Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge comboforsterker inn i topp


Anbefalte innlegg

Hei! Har en mesa boogie combo, og ønsker å bygge inn forsterkeren i en topp (trekasse) av praktiske årsaker. Er det noen spesielle hensyn jeg bør ta, eller er det bare å lage en treboks med noen hull i?

Det er en slags aluminiumsfolie "over" elektronikken i comboen, bør denne også være i toppen? Jeg kan tenke meg at det har noe med skjerming mot støy å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett bare å kjøre i vei. Det eneste som er litt greit å passe på er at du har kjøling av rørene - i form av luft :) Se hvordan det er gjort i komboen, og sørg for at du i alle fall ikke gir elektronikken dårligere lufttilgang enn det.

I en boks bør du også sørge for at alle metallflater som evt er eksponert utvendig har forbindelse med jord på strømstikket. Kappe på evt plugger og stikk du monterer bør ikke ha elektrisk kontakt mot metallchassis. PÅ samme måte skal ikke signaljord ha mer enn *en* sti til jord (felles jord).

Men om du kopierer layouten i komboen er det ikke så mye som kan gå galt, slike ting er stort sett allerede i orden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig bare et chassis med diverse, koblet til høyttaler og romklang, så ingen stikk eller andre finuerlige greier. Jord er kun koblet til chassiset. Skal forøvrig vurdere om jeg skal ha med klangen og, men bruker den lite, og den er tung.

Når det gjelder kjøling er den kun kjølt av 1/2-åpen bakside, men jeg tenker jeg setter på et gitter på toppen ala M/B Rectifier-toppene.

By the way, hvor lang tid tar det forresten for kondensatorene å lade seg ut? Jeg vil helst ikke få noen karameller når jeg jobber med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på - men det kan gå temmelig lang tid. Skaff deg en effektmotstand du kan lade de ut med, så er du litt mer sikker. Og et multimeter så du kan måle spenningen på de. Fås billig på Clas Ohlson ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tenkt litt, skissert noen tegninger med riktige mål osv, og kommet fram til at jeg har lyst til å bygge i litt ordentlig treverk, f.eks eik (med mye "mønster"), teak, mahogni, etc. Problemet er at jeg ikke finner dette på vanlige trevarebutikker. Trenger noe ala 19x265x2000mm, som jo ikke er så lett å få tak i. Noen som vet hvor man finner slikt "spesialtre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt mahogni fra en lokal båtbygger. Skal beise og lakke det, så det kommer til å bli en knallfin topp ;) Fikk forresten tak i føtter og håndtak på Clas Ohlson.

Noen ideer til hvordan jeg skal fikse "grillen" under tonekontrollene? Jeg skal iallefall se om jeg får til en horisontal grill og montere på Mesa-logoen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er jeg ferdig, og har noen bilder av prosessen hvis noen er interessert!

Målet med dette var å kunne ta med seg forsterkeren uten å drasse med seg hele comboen, fordi jeg synes den låter mye bedre på et lukket 4x12" enn på den åpne combo-høyttaleren. Men må også tilstå at jeg gjorde det litt for gøy og, og at jeg fikk en del hjelp av pappa. :P

1.JPG

Brukte Mahogny som ved, for å få en fin tre-finish. Kjøpte plankene fra en lokal båtbygger.

2.JPG

Plankene ferdig kuttet (dette var ikke lett da jeg ikke har "perfekt" sageutstyr).

3.JPG

"Grill" er satt på, brukte avstivere som du finner bak bokhyller, kappet dem og polerte dem med fin stålull. Ser veldig bra ut ;) Dere ser også at jeg brukte trepropper for å forsterke konstruksjonen.

4.JPG

Liming, med Mesa-logoen jeg har fra combo'en.

5.JPG

Første beising, ser nok litt mørkt ut på bildet, for jeg var ikke helt fornøyd, og beiset en gang til senere.

6.JPG

Ferdig å beise, og har lakkert 1 strøk. Begynner å se pent ut, hva? :P

7.JPG

Ferdig lakkert! Den er pensel-lakkert, som dessverre ikke blir like perfekt som spraylakkering. Er allikevel veldig fornøyd med resultatet.

8.JPG

Gummiføtter, bærehåndtak, bak-grill og forsterkerboksen er montert. Ferdig!

9.JPG

Sett bakfra. Bak-gitteret tok jeg bare fra comboen.

10.JPG

Topp + 1x12" kabinett :P

Må si at jeg er fornøyd med finishen, selv om man finner feil i lakken hvis man ser VELDIG godt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.