Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har vansker med å holde takten....


snabben

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg et lydkort en gang og jeg la til et lydspor med en en metronom og begynte å spille over lydsporet. Jeg trodde jo at jeg hadde fantastisk god rytmesans, og for meg hørtes det jo sånn ut når jeg spilte, men når jeg etterpå hørte etter hva jeg spilte sammen med metronomen, hørte jeg hvor ufattelig elendig rytmesans jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kanskje du skulle begynne med å lære å følge takten med foten, uten gitaren involvert?

Hva er det du forsøker å øve på, forresten? Teknikk, eller rytme? Dette er nemlig helt forskjellige ting, som dog kan utvikles samtidig, men det er lurt å være seg bevisst på hva man faktisk sitter og øver på.

Når jeg øver plektring spesifikt, så konsentrerer jeg meg om å gjøre plekterhånden mest mulig istand til å reagere når jeg ønsker det -- og kun det! At en sideeffekt av denne øvingen kan være bedre rytmesans, da den ytre referansen gjerne er et metronom, er helt fint, men det jeg har for øyet med øvelsen er å minske reaksjonstiden mellom idé og fysisk bevegelse.

Når jeg øver spesifikt på groove, så kan jeg like godt sitte og tromme på ettellerannet, eller spille noen akkorder med en bassgang under, altså helt enkle ting, og bare konse på å få grooven gående, kanskje litt foran eller bak taktslaget, eller rett på. Dette er fint å gjøre både til metronom eller annen ytre referanse, eller alene. Viktig dog å konse, og ikke la tankene flyte overalt.

Du kan også prøve å gynge med kroppen heller enn å trampe, så du får en mer organisk rytme. Husk at grooven skjer imellom slagene, ikke på!

Dette er ihvertfall sånn jeg tilnærmer meg ting, for hva det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i metronom i starten. Sitt heller og spill med noen låter du kan i guitar pro.

Edit: og hvis du absolutt skal spille med metronom så driter du i å bruke rockefoten i starten.

Grunnen til det er at du da har 3 ting å tenke på:

At du skal spille jevnt med gitaren

At foten skal gå jevnt med gitaren og metronomen

At du tenker at de over skal gå overens.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill sammen med andre sanger som du klarer og spille til det sitter, og du føler at du kan gjøre hva du vill, improvisere en liten solo eller lage noen melodilinjer.

Viss ikke kan du bare ta et par akorder og spille inn og jamme over. Det hjelper utrolig mye viss du spiller sammen med andre folk as well.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg sikker på hvor basic du vil ha det, men et lite tips som har funket for meg kan du få.

Lær deg sangen du skal spille uten metronom først.

Så finner du alle notene i sangen som spilles samtidig som beaten(altså samtidig som klikket på metronomen).

Prøv nå å spille sangen slik at du spiller disse notene, som spilles samtidig som klikket, høyere/hardere enn de andre notene. Bruk gjerne foten samtidig med disse notene.

Dette hjelper veldig mye på synkronisering med metronomen. Pass også på at du har en metronom du faktisk hører. De fleste metronomer som er innebygget i tunere er helt høl i huet da man nesten ikke hører klikket mens man spiller.

Er også veldig viktig å ta det sakte først. Har hatt perioder hvor jeg har lurt meg selv til å tro at jeg kan spille fortere enn jeg klarer. Ingen vits i å repetere/øve et lick som du spiller fort men ikke perfekt. Hvis du spiller licket ræva 99 ganger kan du banne på at det blir ræva den 100. gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.