rett, akustiske gitarer har generelt sterkere halser, går fint å skifte fra 013 sett til 010. Derfor vil jeg tro det går fint å sette på nylonstrenger, hvis du finner noen som passer. Lover ingenting, men prøv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men både Mark Knopfler og Yngwie Malmsteen har nylon strenger på en av Stratocasterene sine, men om gitaren er bygget om førtst, vet jeg heller ikke.

Trodde ikke el-gitar pickuper kunne ta imot vibrasjoner fra nylonstrenger jeg... Kanskje man må ha egne pickuper? Eller så tar jeg feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først kom inn i gamet, skiftet jeg fra nylon til stålstrenger på klassisk gitar. (gammalt rask) Skulle teste å spille med slide, på jakt etter tøffere lyd etc. Spilte litt, satt den fra meg... halltime senere (så på tv) hørte jeg bare PJOING!PANG!KLANG! der lå hele mannskiten i en krøll på golvet... hehe, komisk når jeg tenker tilbake da :wink:

Såeh.. Anbefales ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket faktisk ganske greit. Spurte en mann her i en gitarbutikk. han sa jeg kunne gjøre det, men, helst bytte over igjen til stål over natta. pga halsen ikke skulle bøyes.

Men, hvis noen andre har lyst til å prøve, så anbefaler jeg det.

Spesielt "Nothing else matters." Det var ganske rå lyd vil jeg si :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.