Gå til innhold
LTBR

Bandbil?

Anbefalte innlegg

Bandet vårt vurderer å kjøpe oss en bandbil for å gjøre det litt lettere for oss. Hva anbefaler dere. De som jeg kommer på i farta er selvfølgelig chevrolet/dodge van, evt suburban osv... Men ulempen med disse er sikkert forbruket + generell tilstand da vi her snakker om bil til mellom 10-20tusen. Får man feks plass til utstyret i en toyota hiace eller kanskje en chrysler voyager? Andre tips?

Bandet består av 5 stk, utstyret vi har er: 1 gitartopp + 1 kabinett, 1 gitarcombo, en basstopp + kabinett og et standard trommesett, + 3 gitarer og en bass. Alt uten trommene er det flighter på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er 5. stk og vi kjøpte bare en skaphenger.

Det er mye billigere, noe som er viktig når vi er såpass unge, og man får veldig god plass i det. Vi bruker omtrent samme utstyr som dere også. Bare tenkte å lufte det for dere, hvis dere ikke hadde vært inne på det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er under vurdering det også ja, men en skaphenger koster omtrent det samme som en van dessverre. Og så tenker jeg hvordan en henger fungerer på vinteren, tenker da på kulde og rørforsterkere og gitarer, er ikke dette en uheldig kombinasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bandet vårt har vurdert å kjøpe egen skaphenger.

Dere er klar over hvor mye utgifter det kan bli med en bil?

Hvis jeg var dere, og har en turneplan, så ville jeg søkt om støtte for turné og transport(Husker ikke helt navnet på fondet)

Da kan dere få støtte til å leie bil/utstyr. Det kan bli meget kostbart å kjøpe egen bil. Men hvis behovet er der, og dere kan tjene inn utgiftene så er det jo absolutt greit å eie bilen selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg var litt overivrig tidligere, det er ikke snakk om at vi skal på noen turne og sånt, enda iallefall hehe......... Hvis vi skaffer en bil så blir det sannsynligvis å avskilte den og så leie prøveskilt når den skal brukes.

Fungerer det greit med en skaphenger på vinteren da med tanke på kulde og utstyr, og tidvis veldig humpete og dårlige veier, det rister vel mere i en henger enn en bil?

Endret av www.dynamite.name

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

før dere kjøper noe som helst ville jeg kjøpt flighter til trommene.. Med mindre settet er helt hærpa fra før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vi gjør, er at vi stropper alt fast, og har hardcase til det meste, men et par gigbags ligger i en egen "boks" som vi har montert inni hengerern, og der ligger ting så støtt som bare det.

Vi har ikke hatt noe problem med kulde til nå, for vi brukte den ikke så mye på vinteren, men de gangene vi brukte den, funket det fint, men vi lar ikke ting ligge i hengeren over natta liksom, det var ikke turnè vi var på akkurat, men spillejobb med et par timers kjøring.

Det er faktisk sykt mye dyrere med bil, man må jo tenke forsikring, bensin, årsavgift og alt det der, dessuten er det større sjangse for at man må reparere dersom man kjøper en bil til 15-20 000.

Vi angrer ikke på skaphengeren hvertfall, men velg det dere synes høres best ut =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er nok plass i en toyota hiace til vårt bruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok ihvertfall plass i en lang type. Muligens en kort og. Er vell bare og måle og prøve :) Hvor har dere tenkt og få tak i en hiace til under 20000 ? Tror ikke de lagte hiace på 1800 tallet :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok ihvertfall plass i en lang type. Muligens en kort og. Er vell bare og måle og prøve :) Hvor har dere tenkt og få tak i en hiace til under 20000 ? Tror ikke de lagte hiace på 1800 tallet :lol:

Nei, men de lagde HiAce tidlig på 80-tallet. Fant 9 stykk under 20.000,- på Finn.no.

Egentlig et interessant spørsmål om hvilken bil som er mest hensiktsmessig. Jeg er av den oppfatning at dersom du er hendt, eller kjenner noen som kan ta seg av småfiksing av bilen, så lønner det seg å velge et merke som disse har kjennskap til. Selv har jeg Volvo, ikke noen bandbil på noen måte, men deletilgangen er stor og reparasjonene er relativt enkle.

Amcar: God deletilgang, og stor plass. Relativt høyt forbruk ved ungdommelig kjørestil.

Japse: "Holder til alt raser", dyrere med deler/arbeid. Mindre plass og forbruk.

Hvis dere har bruk for bil utenom band sammenheng så er en skikkelig bil et bedre alternativ. Det kan lønne seg å heller kjøpe en bil til 70.000,-, enn en til 20.000,- med tanke på hvor mye penger man kan komme til å koste på den. Samtidig kan man ha evt. salgspris i bakhodet.

Hvis dere først skal kjøpe bil, så er det også mye å spare på å kjøpe veteranbil. Billigere forsikring (med begrenset kjørelengde) og årsavgift. En godt holdt veteran, holder lenge med litt omtanke og kjæling. ;)

Som alltid, det er mulig å kjøpe katta i sekken uansett hva man kjøper av hvem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøp chevy eller dodge, vedlikeholdsavgiftene i løpet av et år blir nok større enn innkjøpsprisen.

(Sann historie: Fatter måtte inn med girkassa FIRE ganger i løpet av ett år på chevy varebilen hans. 13500 spenn hver eneste gang. (automatkasse). En kompis kjøpte seg chevy nå for 3-4 måneder sida, nå er girkassa sliten. (Manuell kasse.. ikke mye kvalitetsforskjell m.a.o).)

Samme gjelder egentlig Ford Transit - billig bil, men går fort istykker.

My 2 cents :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern kjører Transit, har gått som smurt siden 1997, ikke noen store problemer med den annet en veldig mye rusting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøp chevy eller dodge, vedlikeholdsavgiftene i løpet av et år blir nok større enn innkjøpsprisen.

(Sann historie: Fatter måtte inn med girkassa FIRE ganger i løpet av ett år på chevy varebilen hans. 13500 spenn hver eneste gang. (automatkasse). En kompis kjøpte seg chevy nå for 3-4 måneder sida, nå er girkassa sliten. (Manuell kasse.. ikke mye kvalitetsforskjell m.a.o).)

Samme gjelder egentlig Ford Transit - billig bil, men går fort istykker.

My 2 cents :)

Chevy og Dodge har modeller med relativt stor motorkraft, og det er mulig å sette inn større motor på de aller fleste. Som med alt annet, ting varer lenger hvis man hvordan man best tar vare på de. Girkasser finnes i mange varianter for van. Er man påpasselig med å kjøpe en modell med sterk nok girkasse (som er godt tatt vare på) så burde den holde lenge. Umulig å være 100% sikker. Årsmodell har jo også noe å si. Enhver bil som er +-20 år kan finne på mye rart.

Far kjører Transit, den har gått uten nevneverdige problemer i snart 11 år. 1996 modell. Gamle Transit (de kule) har litt frynsete rykte ja... ;)

Min mening er at det finnes gode og dårlige av de fleste merker, litt som med gitar. Bare å krysse fingre og lukke øya. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caravelle 95 mod. lang type til salgs. 35 000 smukker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.