Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vreng eller clean?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Vox Valvetronix AD60VT som jeg liker godt, selv om det kanskje er litt FOR mye muligheter på'n....Skrur meg halvt ihjel på jakt etter godlyden.. Jeg bruker mest en Fender-setting, med noe vreng. I tillegg bruker jeg en T-Rex Alberta på soloer for å få litt "mykere" tone, samt mer sustain.

Jeg har aldri fått bedre vreng fra en pedal enn det amp'en kan levere, men jeg ser jo at mange bruker clean-kanalen, for så å vrenge gjennom pedal. Hva gjør dere? Hvordan stiller dere amp-pedaler i forhold til hverandre når det gjelder vreng? Skrur man lenge nok, finner man selvsagt ut av det, men fint å få litt innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt pedal for å få vreng. På den måten kan jeg få clean ved å slå av vrengen. Da kjører jeg selvsagt clean på ampen da.

Men nå etter at jeg fikk Lanyen så har jeg ikke akkurat hatt noe bruk for vreng pedal for vrengen på forsterkeren er sinnsykt fet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leitet lenge etter god vreng. All vrengen fra pedal ble jeg aldri helt fornøyd med, og forsterkerne som hadde gullvreng var dyre. Kjørte lenge en kombinasjon av litt vreng fra forsterker kombinert med litt vreng fra pedal, som funka fett (trodde jeg på tiden). Så kjøpte jeg jaggu ENGL i stedet, og har ikke lukta på en eneste pedal siden.

Etter min mening gir en god forsterker langt bedre vreng enn hva en boks klarer, samme hvor stor, dyr og fancy den er og hvor mange rør den angivelig har. Men det er jo meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og alltids brukt pedalvreng i alle år. Mye fordi pleide å kjøre effektbrettet jeg brukte før, rett inn i bordet i hver sin kanal, men og fordi at jeg spilte en del på transistorforsterkere og de tilbyr ikke noe god vreng i forsterkeren. Men nå bruker jeg en kombinasjon av pedal og forsterker. Forsterkeren jeg bruker for tiden er en VOX AD 30 VT i dette oppsettet her:

Channel 1: Black 2x12 Clean med reverb

Channel 2: Black 2x12 Overdrive med reverb

Manual: UK 80's

På effektbrettet er oppsettet mitt slik

Morley PWV-1 Wah/Volume

Ibanez PH-7 Phaser

BOSS DS-1 (denne bruker jeg som vrengpedal)

BOSS MT-2 (denne bruker jeg booster)

Marshall VT-1 Vibrato/Tremolo (innstilt på tremolo)

Vrengpedalen bruker jeg hvis jeg skal få en mild distortion på Channel 1 og 2, mens Manual bruker jeg uten vreng, kun MT-2 for boost. Som deg har jeg og kommet til den erkjennelsen at forsterkeren gir bedre vreng i seg selv. Alikevel ville jeg ikke vært uten min gamle trofaste oransje DS-1. En pedal jeg mener har fått alt for dårlig rykte opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 3-kanals forsterker, bruker mest clean og vreng på den, crunchkanalen bruker jeg en del foreløpig, men når jeg får meg en Ibanez TS-9 blir vel den mer brukt for en crunchy lyd. Kommer vel til å ha både den og en eller annen annen OD pedal, veit ikke hvilken enda. Så får jeg litt variasjon. Kommer nok ikke til å bruke crunch kanalen så mye ettersom den ikke har en separat EQ (det har ikke de to andre heller, men de går hånd i hånd veldig greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får som regel vrengen fra forsterkeren og gainer litt opp på solospilling med tubescreamer. Ellers er jeg enig; vreng fra pedal er ikke alltid like bra - når du har en billig forsterker. Ta f.eks. Boss Metal Zone. Den låter grusomt i en liten Peavy 30 Watt jeg har, mens når jeg kjører den samme pedalen med like instillinger på en Marshall JCM låter det så gromt som man kan ønske seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnome: som sagt kommer det veldig an på forsterkeren. Man får ofte annerledes lyd fra en rør-forsterker enn fra en ikke-rør. Jeg mener blant annet at jeg leste et sted at Boss Metal Zone er designet for å låte bra i rør-forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener blant annet at jeg leste et sted at Boss Metal Zone er designet for å låte bra i rør-forsterkere.

Hvis man spør lydteknikeren jeg var i stuido hos hva han syns om metalzone,

så er det alt annet en positivt, og da ble den kjørt gjennom en marshall jcm800 eller en dsl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart det samme og aldri hørt noe annet fra studiofolka jeg har snakket med - MT2 er ikke veien å gå. Jeg har prøvd den i alt fra squier champ 15w til H&K triamp (amp til 20 høvdinger, at jeg i det hele tatt voldtok den med en MT2 var ikke noe snilt gjort, men jeg måtte jo prøve), og den har rett og slett ikke baller. Kommer jo selvsagt litt an på man spiller, tr00 black metal skal jo låte forjævlig så da passer MT2 perfekt :lol:

Til enhver annen form for metal så finnes det langt bedre alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke så godt kanalskiftamper. Er fendermann og kjører en deluxe reverb på grensen til at den bikker over. Bruker en haug forskjellige vrengbokser til å få det til å skurre. Jeg er ingen ekspert, men jeg synes ofte at kanalskiftampene har for mye preampgain. )Da tenker jeg på MEsa mark 4 på full pupp ala Totovreng.) Effekamprørene må slite for at det skal låte tøfft! Synes selv at den tøffeste vrengen er en Marshall plexi evt Fender Bassmann på halvfullt evt full guffe, og kanskje en pedal i front som virkelig får det å skurre. Har erfart at lydmenn setter pris på en liten amp på full guffe i stedet for en 100w på halvfullt.

Bare mine tanker om emnet dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lyden blir kommer veldig an på hvem som skrur lyden.ø

Noen skrur med øynene andre med øret.

Boss MetalZone gjør det bra i sin prisklasse. Den låter metall, og har en veldig bra eq.

Men, den er litt dårlig på respons og detter av lasset når man slutter å spille metal, og skal inn i en solo med harmonisk heng og vakre overtoner.

I denne kategorien passer Tonebone Radial HotBritish perfekt! Det er den beste vrengen jeg har hørt fra en pedal. Og den slår mange forsterkere, det er jo riktignok egentlig nesten en forforsterker.

Den passer til metal og lyriske soloer.

Endret av Alx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører tilsvarende oppsett som Roffe. Selv om jeg har to kanaler gir ingen av dem solo-vreng. Clean kanalen står helt clean og vreng kanalen sprekker opp til litt tørr AC/DC type vreng. Når jeg skal ha mer vreng en det så har jeg et Reodor Felgen oppsett med to TS9er.

Jeg kjøpte ved en feiltagelse en Keeley baked TS9, men den har i ettertid vist seg å funke veldig bra. Så har jeg en Analog Man TS9/808 brown mod fra før. Så er det sånn da at på vreng kontrollen så begynner Keeley'en der AM'en slutter, he he...........

Jeg setter AM'en så den gir litt skranglelyd på ren kanalen og da booster den fint på vreng kanalen og så bruker jeg Keeley'en til hylende sololyd på vreng kanalen. Ampen er veldig vintage voise'a med litt myk bass så da funker basskut'en på TS9 pedalene veldig bra til å strammen opp litt i bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.