Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

øvelser


Anbefalte innlegg

har spelt i 3-4 år..

spilt mest Rock 'n roll med rock'n roll soloer :) så nå tenkte eg at eg skal prøve meg litt på kjappe shredde soloer.. lurte på om dere har noen forslag til gode øvelser for å bli god til å spille kjapt og nøyaktig :)

huff.. fikk ikkje til å forklare dette skikkelig men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er koordinasjon mellom høyre og venstre hånd viktig for å spille hurtig. Derfor synes jeg det er viktigere å øve metoder enn å øve på enkelte meloder/soloer.

Skal prøve å utdype det litt:

Alternate picking

Hele poenget med alternate picking er at plekteret alternerer mellom opp og ned bevegelser kontinuerlig. Altså, etter et anslag med plekteret mot hodet skal det komme et anslag fra hodet, så mot igjen, fra, mot...

Hvis vi tenker oss den praktiske bruken av denne teknikken, så har den i hovedsak tre anslag per streng.

E|--------|--------|--------|-------7-|8-10-

H|--------|--------|--------|6-8-10---|-----

G|--------|--------|--5-7-9-|---------|-----

D|--------|----5-7-|9-------|---------|-----

A|------5-|7-8-----|--------|---------|-----

e|5-7-8---|--------|--------|---------|-----



 ^ - ^ - |^ - ^ - |^ - ^ - |^ - ^  - |^ -

^ = nedslag (fra hodet)

- = oppslag (mot hodet)

Dette er den mest brukte varianten for øving samt skalakjør. Hvis du legger til deg lærdommen om modale skalaer, så ser du fort at dette kan bli morsomt. Da kan du spille nær sagt hva som helst, hvor som helst i dette mønsteret - tre toner per streng.

Anbefaler sterkt å øve til metronom, og i sakte tempo. Sett tempoet lavt nok til at alle tonene høres klart og tydelig, samt du er helt sikker på at plekteret går som det skal. Føles det ujevnt, sett tempoet enda lavere. Øk etter hvert, 8 bpm (beats per minute) holder.

Del gjerne opp denne øvelsen i små biter, ta f.eks. tonene på en streng og spill de om og om igjen. Ta med en fra en annen streng... Bare fantasien setter grenser, nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.