Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Demping


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man demper strenger, slik som på "More than words" av Extreme. For jeg går ut i fra at det er det de x-ene betyr? Slår man de tre strengene samtidig med høyre hånd og så demper de med venstre?

|------3--------------------3--------------------|-----3---------------------3----------------------------|

|------3-------------3------3--------------3----|-----3---------------------3--------3-------------1----|

|------0------x------0------0-----x-------0----|-----0-----x---------------0--------0------x------0----|

|-------------x------0-------------x-------2----|-----------x-------------------------2------x------2----|

|-------------x------2-------------x-------3----|-----------x-------3-------3--------3------x------0----|

|---3--------------------------------------------|----------------------------------------------------------|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også dempe med håndbakken på høyre hånd. Får en annen lyd på den måten.. kommer vel litt an på hvilken sound du er ute etter og hvordan du trives med å spille. Prøv deg litt frem :D

Den er vel mer for viderekomne, men er enig i at den kan til tider være en bedre metode, føler at jeg har litt flere valgmuligheter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal selvfølgelig utføres med høyrehånda. Det skal være et lite perkusivt smell i gitarkroppen. Til å starte med kan du spille akkorden for så å dempe alle strengene ved å "slå" håndflata på strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Bare vær nær strengene med venstrehånda, ikke press ned.

Det er dette jeg gjør når det er snakk om slik demping.

Når folk snakker om demping med høyrehånda høres det ut som de

tenker på palm mute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, prøvde det. Synes ikke det ble noen særlig dempnings effekt. Merket at klangen ble litt anderledes, men noe særlig dempet ble det ikke.. Kanskje jeg gjøre feil. Bruker knokene.

Nå dulter ikke jeg i lokket for å dempe noe som helst, men for å lage lyd til disse markeringene som skal være i sangen. For ordens skyld har jeg nå lyttet litt på mp3en, og mine ører hører at Nuno slår på strengene med høyrehånda. Så om målet er å gjøre dette «riktig» er strengeslag tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.