Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekter


bazz

Anbefalte innlegg

begynt å spille mer og mer med plektrer, o har funnet ut at lilla Dunlop 1,5 mm er ideele, blir slitt sakte nok til at jeg bare har hatt et - som jeg fremdeles bruker - iløpet av sommerferien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Derfor har det blitt både gitar og bass på meg opp gjennom årene, men jeg har da fått gitt ut et par plater, solgt noen skiver i Europa (power metal), spilt inn bøttevis med penger da jeg studerte, hatt det sinnsykt moro etc.

Og alt dette stort sett med plekter :D

Hvilket band?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke engang spille med plekter! Slå den :P

Jeg kødder ikke!

Det fikser egentlig ikke jeg heller. Har forresten aldri hørt noe godt argument for å spille plekter på bass, bortsett fra at man får en litt annerledes lyd (Som jeg ikke liker :P)

trenger man et argument for å spille plekterbass?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammel tråd, men dog.

Alstå forskjellen mellom plekter og fingrer er jo i hovedsakelig lyden. Med plekter får en en klikke-lyd som oppstår hver gang plektere er i kontakt med strengen(e).

Fingrene gir en mer mørkere tone i selve lyden og det blir vanskeligere å høre at bassisten slår på strengene, (en hører jo lyden, men ikke at fingrene lager en lyd som ikke hører til basslyden)

Jeg for min del bruker plekter på sanger som går raskt, ettersom det blir lettere å holde et raskt tempo over lengre tid. I sanger der det er et raskt tempo, er det som oftest mye "støy". Derfor hører en ikke så mye til klikke-lyden fra plekteret.

På sanger som er mer langsomme, bruker jeg fingrene, ettersom det er lite "støy" og dermed er det viktig å få 100% rett basslyd. I tillegg er det mer behagelig å spille med fingrene i sanger som har et sent tempo enn sanger med et raskt tempo.

Altså mitt argument for å bruke plekter er:

Hvis du vil overleve lengst på raske sanger så bruker en plekter, ettersom dette er mindre fysisk anstrengene for fingrene.

Men som også nevnt ovenfor, det er rett og slett smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer ikke spille fort med plekter på bass jeg. Skal jeg spille dritfort så stiller jeg inn sånn at jeg såvidt trenger ta på strengen for å lage lyd, og bare "skraper" fingrene mot strengen, og ikke drar i den. Det er hvertfall det som går best og gir minst belastning for håndledd for min del =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er først og framst finger-bassist, men noen gang må man ty til plekteret pga musikkstil osv... nå har jeg aldri vært fan av plekterbasslyd.

men jeg fant en produsent som heter wedgie som lager gummiplekter. de skal gi fingerlyd og man slipper den ekle ploink lyden fra harde tykke bass plekter...

men som med mye annet er dette smak og behag.

http://www.wedgie.com/

rust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.