Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Moore vs Malmsteen.


Debris

Anbefalte innlegg

Ei vennine av meg fant denne posten på nettstedet Nettby.no.

Tror det lå i et eller annet heavy/rock forum der om favorittsoloer.

Sammenlignet en vill Gary Moore solo og en like vill Malmsteen solo en gang på 80 tallet, på supersakte fart på platespilleren . og der var iallefall malmsteen lysår bedre enn moore... Når det er sagt, så blir det nok noen av de store "flerstemte" gitarsolo klassikerne som kommer øverst på min liste, gerne fra Maiden eller Helloween .. det er bare så vakkert å høre på at det er til å grine av..

:D:D:D:D

Endelig har noen altså funnet en sikker og objektiv måte å måle gitarister opp mot hverandre!

Måtte bare legge ut denne her, da går litt tid mellom hver gang jeg ler høyt av det noen poster på nettet :D

Så hvis noen f.eks diskuterer hvem som er best av Terje Rypdal og Rusty Cooley, så vet dere nå altså hvordan dere gjør det hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Malmteen er usmakelig på gitar, har ikke noe lidenskap...

Usmakelig er nå en ting, men ikke noe lidenskap? Fyren har bedre, mer uttrykksfull vibrato enn så å si noen annen. Om noe er usmakelig ved spillet hans, så er det kanskje at han spiller med for mye lidenskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allverdens land og rike... At folk engang prøver seg på denne diskusjonen!!!

Det hele er veldig enkelt: i diskusjonen om hvem som er best teknisk så kan man utale seg noenlunde objektivt. Fremdeles er det snakk om nyanser som må tas med. Teknikk er et sekkebegrep som kan romme veldig mange egenskaper, og det er meget mulig at Yngwie er bedre på et større antall egenskaper en Gary Moore er.

Men i spørsmålet om hvordan musikk OPPLEVES så er det eksplisitt subjektivt! Å påstå at den og den er bedre er bare sant for hver enkelt person. Så dersom ikke man presiserer at det er snakk om teknikk og ingenting annet så er det bare rent ut vrøvl å si at den ene er bedre enn den andre! For at musikk skal kunne være "bra" så kreves ikke noe annet enn en grunnleggende forståelse av lyd, og en større forståelse av hvordan en skal kunne formidle noe som vil tiltale en viss gruppe.

Det er som å diskutere maleri! Om man foretrekker ekspresjonisten Van Gogh eller barokk-maleren Caravaggio så er det likegyldig om Caravggio var best rent "teknisk" (mest naturtro)!

For at denne tråden ikke bare skal visne bort i pur kjedsomhet fordi to parter nekter å forstå at den ene legger mest vekt på teknikk når man snakker om "best", og den andre sin personlige opplevelse, så oppfordrer jeg til at folk heller diskuterer metoder for å sammenligne teknikk og/eller HVORFOR noe appellerer subjektivt til en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmteen er usmakelig på gitar, har ikke noe lidenskap...

Usmakelig er nå en ting, men ikke noe lidenskap? Fyren har bedre, mer uttrykksfull vibrato enn så å si noen annen. Om noe er usmakelig ved spillet hans, så er det kanskje at han spiller med for mye lidenskap!

Jepp, Malmsteen har en sinsykt fin vibrato.

Virker som det er lettere for folk å stjele farta hans enn den!

Derav alle kloningene som høres klin like ut så lenge det går fort, men som har kjip nervøs vibrato

ala Hammett når det går sakte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmteen er usmakelig på gitar, har ikke noe lidenskap...

Usmakelig er nå en ting, men ikke noe lidenskap? Fyren har bedre, mer uttrykksfull vibrato enn så å si noen annen. Om noe er usmakelig ved spillet hans, så er det kanskje at han spiller med for mye lidenskap!

Jepp, Malmsteen har en sinsykt fin vibrato.

Virker som det er lettere for folk å stjele farta hans enn den!

Derav alle kloningene som høres klin like ut så lenge det går fort, men som har kjip nervøs vibrato

ala Hammett når det går sakte :D

Yess, og det suger eselballer. Feit og vid må den være, akkurat som jeg ikke liker mine kvinner! :D

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess, og det suger eselballer. Feit og vid må den være, akkurat som jeg ikke liker mine kvinner! :D

Er du som han i den TVN dokumentaren som feitet opp sin kone til hun ble 300 kr, fordi han tente på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.