Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarstrenger og tremolo?


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe nye strenger til elgitaren min og har i den forbindelse kikket på noen strenger som heter Fender Super 250's Light. Men det står om disse at de er original på alle Standard og American Fendergitarer uten tremolo.Jeg er ikke helt sikker på hva det er? Har gitaren min tremolo? Se bilde under:

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene på gitaren din er festet i to ender, på den ene siden er de festet i stemmeskruene, på den andre enden er de festet i en av to. Enten en fast stol, eller en bevegelig stol. Den bevegelige stolen har et hull til en arm og i tillegg har gitarer med tremolo en rektangulær plastplate på baksiden av gitaren. Denne plastplaten skjuler fjærene som holder tremoloen (den bevegelige stolen) på plass. Så hvis du har en slik plate har du tremolo. De aller fleste Fender-type gitarer har tremolo. :)

Forøvrig kan det sies at de samme strengene kan brukes alle gitarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle strengene kan brukes av alle. Årsaken til at Fender mener de er best for gitarer med/uten tremolo kan være at de har noe de kaller Bullet strenger. Istedenfor kule har de en "patron" som passer perfekt inn i tremoloen (rettere sagt tremoloblokka). Men likevel, alle strenger kan brukes. Det eneste unntaket jeg vet om er strenger med to kuler, som er for gitarer uten hode (stenberger f.eks.). Disse er det knapt noen butikker som har for tiden, så liten fare for å kjøpe feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene på gitaren din er festet i to ender, på den ene siden er de festet i stemmeskruene, på den andre enden er de festet i en av to. Enten en fast stol, eller en bevegelig stol. Den bevegelige stolen har et hull til en arm og i tillegg har gitarer med tremolo en rektangulær plastplate på baksiden av gitaren. Denne plastplaten skjuler fjærene som holder tremoloen (den bevegelige stolen) på plass. Så hvis du har en slik plate har du tremolo. De aller fleste Fender-type gitarer har tremolo. :)

Forøvrig kan det sies at de samme strengene kan brukes alle gitarer. :)

ikkje alle tremolo opplegg som e sånn.... me plastplata bakpå greie.... tremoloen på firebirder f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig så er vibrato og tremmolo to forskjellige ting (tenker på musikk messig, ikke i forbindelse med gitar spesielt.. ) Vibrato er en teknikk som gjør at du "ruler" over og under en tone med underkant av en halvtone i intervall. Tremollo betyr kort å spille så fort du kan ;)

Så om de bruker begrepet tremollo på et vib-system for gitar, skjønner ikke jeg helt hvorfor..

Endret av avalanco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremolo er repetert variasjon i amplitude, mens vibrato er repetert varisasjon i frekvens.

Tremolo kan du vel egentlig lage ved å slå den samme nota flere ganger etter hverandre i ett stødig tempo - da varierer jo amplituden - eller? ;) Men tremolo-systemet har ingenting med tremolo å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremolo er repetert variasjon i amplitude, mens vibrato er repetert varisasjon i frekvens.

Tremolo kan du vel egentlig lage ved å slå den samme nota flere ganger etter hverandre i ett stødig tempo - da varierer jo amplituden - eller? ;) Men tremolo-systemet har ingenting med tremolo å gjøre i det hele tatt.

Ok, det var litt bedre forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengene på gitaren din er festet i to ender, på den ene siden er de festet i stemmeskruene, på den andre enden er de festet i en av to. Enten en fast stol, eller en bevegelig stol. Den bevegelige stolen har et hull til en arm og i tillegg har gitarer med tremolo en rektangulær plastplate på baksiden av gitaren. Denne plastplaten skjuler fjærene som holder tremoloen (den bevegelige stolen) på plass. Så hvis du har en slik plate har du tremolo. De aller fleste Fender-type gitarer har tremolo. :)

Forøvrig kan det sies at de samme strengene kan brukes alle gitarer. :)

ikkje alle tremolo opplegg som e sånn.... me plastplata bakpå greie.... tremoloen på firebirder f.eks.

Ja, er fullstendig klar over det. Men spørsmålet gikk på om eier av en Fender hadde tremolo eller ikke, og jeg prøvde å forklare så enkelt som mulig. Selv skiller jeg mellom vibratosystem og tremolosystem på gitarer, men alle gjør ikke det, så da må man gjøre det lettest mulig. :) Men du har helt rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.