Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektbrett


Anbefalte innlegg

Det finnes utallige guider på internett, Godlyd har en fin en. Og temaet har vært oppe før.

Menmen, dette er hvordan jeg hadde gjort det:

Gitar -> Dime Wah - SD Pickup Booster -> Chromatic Tuner (Regner med at det er en TU2) -> Boss Digital Delay -> ISP Decimator

Hvos du planter tuneren er egentlig litt hipp som happ. Men sett at noe støyer (noe en booster gjerne gjør) er det greit å kunne mute signalet etter denne for å få så stille tuning som mulig. Men det er jo og et ikke-problem i og med at du har en Decimator.

Og hvorvidt du vil ha Decimatoren før eller etter delay får du teste ut. Hvis du synes at Decimatoren gater bort delay repeats (noe alle jeg vet om sier at den ikke gjør) putter du den foran, hvis ikke tar du denne til sist.

Den eneste virkelig gyldne regelen når det gjelder slikt er Wah før distortion, og delay etter volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei tommelfinerregel er denne denne rekkefølgen her på effektene på et effektbrett:

Wah (Wah-Wah, Phaser, Auto Wah)

Filter (Envelope filter)

Compressor

Drive ((Overdrive, Distortion og Fuzz) sett dem helst i stigende rekkefølge etter hvor kraftig vreng de gir)

Eq (Booster og eq)

Pitch (Pitch Shifter, Octave, Vibrato)

Modulasjon (Chorus og Flanger)

Level (Volume og Tremolo)

Echo (Delay og Reverb)

Selv om du kanskje vil oppdage at BOSS f.eks. regner Tremolo som modulasjon, så vil du nok merke at en tremelo foran Chorus og Flangeren lyder temmelig dårlig.

Men det viktigste er at du prøver selv hva som funker best for deg.

Mitt oppsett er slik for tiden:

Gitar -> Tuner -> Morley Wah/Volume -> Ibanez PH-7 Phaser -> BOSS DS-1 (fungerer som vrengpedal) -> BOSS MT-2 Metal Zone (fungerer som booster) -> Marshall VT-1 Vibratrem -> Amp. Reverben jeg bruker er den innebygde i ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei tommelfinerregel er denne denne rekkefølgen her på effektene på et effektbrett:

Wah (Wah-Wah, Phaser, Auto Wah)

Filter (Envelope filter)

Compressor

Drive ((Overdrive, Distortion og Fuzz) sett dem helst i stigende rekkefølge etter hvor kraftig vreng de gir)

Eq (Booster og eq)

Pitch (Pitch Shifter, Octave, Vibrato)

Modulasjon (Chorus og Flanger)

Level (Volume og Tremolo)

Echo (Delay og Reverb)

Selv om du kanskje vil oppdage at BOSS f.eks. regner Tremolo som modulasjon, så vil du nok merke at en tremelo foran Chorus og Flangeren lyder temmelig dårlig.

Men det viktigste er at du prøver selv hva som funker best for deg.

Mitt oppsett er slik for tiden:

Gitar -> Tuner -> Morley Wah/Volume -> Ibanez PH-7 Phaser -> BOSS DS-1 (fungerer som vrengpedal) -> BOSS MT-2 Metal Zone (fungerer som booster) -> Marshall VT-1 Vibratrem -> Amp. Reverben jeg bruker er den innebygde i ampen.

Funker metal zonen som en bra booster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei tommelfinerregel er denne denne rekkefølgen her på effektene på et effektbrett:

Wah (Wah-Wah, Phaser, Auto Wah)

Filter (Envelope filter)

Compressor

Drive ((Overdrive, Distortion og Fuzz) sett dem helst i stigende rekkefølge etter hvor kraftig vreng de gir)

Eq (Booster og eq)

Pitch (Pitch Shifter, Octave, Vibrato)

Modulasjon (Chorus og Flanger)

Level (Volume og Tremolo)

Echo (Delay og Reverb)

Selv om du kanskje vil oppdage at BOSS f.eks. regner Tremolo som modulasjon, så vil du nok merke at en tremelo foran Chorus og Flangeren lyder temmelig dårlig.

Men det viktigste er at du prøver selv hva som funker best for deg.

Mitt oppsett er slik for tiden:

Gitar -> Tuner -> Morley Wah/Volume -> Ibanez PH-7 Phaser -> BOSS DS-1 (fungerer som vrengpedal) -> BOSS MT-2 Metal Zone (fungerer som booster) -> Marshall VT-1 Vibratrem -> Amp. Reverben jeg bruker er den innebygde i ampen.

Funker metal zonen som en bra booster

Metal Zonen er ikke den beste boosteren jeg har brukt nei. Men for tiden er det den økonomien min tillater. Men den er mye bedre som booster enn det DS-1 er siden at en har mer mulighet for å stille eq enn på DS-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.