Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Glorocaster- Norges mest glorete Stratocaster


Anbefalte innlegg

Vel, aldri har du vel tatt så feil i forhold til noens d[r]ømmekraft, men det er nok en annen sak. :)

Uansett, har en minioppdatering her, går ting veien, blir det saging av custom jackplugcover i morgen.

Jeg kan ikke bruke et vanlig cover, fordi det skal inn en strobe, og kanskje noen ekstra LEDS inn i hulrommet.

Skal man sage i tynne plater og være sikker på at det ikke sprekker, er det håndkraft som gjelder. Da trenger man en såkalt jig, og det er det jeg har gjort i stand.

Man trenger en liten rest av for eksempel en kryssfinerplate eller noe laminert treverk. Det trenger ikke å være så tykt.

55429_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22131/55429.jpg

Først borer man et hull litt inne på platen. Hullet her er 16 mm, og det er mer enn stort nok. Da kan man sage en drøy cm før man trenger å flytte emnet.

Den sorte biten som er med på bildet, er en bit av plekterplate i "metervare", men jeg oppdaget at den var for liten til formålet. Jeg har større biter, så det er ikke noe problem.

55430_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22131/55430.jpg

Så lager men at spor inn til hullet. Dette er kanskje mer enn stort nok, men det kommer til å virke.

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten oppdatering. Jeg har utsatt sagingen av dekslet så vidt det er, hadde lyst til å gjøre noe annet i dag, så da ble det et litt annet tema.

Det ble foreslått å ha to singlecoils i bridge, men sånn forskjøvet ved siden av hverandre. Det synes jeg var en glimrende idé, men fant fort ut at da måtte overfresen fram.

I dag passet det bra, det var fint vær, og jeg hadde en time til overs.

Nå er det kanskje noen av dere som er litt nysjerrig på overfres, så jeg skriver litt grundig om det. Er det kjedelig, kan du jo bare hoppe over litt tekst.

For inntil noen få år siden var en overfres og bits til den forferdelig dyre ting, som man helst burde være rik pensjonist eller fagmann for å ha råd til. Husker i unge dager, da vi "plaget" en treskjærer som bodde flere mil unna til å frese i gitarene våre. Han var veldig nøye med at han skulle frese vekk så lite som mulig, da selve fresen var veldig dyr, så han ville spare på slitasjen. Det sier noe om hva dette kostet.

Men nok om det. Nå om dagen, takket være Europris, Clas Olson og Biltema, kan man skaffe seg en overfres og et sett med freser som duger i massevis til litt gitarfresing for en sum som minner voldsomt på prisen til et par gode hoggjern. Det er egentlig ikke så skrekkelig vanskelig, men det er nok en fordel med litt tre- bearbeidingserfaring før man setter i gang.

Legg merke til at den fresen jeg bruker ikke har kulelager. Det er egentlig feil, og krever litt trening. Man bør bruke en fres med kulelager på, hvis ikke er det lett at man mister styringen på fresen. Man ser nemlig oppunder null av det man driver på med når man freser. Man bør føre fresen fra venstre mot høyre når man jobber, og selvsagt ha øvd seg litt på en plankerest eller lignende før man setter i gang.

55955_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22322/55955.jpg

Riper i gitarkroppen er ikke så stilig, i hvert fall ikke før gitaren er ferdig. Her er gitaren maskert med ett lag maskeringstape, og noen lag med klar pakketape oppå.

55956_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22322/55956.jpg

Slik ser altså overfresen ut, med fresen stikkende ut i underkant. Den er her låst i freseposisjon, og jeg har sjekket at den kommer til å frese omtrent like dypt som den originale utfresingen er. Jeg har fjernet noe av kobberfolien jeg allerede har satt inn. Blir mer borte, gjør ikke det stort. Kobberfolie er mykt, og kommer ikke til å sløve fresen nevneverdig.

55957_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/22322/55957.jpg

Selve fresingen er det ikke bilde av, av to grunner. Det ene er at jeg var alene, og klarer ikke å frese og ta bilder samtidig. Den andre grunnen er at det rett og slett ikke er noe å se, den store fresen dekker hele arbeidsområdet. Her er maskeringen tatt av, og jeg har støvsugd vekk flisa.

Det som mangler, er å erstatte kobberfolien som har blitt borte. Jeg tok bilde før jeg satte på ny folie, da det er lettere å se hvordan det ser ut, og hvor mye tre som er fjernet.

Klar for dobbelkombo av SD- pickup og løpelyssinglecoil!

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Joda, har modifisert plekterbrettet til "dobbel" pickupkonfigurasjon i bridge, men selv om det var pirkearbeid som tok lang tid, synes jeg ikke det er noe å lage en hel post av.

Hyggelig at dere venter på oppdateringer og slikt, men med litt over to mål hage, full jobb og litt annet å pusle med, så går kveldene. Og så har det jo vært så fint vær i det siste, og da er ikke gitarmekking førsteprioritet.

Denne posten har egentlig en hensikt, til noe jeg gruer meg skrekkelig til- nemlig å bore hull til wilkinson- broen. Jeg vet jeg kan måle og slikt, og vet hvordan jeg gjør det, men det hadde vært hyggelig og litt beroligende om noen som har puttet en sånn Wilkinson inn i en Strat som er satt opp med vanlig sekshulls- bro, kunne komme med erfaring/ et innlegg. Hvor skal de to hullene bores? Har sjekket litt, og synes det ser ut som om det blir i gjen veldig lite gods på baksiden av hullene, når jeg setter dem der jeg tror de skal være.

Jeg har til og med fått tak i en routerguide fra stevemac, men ser for meg at det der er skikkelig vanskelig, litt uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bortsett fra at jeg ikke trenger å øve på selve boringen, men på hvor hullene skal plasseres, og det er vanskelig å "øve" på. Man har kun ett forsøk..

Litt av greia er at dette nå ikke er i en "lystpreget" fase, så da går det litt tregere. Finner nok ut av det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten har egentlig en hensikt, til noe jeg gruer meg skrekkelig til- nemlig å bore hull til wilkinson- broen. Jeg vet jeg kan måle og slikt, og vet hvordan jeg gjør det, men det hadde vært hyggelig og litt beroligende om noen som har puttet en sånn Wilkinson inn i en Strat som er satt opp med vanlig sekshulls- bro, kunne komme med erfaring/ et innlegg. Hvor skal de to hullene bores? Har sjekket litt, og synes det ser ut som om det blir i gjen veldig lite gods på baksiden av hullene, når jeg setter dem der jeg tror de skal være.

Jeg har til og med fått tak i en routerguide fra stevemac, men ser for meg at det der er skikkelig vanskelig, litt uvisst av hvilken grunn.

Hm. Jeg har ikke peiling på det... Hva fyller du de andre hullene med? Epoxy? Nei, jeg vettkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bortsett fra at jeg ikke trenger å øve på selve boringen, men på hvor hullene skal plasseres, og det er vanskelig å "øve" på. Man har kun ett forsøk..

Jeg har måtte gjøre tilsvarende i en aluminiumsplate en gang. Der lappet jeg først

hullene med fibersparkel. Nye hull skulle delvis i de gamle hulene. For å sikre at

borret ikke gikk letteste vei - altså i sparkelen laget jeg meg en dummy-plate som

jeg festet med skrutvinger. Så merket jeg av og boret i dummy-platen. Når boret

gikk gjennom platen fungerte den som guide for boret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.