Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor mange watt? hvorfor?


acron

Anbefalte innlegg

En røramp låter bedre når den blir skikkelig kjørt. En 100 watts røramp vil ikke låte like bra hvis du skrur den ned til 30% volum. Er vel oppi 75% som er ideelt' date=' hvis jeg ikke tar helt feil, og en 100 watts amp på 75% volum er generelt sett ganske mye lyd!

Derfor har jeg 50 watts amp. Selv med den får ikke ampen kjørt seg skikkelig hvis jeg skal ha passelig med scene-volum..[/quote']

De ekstra 50 watta gir svært liten økning i lydnivået, bare så det er sagt. Ellers kan du ikke generalisere slik om sweetspotter på røramper. Riktignok må man cranke litt, men man behøver ikke pushe så mye for å få godlyd på alle amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

50 watt ekstra gir ikke veldig mye mer lyd, men (litt avhengig av ampen) er det absolutt merkbart! Ble fortalt en gang at 50 ekstra watt gav 3db mer lyd. Vet ikke om det stemmer, men det er ihvertfall nok til at det merkes. og de fleste amper låter vel best rundt 70% volum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo en økning på 3dB ganske nøyaktig en fordobling av lydnivået, så man kan vel ikke si at det ikke er merkbart. Uansett har jeg ingen tro på at det stemmer. Poenget må vel være at 50W er høyt nok i de fleste sammenhenger. Jeg har 100W, og det synes jeg er fint,alle lydmenn sier at de trenger ikke gjøre noe med lyden min, de bare drar opp fadern når jeg spiller solo, så mye de vil, og drar ned når jeg er ferdig, ingen EQ'ing, komprimering, effekter, ingenting. Bare vent til jeg får kjøpt meg et kabinett til, sier nå jeg. Da skal det bli liv i stua.

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gå fra 50w til 500w for å doble lydnivået.

Nei.

Jo.

Det er en vanlig feil å tro at en dobling av watten fører til en dobling av lydstyrken (altså, en økning på 3dB). Dette er ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg øreplugger til 1200,- og de er fine :) De er støpt etter mine ører og passer altså perfekt. De demper lyden i alle (teoretisk) frekvenser med 15 dB. Etter å ha hatt på seg disse i noen minutter så er det helt fantasisk. hører mange detaljer man overser ellers.

Dessuten kan det være fin for vokalister for å intonere bedre; jeg vet at bl.a Bruce Dickingson i Iron mAiden bruker dette istedet for in ear monitoring. Da hører han seg perfekt sammen med musikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gå fra 50w til 500w for å doble lydnivået.

Nei.

Jo.

Det er en vanlig feil å tro at en dobling av watten fører til en dobling av lydstyrken (altså, en økning på 3dB). Dette er ikke riktig.

Nei, 500 W er ikke dobelt av 50 W (måtte editere meg selv her). 50 til 500W burde bli en økning på 10dB, altså litt over 3 ganger så sterkt.

klippet fra www.sprosoundweb.com

"Here's an example to help make the efficiency-versus-power issue more clear. Let's say you are running a 250-watt amp into speakers that are 2_% efficient. You're operating at 25-watts average, so there is headroom for the peaks. But it isn't loud enough (SPL too low). You could go to a 500-watt amp and get 3 dB more,..."

DU var enig i at 3dB er en økning ikke sant? Vel, her står det at man må opp i 500W hvis man skal doble. Hvis din teori skulle holde stikk, så betydde det at de i nevnte eksempel skulle ha trengt 2500W for å doble volumet

Etter mine beregninger er dette helt feil. Men rett meg gjerne med fakta hvis du vet bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imidlertid er viktig å forstå er at en fordobling av volumet er i mange tilfeller en drastisk økning,i andre tilfeller knapt merkbart.

Et signal på 10dB er knapt hørbart, 13dB er ikke stort bedre. Et signal på 120dB er høyt,123dB er dobbelt så høyt,126dB er dobbelt så høyt som det igjen, og 129dB er dobbelt så høyt som det igjen.

Watt meg her og watt meg der, jeg vet at min 100W rørmarshall med 2*12" overdøver et lite PA bestående av 2 1*15"+horn og en amp på 2x350Watt. Og som jeg har sagt tidligere, dere må gjerne regne på alt mulig, og vite hvordan ting fungerer i teorien, det er fint det, men jeg gleder meg til den dagen dere finner at noe av det stemmer i praksis. (Jeg bare husker en diskusjon om å plassere bunnene nøyaktig 1m fra veggen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imidlertid er viktig å forstå er at en fordobling av volumet er i mange tilfeller en drastisk økning,i andre tilfeller knapt merkbart.

Et signal på 10dB er knapt hørbart, 13dB er ikke stort bedre. Et signal på 120dB er høyt,123dB er dobbelt så høyt,126dB er dobbelt så høyt som det igjen, og 129dB er dobbelt så høyt som det igjen.  

Det var forresten ikke deg jeg var uenig med :) Jeg skrev litt feil i min forrige post og har rettet på det nå

MEN her blander du tydeligvis to begreper. Du må huske på at 10 dB kan være mye rart. Her sier du at 10 dB knapt er hørbart...ja hvis du snakker om LYDSTYKERN (altså dB SPL) så har du helt rett. Men da må du huske på å legge til SPL på slutten. Det er nemlig den man benytter når man snakker om at et jetfly som tar av er så og så sterkt, og en rockekonsert ofte er så og så sterk osv osv.

MEN, snakker vi om en forskjellen på to lyder, så bruker vi bare dB.

Altså er 13 dB SPL dobbelt så sterkt som 10 dB SPL...med andre den er 3 dB sterkere.

Hva vil jeg fram til?

JO at en økning på 10 dB er i aller høyeste grad svært så hørbar, men en lyd med STYRKE 10 dB SPL er svært svak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, nå ble jeg veldig usikker. Er det 3 dB eller er det 6 dB som regnes som en fordobling i lyden? HVis det er 6 dB så må man opp i ca 200 W for å få en fordobling fra 50 W.

grr...*sliten*

la oss håpe det er fordi jeg har kjørt tog i hele natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå ble jeg veldig usikker. Er det 3 dB eller er det 6 dB som regnes som en fordobling i lyden?

Når det er snakk om effekt og lydstyrke: 3dB

Er det snakk om spenning eller strøm: 6dB

Og ikke glem at dB er et relativt begrep, så som tHeMuTh|n påpekte, si hva du snakker om, for eks dB SPL.

>Øhhh... Ifølge Håvard (du vet hvem) er 6 db fordobling i lydtrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.