Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekter


bazz

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke engang spille med plekter! Slå den :P

Jeg kødder ikke!

Det fikser egentlig ikke jeg heller. Har forresten aldri hørt noe godt argument for å spille plekter på bass, bortsett fra at man får en litt annerledes lyd (Som jeg ikke liker :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke engang spille med plekter! Slå den :P

Jeg kødder ikke!

Det fikser egentlig ikke jeg heller. Har forresten aldri hørt noe godt argument for å spille plekter på bass, bortsett fra at man får en litt annerledes lyd (Som jeg ikke liker :P)

Megadeth med Jaco-fjerting eller Steve Harris-klirring hadde ikke blitt helt det samme :D

Jeg bruker begge deler når jeg spiller. Den største begrensingen for et menneske er å ikke tillate seg å bruke det som passer best til musikken. IMHO er det ikke all musikk som passer til fingerspill på bass. Jeg ville selvsagt heller ikke spilt Level 42-låter MED plekter. (Jeg ville nok ikke spilt Level 42-musikk i det hele tatt, jeg får ikke til sånn sint-hakkespett-spilling :D )

edit:

Den "største" begrensningen var vel å ta litt hardt i :D

Men det er greit å ikke sette grenser for seg selv.

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke engang spille med plekter! Slå den :P

Jeg kødder ikke!

Det fikser egentlig ikke jeg heller. Har forresten aldri hørt noe godt argument for å spille plekter på bass, bortsett fra at man får en litt annerledes lyd (Som jeg ikke liker :P)

trenger man noen annen grunn da?

smakssak med lyden, men uansett greit å være litt allsidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:

Den "største" begrensningen var vel å ta litt hardt i :D

Men det er greit å ikke sette grenser for seg selv.

Veldig sant! Man burde vær åpensinnet. Den greieste måten å bli dum på er å vær trangsynt eller fordomsfull :P

Nå er det sånn at jeg faktisk ikke kan spille med plekter, og har nok ikke planer om å lære meg det heller. Det kan sikkert gjør meg til en dårligere bassist. Men jeg har i såfall en stil da :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største begrensingen for et menneske er å ikke tillate seg å bruke det som passer best til musikken. IMHO er det ikke all musikk som passer til fingerspill på bass.

Tja.. jeg har spilt både rock, metall, punk, pop, gospel, ballader og reggae i min tid som bassist, og alle sjangre med fingerspill, og det synes både jeg og de som har hørt på/spilt sammen med meg har passet som bare det. Så hvilke stiler er det som det IKKE passer med fingerspill? =)

nei. for min del er plekter KUN til bruk hvis jeg skulle bli sliten i armen =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største begrensingen for et menneske er å ikke tillate seg å bruke det som passer best til musikken. IMHO er det ikke all musikk som passer til fingerspill på bass.

Tja.. jeg har spilt både rock, metall, punk, pop, gospel, ballader og reggae i min tid som bassist, og alle sjangre med fingerspill, og det synes både jeg og de som har hørt på/spilt sammen med meg har passet som bare det. Så hvilke stiler er det som det IKKE passer med fingerspill? =)

nei. for min del er plekter KUN til bruk hvis jeg skulle bli sliten i armen =P

er f.eks vanlig å bruke plekter i blues og hardere metall (vrengbass funker stort sett bedre med plekter).

pete griffin som spiller på zappa plays zappa-turen veksla hyppig mellom plekter/ikke plekter, prakteksempel på en allsidig bassist.

sier ikke at det er et must å kunne plekterbass, men er inget poeng å utelukke det bare for å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. har rocka en del bluesriff med fingra også, og det har funka flott =)

men klart, hardere metall/vrengbass, der kan jeg vel gå med på at plekter kan funke bedre, men da jeg hater vreng på bass, så tror jeg ikke jeg har det store behovet for å lære meg å bli flink med plekter.

Ikke sånn bare for å utelukke det, men jeg bruker heller tiden på å trene opp en god teknikk med fingra. Jeg er heller dritrå på en spillemåte enn å være passe dugelig på to =)

men plekter er absolutt en god venn om man blir sliten i armen xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke vært borti noe musikk der fingerspill ikke har fungert bra. Man kan gjøre litt mer enn jaco-fjerting og harris-klirring med fingra...

For det første er det snak om smak. Side du åpenbart er storfan av fingerspill, synes du det høres best ut, uansett om jeg kunne bevise for deg at Jesus spilte med plekter ;)

For det andre brukte jeg de to (hjemmelagde) begrepene for at alle skulle skjønne at det var snakk om ytterpunkter, og at det låter forskjellig av plekter og fingre.

Dessuten:

Min personlige mening er at f.eks metal, som jeg liker best, låter best med plekter. Ironisk nok er de fleste av mine favorittbassister fingerspillere.

Jeg nevnte Megadeth, som i mine ører ikke ville hatt den samme sounden med en fingerbassist.

Selvsagt kan ting fungere bra, jeg snakker, som alle andre, inkludert deg selv, om hva man synes låter best, i.e smak. Og den kan man diskutere til lyset går :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største begrensingen for et menneske er å ikke tillate seg å bruke det som passer best til musikken. IMHO er det ikke all musikk som passer til fingerspill på bass.

Tja.. jeg har spilt både rock, metall, punk, pop, gospel, ballader og reggae i min tid som bassist, og alle sjangre med fingerspill, og det synes både jeg og de som har hørt på/spilt sammen med meg har passet som bare det. Så hvilke stiler er det som det IKKE passer med fingerspill? =)

nei. for min del er plekter KUN til bruk hvis jeg skulle bli sliten i armen =P

Fint at du siterte den setningen jeg modererte meg på, men lot stå likevel ;)

Jeg kan bare svare det samme til deg som til mitt andre svar. Det som låter best for deg, er best for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit:

Den "største" begrensningen var vel å ta litt hardt i :D

Men det er greit å ikke sette grenser for seg selv.

Veldig sant! Man burde vær åpensinnet. Den greieste måten å bli dum på er å vær trangsynt eller fordomsfull :P

Nå er det sånn at jeg faktisk ikke kan spille med plekter, og har nok ikke planer om å lære meg det heller. Det kan sikkert gjør meg til en dårligere bassist. Men jeg har i såfall en stil da :P:D

Nasj, man må gjøre det som funker best for en selv :) Som andre har sagt tidligere. Bedre å bli rå på en ting, enn middelmådig på flere. Jeg hadde ikke luksusen av valgfrihet av band da jeg begynte å spille, jeg vokste opp på et lite sted nordpå, og vi var vel akkurat nok folk til å lage et band :D Derfor har det blitt både gitar og bass på meg opp gjennom årene, men jeg har da fått gitt ut et par plater, solgt noen skiver i Europa (power metal), spilt inn bøttevis med penger da jeg studerte, hatt det sinnsykt moro etc.

Og alt dette stort sett med plekter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.