Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor mange watt? hvorfor?


acron

Anbefalte innlegg

Dette er ang. røramper...

Synes folk er litt for opptatt av hvor mange watt forsterkeren deres er på... hvorfor kjøpe en 100watts halfstack når du bare kan skru den opp til 4?

Selv så har jeg en 50watts topp på 4x10" kab.. og det er sjelden jeg skrur den opp mer en til 7... og 7 er høyt...

er heldig siden jeg kan skru ned ampen til 25 watt med en switch, slik at den blir mer hjemme vennelig... men kan ikke ha den noe særlig over 4...

Men ampen må jo stå over 6 for at det skal bli god lyd....

hva skal gutta med 100watts halfstack og 100watts fullstacks??? faen... dere må jo spille på en arena uten PA for å få bruk for det..

bluesgutta hadde rett... :mrgreen:

kjøp dere heller en 50 watts amp med 2x12 kab... billigere og mye

fetere lyd på lavere volum...

ehh.. og kjøp gjerne ei kasse av noe slag for å få den opp litt fra gulvet..

men må innrømme at et 4x12" kabinett ser mye fetere ut... hehe.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, man velger ikke ampen pga. antall watt, man velger den pga. lyd. Vil du ha en CAE OD-100, må du belage deg på å fa med alle de hundre wattene. Selv om du ikke bruker mer enn 20 av de, har en JCM800 50w, og du får ikke 20w JCM800 amper. En annen ting er, det de fleste like er å ha en AB-type amp, Har du EL34 eller 6L6 rør i en AB amp, får du rett og slett ikke ferre, du får 50w nesten uansett, det er fult mulig å endre, men det er ofte dyrt, og poengløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. det er jo akkurat det jeg vil frem til... for å få frem den gode lyden i røramper.. så må de jo slite litt.... men å ha et stack på 10(max) vil nok terge naboene litt mer enn nødvendig... og på scenen vil ampen overdøve resten av bandet... (hvem har vel ikke fått beskjed om å skru ned ampen litt??? det er faktisk en grunn.. hehe.. :lol: )

men det er jo fint at det er noe som heter powerbreaks.. :)

synd at det er så få som benytter seg av de... men.. kanskje litt dyre for hva de egentlig gjør... hva er det Marshall tar for sine?? 3-4000? husker ikke... jaja...

Tror forresten folk ikke baserer seg så mye på lyd når de kjøper amp... felste parten tenker.. han og han bruker det.. derfor må det låte fett.. den ser jo ganske fett ut også....

uansett.. det jeg mente med innlegget var.. hvorfor kjøpe 100watts når du kan få en 50watts endel billigere.. Omtrent ingen vil egentlig ha bruk for de siste 50 watta uansett...

forresten så kan jo en 30watts klasse a forsterker være omtrent så høy som en 100watts Marshall... har testet to komboer mot hverandre... Blir muligens litt anderledes med stack.. men men... kan ikke så mye om klasse a amper... ikke mitt felt..

når det gjelder transistor forsterkere.. så vil jo lydbildet være omtrent det samme uansett om forsterkeren står på lavt eller høyt volume (untatt av elementene som vil vrenge seg litt etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du skal fylle en klubb, med ampen din, holder det ikke med 10 watt serru. Og, som sagt, en del amper får du ikke lavere, og, hvis du vil ha en amp som lyder fett, som har 100 watt, driter du jo i om du ikke trenger de wattene. bare det lyder fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener acron, men du må inrømme at det er jævlig kult å kjenne kraften fra et stack(med mange watt og liten motstand), på høyt volum? Selvom man sjelden trenger så mye lyd er det gøy å ha litt ekstra, og leke med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. vet faktisk om en bassist som ikke greier å spille ved mindere han kjenner trykket i ryggen... men for oss fulle jævler er det helt jævlig.. selv for meg med min nedsatte hørsel..

og du trenger ikke 100watt for å spille på en klubb... i såfall er det en jævlig stor klubb.... (som da igjen burde ha hatt pa)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo ikke i hovedsak poenget mitt, det jeg lurer på er:

Hvorfor kjøpe en 20 watts amp, selv om du ikke trenger mer, når du egentlig vil ha f.eks. JCM800 lyd, som du finner med minst 50w?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder transistor forsterkere.. så vil jo lydbildet være omtrent det samme uansett om forsterkeren står på lavt eller høyt volume (untatt av elementene som vil vrenge seg litt etc...)

Transistorampen min (marshall 30w) har slett ikke samme lydbilde når den står på 2 som når den står på 8... den har jo ikke innebygd kompressor-ting, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du skal fylle en klubb' date=' med ampen din, holder det ikke med 10 watt serru. Og, som sagt, en del amper får du ikke lavere, og, hvis du vil ha en amp som lyder fett, som har 100 watt, driter du jo i om du ikke trenger de wattene. bare det lyder fett...[/quote']

En røramp låter bedre når den blir skikkelig kjørt. En 100 watts røramp vil ikke låte like bra hvis du skrur den ned til 30% volum. Er vel oppi 75% som er ideelt, hvis jeg ikke tar helt feil, og en 100 watts amp på 75% volum er generelt sett ganske mye lyd!

Derfor har jeg 50 watts amp. Selv med den får ikke ampen kjørt seg skikkelig hvis jeg skal ha passelig med scene-volum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for oss fulle jævler er det helt jævlig.. selv for meg med min nedsatte hørsel..

Ikke så rart det er jævelig for deg hvi du er full. For når du drikker så utsetter du øra dine EKSTRA mye. HVorfor? Fordi alkohol setter som kjent ned reaksjonsevnen din, og i øret så sitter det et lite bein (faktisk kroppens minste bein) hvis oppgave er å lukke igjen og holde veldig sterke signaler ute av øret ditt. Men når du drikker så blir den treigere og treigere, og da blir du altså ekstra utsatt for sterke lyder

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel helst litt små full når jeg er ute på pub... men med en 400watts bass amp på fullt i en liten pub... det er bare jævlig... hele interiøret durer jo med... og du jo ikke sette fra deg pilsen uten at den blir dau etter fem min....

om min nedsatte hørsel... så vet jeg ikke hvordan den er nå... da jeg var på sesjon for 3-4 år siden så hadde jeg nedsatt på venstre siden(amp øret..).. har også tinnitus... rockemusikerens forbandelse!.. var vel dum og ung og trodde at jeg ikke trengte ørepropper... moral: Bruk ørepropper! Både ved egen spilling og på konserter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200-kr's propper er herved anbefalt av meg også. Selv har jeg alltid glemt å kjøpe slike, men jeg bruker noen skumpropper som tar frekvenser, men som holder lydnivået nede. Jeg vil heller la være å høre frekvenser på en håndfull konserter pr år enn å miste dem for alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt hørsel ja.. Jeg var på sesjon i fjor, fikk full score på hørselen, men har merket litt tinnitus til tider. Skummelt det der. Har brukt 200 kroners propper en stund nå, men merker at de spiser litt topp.. Dette er ear proppene, som stort sett er de jeg har sett rundt om kring. Må få skaffa støpte ørepropper når jeg får råd..

Var ikke klar over det themuthin påpekte. en liten tankvekker.. Menmen, ikke så mye fyll på meg for tiden uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.