Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Morgangitarer


Spzh

Velge førstegitar fra Morgan  

23 stemmer

  1. 1. Hvilken gitar anbefales til en nybegynner, CG-10 eller WG-05?

    • Morgan CG-10 (nylon)
      3
    • Morgan WG-05 (stål)
      20


Anbefalte innlegg

Halla!

Har bestemt meg for å kjøpe gitar nå, og er rimelig sikker på at det blir en av disse to:

Morgan CG-10 (nylonstrenger)

CG-10 serien er trolig landets mest solgte nylonstrengsgitar. Det er mange gitar lærere som har anbefalt denne til sine elever. Gitarene har en smekker, lettspilt og justerbar hals, god lyd og pent leleria-tre i sarg og bunn. I lokket er det gran med blank finish. Denne gitaren er perfekt både for en nybegynner, og for en som har spilt en stund.

Veil. pris 1495,-

Morgan WG-05 (stålstrenger)

WG-05-modellen kommer i år med et helt nytt design. Gitaren er designet for deg som krever god gitar til en fornuftig pris! Leveres med eller uten pickup/cutaway.

Veil. pris 1395,- uten pickup

Så, hva tror dere?

Har minimalt med erfaring fra gitar tidligere, og tenker å begynne på kulturskolen (musikkskolen) til høsten. Hvilken av disse gitarene er best å starte med? Nylon eller stål? CG-10 eller WG-05?

Jeg er fullstendig klar over at disse gitarene ikke er top notch, men med tanke på alt det andre jeg driver med på fritiden er dette så mye som jeg (foreløpig) vil satse på gitar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp stål, i hvert fall ignorer de som påstår at nylon er best for nybegynnere pga ikke så hardt for huden på fingra; tar maks 1-2uker og d går finfint uansett! Møkklei av argumentet der...erfaringa mi er at nybegynnere heller slutter/gir opp om de spiller nylon, skal etter min mening mer til før d høres kurant ut på det, grep osv høres ofte drit ut i mine ører...

Dessuten vil jo det aller, aller meste av det folk vil covre på kassegitar være spilt av stål,ikke nylongitar. Jeg hadde ikke vært i tvil. Men Morgan hadde jeg ikke villet gått for da, anbefaler Ayersgitarer på det varmeste, får du heltre-gitar til en billig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av (utifra en tur på smart club) at man får mer lyd for pengene om man kjøper en nylonstrenger i den prisklassen. De hadde en nylonstrenger til 1300 som var brukbar, mens stålgitarene der var forferdelige. Allikevel vil jeg si meg enig i at en nybegynner antagelig vil få mer glede utifra en stålstrengsgitar. Det er lettere å få en pen tone i de om man ikke har spilt mye.

Du ville fått en veldig mye bedre gitar om du gikk opp en tusenlapp btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp stål strenger, det koster litt fingertupper i starten men da får du fortere hardhud på tuppene ;)

åsså er det finere lyd i stål kasse ;)

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke hva du ønsker å spille...? Stemte stål, mest fordi jeg mener stålstrengsgitarer generelt har et mer allsidig bruksområde. Men om du ønsker å spille mye klassisk musikk, så er vel kanskje ikke stålstrengs å anbefale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av (utifra en tur på smart club) at man får mer lyd for pengene om man kjøper en nylonstrenger i den prisklassen. De hadde en nylonstrenger til 1300 som var brukbar, mens stålgitarene der var forferdelige. Allikevel vil jeg si meg enig i at en nybegynner antagelig vil få mer glede utifra en stålstrengsgitar. Det er lettere å få en pen tone i de om man ikke har spilt mye.

Du ville fått en veldig mye bedre gitar om du gikk opp en tusenlapp btw.

Av hva bang for the buck angår stemmer jeg for stålstrengeren (som forøvrig har en viel. pris på omtrent 1000 kroner mer enn hva som er oppgitt første post). Den gir det mye bra for pengene den altså.

Nylonstrengeren er også ganske god for prisen, men jeg er ikke såå fan av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.