Web Analytics
Jump to content

Bandbil?


LTBR
 Share

Recommended Posts

Bandet vårt vurderer å kjøpe oss en bandbil for å gjøre det litt lettere for oss. Hva anbefaler dere. De som jeg kommer på i farta er selvfølgelig chevrolet/dodge van, evt suburban osv... Men ulempen med disse er sikkert forbruket + generell tilstand da vi her snakker om bil til mellom 10-20tusen. Får man feks plass til utstyret i en toyota hiace eller kanskje en chrysler voyager? Andre tips?

Bandet består av 5 stk, utstyret vi har er: 1 gitartopp + 1 kabinett, 1 gitarcombo, en basstopp + kabinett og et standard trommesett, + 3 gitarer og en bass. Alt uten trommene er det flighter på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi er 5. stk og vi kjøpte bare en skaphenger.

Det er mye billigere, noe som er viktig når vi er såpass unge, og man får veldig god plass i det. Vi bruker omtrent samme utstyr som dere også. Bare tenkte å lufte det for dere, hvis dere ikke hadde vært inne på det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er under vurdering det også ja, men en skaphenger koster omtrent det samme som en van dessverre. Og så tenker jeg hvordan en henger fungerer på vinteren, tenker da på kulde og rørforsterkere og gitarer, er ikke dette en uheldig kombinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Bandet vårt har vurdert å kjøpe egen skaphenger.

Dere er klar over hvor mye utgifter det kan bli med en bil?

Hvis jeg var dere, og har en turneplan, så ville jeg søkt om støtte for turné og transport(Husker ikke helt navnet på fondet)

Da kan dere få støtte til å leie bil/utstyr. Det kan bli meget kostbart å kjøpe egen bil. Men hvis behovet er der, og dere kan tjene inn utgiftene så er det jo absolutt greit å eie bilen selv.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg var litt overivrig tidligere, det er ikke snakk om at vi skal på noen turne og sånt, enda iallefall hehe......... Hvis vi skaffer en bil så blir det sannsynligvis å avskilte den og så leie prøveskilt når den skal brukes.

Fungerer det greit med en skaphenger på vinteren da med tanke på kulde og utstyr, og tidvis veldig humpete og dårlige veier, det rister vel mere i en henger enn en bil?

Edited by www.dynamite.name
Link to comment
Share on other sites

Det vi gjør, er at vi stropper alt fast, og har hardcase til det meste, men et par gigbags ligger i en egen "boks" som vi har montert inni hengerern, og der ligger ting så støtt som bare det.

Vi har ikke hatt noe problem med kulde til nå, for vi brukte den ikke så mye på vinteren, men de gangene vi brukte den, funket det fint, men vi lar ikke ting ligge i hengeren over natta liksom, det var ikke turnè vi var på akkurat, men spillejobb med et par timers kjøring.

Det er faktisk sykt mye dyrere med bil, man må jo tenke forsikring, bensin, årsavgift og alt det der, dessuten er det større sjangse for at man må reparere dersom man kjøper en bil til 15-20 000.

Vi angrer ikke på skaphengeren hvertfall, men velg det dere synes høres best ut =)

Link to comment
Share on other sites

er nok ihvertfall plass i en lang type. Muligens en kort og. Er vell bare og måle og prøve :) Hvor har dere tenkt og få tak i en hiace til under 20000 ? Tror ikke de lagte hiace på 1800 tallet :lol:

Link to comment
Share on other sites

er nok ihvertfall plass i en lang type. Muligens en kort og. Er vell bare og måle og prøve :) Hvor har dere tenkt og få tak i en hiace til under 20000 ? Tror ikke de lagte hiace på 1800 tallet :lol:

Nei, men de lagde HiAce tidlig på 80-tallet. Fant 9 stykk under 20.000,- på Finn.no.

Egentlig et interessant spørsmål om hvilken bil som er mest hensiktsmessig. Jeg er av den oppfatning at dersom du er hendt, eller kjenner noen som kan ta seg av småfiksing av bilen, så lønner det seg å velge et merke som disse har kjennskap til. Selv har jeg Volvo, ikke noen bandbil på noen måte, men deletilgangen er stor og reparasjonene er relativt enkle.

Amcar: God deletilgang, og stor plass. Relativt høyt forbruk ved ungdommelig kjørestil.

Japse: "Holder til alt raser", dyrere med deler/arbeid. Mindre plass og forbruk.

Hvis dere har bruk for bil utenom band sammenheng så er en skikkelig bil et bedre alternativ. Det kan lønne seg å heller kjøpe en bil til 70.000,-, enn en til 20.000,- med tanke på hvor mye penger man kan komme til å koste på den. Samtidig kan man ha evt. salgspris i bakhodet.

Hvis dere først skal kjøpe bil, så er det også mye å spare på å kjøpe veteranbil. Billigere forsikring (med begrenset kjørelengde) og årsavgift. En godt holdt veteran, holder lenge med litt omtanke og kjæling. ;)

Som alltid, det er mulig å kjøpe katta i sekken uansett hva man kjøper av hvem.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp chevy eller dodge, vedlikeholdsavgiftene i løpet av et år blir nok større enn innkjøpsprisen.

(Sann historie: Fatter måtte inn med girkassa FIRE ganger i løpet av ett år på chevy varebilen hans. 13500 spenn hver eneste gang. (automatkasse). En kompis kjøpte seg chevy nå for 3-4 måneder sida, nå er girkassa sliten. (Manuell kasse.. ikke mye kvalitetsforskjell m.a.o).)

Samme gjelder egentlig Ford Transit - billig bil, men går fort istykker.

My 2 cents :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp chevy eller dodge, vedlikeholdsavgiftene i løpet av et år blir nok større enn innkjøpsprisen.

(Sann historie: Fatter måtte inn med girkassa FIRE ganger i løpet av ett år på chevy varebilen hans. 13500 spenn hver eneste gang. (automatkasse). En kompis kjøpte seg chevy nå for 3-4 måneder sida, nå er girkassa sliten. (Manuell kasse.. ikke mye kvalitetsforskjell m.a.o).)

Samme gjelder egentlig Ford Transit - billig bil, men går fort istykker.

My 2 cents :)

Chevy og Dodge har modeller med relativt stor motorkraft, og det er mulig å sette inn større motor på de aller fleste. Som med alt annet, ting varer lenger hvis man hvordan man best tar vare på de. Girkasser finnes i mange varianter for van. Er man påpasselig med å kjøpe en modell med sterk nok girkasse (som er godt tatt vare på) så burde den holde lenge. Umulig å være 100% sikker. Årsmodell har jo også noe å si. Enhver bil som er +-20 år kan finne på mye rart.

Far kjører Transit, den har gått uten nevneverdige problemer i snart 11 år. 1996 modell. Gamle Transit (de kule) har litt frynsete rykte ja... ;)

Min mening er at det finnes gode og dårlige av de fleste merker, litt som med gitar. Bare å krysse fingre og lukke øya. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.