Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Atomic power


Anbefalte innlegg

Plutselig ligger man ikke på latsida i det hele tatt. Må være vårkåthet eller noe.

Anyway! Atomic power er under konstruksjon, og nå snakker vi effekt... 2x150W transistorpower pakka inn i en 2U rackboks. 500VA trafo, en haug med glattelytter, og fete kjøleribber er alle bestilt, det meste mottatt.

Denne gangen kommer PCB fra www.custompcb.com, siden jeg liker priser og kvalitet på kortene deres. Selve kretsen er mitt eget design som er veltesta og testa stabilt.

Vist her sammen med sin bror atomic pre, uten knapper på enda:

atomic.jpg

Stay tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist her sammen med sin bror atomic pre, uten knapper på enda:

Alle vet da at amper, spesielt poweramper, låter bedre uten knapper? ;)

Preampen var pent gjort, ser frem til å høre noen lydklipp av det hele.

Endret av nettrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf... Lydklipp skal være mulig. Venter på en stor pakke fra Tre'45. :) Spørs om ikke kvaliteten på opptakene blir litt for bra, slik at jeg nekter å legge ut noe av det jeg selv spiller... Har klunka akkert i lang tid nå. :) Ich Freuhe mich! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjapp update - fått de fleste delene, konstruert strømforsyning, mekka mesteparten av de to kanalene. Venter nå på kjøleribber i posten, som skal sitte mot hverandre i midten, så skal siste del mekkes.

Lite bilde som underholdning, lyttene på ene sida har hatt et pappdeksel pålimt med kontaktlim. Icky. Ellers er data:

500VA ringkjernetrafo, ca 150W per kanal i 8 ohms last. 40800µF glattelytter per kanal. Transistorene er 2SC2922 / 2SA1215 fra Sanken - solide småkarer.

2624972401_d18467d612_b.jpg

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Weee, endelig ferdig - og testa. Lyden er som den skal være, nøytral og kjedelig. Her er det preampen som bestemmer ;) Så nå er det å fikse litt på den, har fortsatt et par bugs jeg ikke har fått sett på. Ene er småsmell ved kanalbytte (litt skarpe flanker på de pulsene gitt), andre er feil på PCBet til leadkanalen. Mulig jeg bare lager nytt...

2677303717_f9c6ebb05c_o.jpg

2677303723_85bc1ed971_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett!

Regner med at du står i hvit frakk og ser rimelig mad scientist ut når du driver med dette :)

Nøytralt og kjedelig høres ut som et sluttrinn som kunne funka bra med Axe Fx`n, liker den ikke

så godt med rørsluttrinn som påvirker lyden for mye.

Masseproduksjon og outsourcing next regner jeg med!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul løsning med å sette kjøleribbene mot hverandre, ser veldig praktisk ut. Skeptikeren i meg lurer selvfølgelig voldsomt på om du får nok kjøling allikevel, du har kanskje regnet litt på det? Flotte greier, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul løsning med å sette kjøleribbene mot hverandre, ser veldig praktisk ut. Skeptikeren i meg lurer selvfølgelig voldsomt på om du får nok kjøling allikevel, du har kanskje regnet litt på det? Flotte greier, uansett!

Jeg tenkte en del på det selv ja. Men kjølingen holder mål, med 150W kontinuerlig avsatt i ribba blir det rett nok varmt. Jeg skal dog sørge for at bunnplata er perforert så man har god luftstrøming langs selve ribbene.

Hører med til historien at dette er rimelig fete ribber, mer enn i langt kraftigere forsterkere på det kommersielle markedet.

Noen kommersialisering blir kanskje ikke aktuelt, men designet er såpas testa nå at det er lett å lage flere. Først og fremst skal jeg nok lage en til meg selv også - og da rette en flau feil på kretskortet i samme slengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis hucker! Veldig rent og pent design.

Er like imponert over hvor ryddig arbeidsplassen din er :blink:

Arbeidsflaten min bruker være i minst tre lag hvor jeg ikke aner hvor noenting er :)

Er valget av Sanken utgangstransistorer bestemt tidlig i designfasen, eller som et resultat av en komponent som innfrir spesifikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er valgt i designfasen siden de passer specs. Prisen er ikke ille heller. Så svaret på det spørsmålet er vel "ja" ;)

2SC2921 og 2SA1215 er et meget bra sett med komplementære BJTer. Tåler en haug med strøm så lenge de har kjøling, og har god båndbredde.

Og - arbeidsplassen blei rydda for bildet sin del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.