Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygging av Tube Screamer!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst til å bygge en (nokså) enkel dist. pedal, og tenkte da jeg kunne starte på kongen selv: en Tube Screamer!

Jeg har funnet et sted hvor jeg kan bestille kretskortet(eller veroboardet, heter det kanskje), men hvor kan jeg bestille resten? resistanser, kondensatorer, potmetere, IC'er, og resten av duppedittene...

Finnes det noen komplette DIY pakker, som inneholder alt man trenger?

Har tittet litt rundt etter "ferdig"-pakker, men ikke funnet noe, finnes dette i det hele tatt? eller må jeg kjøpe alt hver for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget en Tube Screamer for et par uker siden. Ligger noen bilder av den på forumet her. Jeg brukte pcb-utlegget fra www.tonepad.com, og der står også kretsskjemaet hvis du skal designe selv på veroboard. Jeg bestilte alt jeg trengte fra www.banzaieffects.com. Totalt kom alle delene på ca 180NOK, som jeg syns var veldig billig.Tok ca en uke fra jeg bestilte til det kom. Dette var det første jeg har bygget, så jeg var veldig usikker når jeg kjøpte deler, om jeg skulle bruke keramiske eller film-kondensatorer og sånn, så det er bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på. Min fungerer hvertfall bra.

[edit]: Har ikke sett noen komplette pakker, men det var veldig greit å finne frem på Banzai effects. Et tips hvis du ikke har sett det: Du kan kjøpe ferdig etset pcb-kort på tonepad. Det er en enklere løsning enn å bruke veroboard, men kanskje ikke like morsomt? Lykke til.

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo litt usikker på delene ja!

Hva slags potmetere og kondensatore feks.

Det står jo en liste over hva man trenger på tonepad.com, men når jeg går inn på banzaieffects.com, så er det ganske mye å velge i føler jeg! Assa, jeg vet jo dataene (Potmeter: 20k lin. osv) men det finnes jo mange av dem! Du har ikke noen liste over hvilke deler du valgte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av kondensatorer brukte jeg bare keramiske, unntatt de største som er elektrolytt (brukte radial, som passer rett på kortet). Har sett senere at mange mener det er best å bruke keramiske på de aller minste, men bruke film der du kan. To av de på 1µF skal være upolarisert (NP), og jeg brukte keramisk der også. Mulig noe annet hadde vært bedre, men vet ikke om det er mulig å høre forskjell.

Motstander er jo veldig greit. Brukte bare de som tåler 1/4w. Bare carbon film tror jeg.

Av pot-metere brukte jeg de som heter alpha 16mm full shaft. Der finner du en egen på 20k som er til tonekontrollen. Det står på prosjektet fra tonepad hvilke som er logaritmiske og lineære.

Hvilken DPDT-bryter du velger, avhenger vel bare av holdbarhet. Kjøpte den Taiwan-bryteren som var billigere selv. Det er godt mulig at den ikke tåler like mye som de dyrere.

Du trenger også en stereo- og en mono-jack. Jeg kjøpte bare mono, men da brytes ikke strømkretsen når du tar ut kabelen, slik at batteriet blir tappet i løpet av 3 dager. Skal fikse det snart.

Boksen jeg bygget det inn i er en Hammond enclosure - 1590C. Den er egentlig ganske mye større enn det som trengs, men siden det var første prosjektet tenkte jeg det var greit å ha litt plass. Det bør egentlig holde lenge med denne: http://www.banzaieffects.com/product.php?p...&cat=315&page=1.

Det kan også være greit å kjøpe en socket til ICen, slik at det er lett å skifte hvis du skal prøve noen andre. Har selv prøvd med 2 forskjellige: JRC4558D og NE5532. Kan egentlig ikke si at jeg greide å høre forskjell...

Pass på når du bestiller at når du trykker på "buy now", må du trykke på den under bildet og beskrivelsen. Ble mye rot når jeg bestilte, pga at den streken ser ut til å skille mellom forskjellige produkter, men er tydeligvis bare et skille mellom beskrivelse og pris. Hehe.

Bare spør hvis det var noe jeg glemte å nevne nå. Har ikke noen liste så prøver å huske på hva jeg slet med når jeg skulle bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av at jeg heller starter med et litt lettere prosjekt, i og med at jeg ikke har allverdens erfaring (Har kun faget TFE 4110 - Kretsteknikk med digitalteknikk).

Derfor blir det denne! Delene er bestilt og kommer om en ukes tid :D

http://www.smallbearelec.com/Projects/TweakO/TweakO.htm

BTW: Takker for hjelpen painkiller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at folk med vilje velger op-amper som er regelrett grusomme rent teknisk ;)

Noen som har testa med ting som måler litt penere, for eks TL07x eller også OPA-serien?

Sant nok, men det er nå en gang slik at øret har en tendens til å trives med lyd som ikke er helt linjær og symetrisk (f.eks. rør v. ss)

Jeg har prøvd både OPA og TL072 i Tubescraemer, men syntes rett og slett det ble for glatt lyd. Falt til slutt på en ne5532 siden den hadde lav støy.

Skal ikke påstå at psykoakustikken ikke spiller inn her, men det er nå en gang sånn, at det jeg synes låter bra, er det jeg synes låter bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at folk med vilje velger op-amper som er regelrett grusomme rent teknisk ;)

Noen som har testa med ting som måler litt penere, for eks TL07x eller også OPA-serien?

Sant nok, men det er nå en gang slik at øret har en tendens til å trives med lyd som ikke er helt linjær og symetrisk (f.eks. rør v. ss)

Vel - det er ikke helt korrekt. Det som egentlig ligger bak dette med "rør vs solidstate" har ikke så mye med linearitet og symmetri å gjøre - det har med hva slags forvrengning som blir generert av kretsen.

Rørforsterkere har en tendens til å være konstruert på en måte som bruker lite feedback og i stor grad har preamper som jobber single-ended. Resultatet er kretser som genererer en del likeharmoniske overtoner. Dette oppfattes av vår hørsel rett og slett som oktaver av grunntonen, og dermed behagelig.

Tradisjonelle transistorkretser derimot, bygges gjerne for lavest mulig forvrengning (ofte store mengder feedback og høy openloopgain i et symmetrisk push/pull-design) - resultatet blir at likeharmoniske overtoner kanselleres, og dermed dominerer de odde harmoniske. Og det liker øret definitivt ikke.... selv om det er svært lite av det.

Det er verdt å legge merke til at de kretsene som bruker samme topologi som typiske røramper gjerne er de som sies å ha "the tube sound". Poenget? At det er kretsløsningen som er viktigst, ikke hva slags aktive komponenter man bruker.

Hva har det med opamper å gjøre? Jo, tidlige design sånn som NE5532 og LM741 baseres på kretser med lavere openloopgain og mindre feedback - og ofte singleendede interne kretsløsninger. De ligner rett og slett en smule på røramper topologisk. Resultatet er at de like harmoniske overtonene er lettere å trylle fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betalte du i toll og frakt fra banzai effects ? Og hvordan betaler man der ?

Betalte ingenting i toll eller moms siden det totalt ble under 200,-. Men du kan uansett be de om å skrive en mindre sum på pakken enn det det egentlig blir, så slipper du unna om det skulle bli dyrere også. Vet at det ikke er toll på musikkinstrumenter (bare moms), men vet ikke hvordan det er på elektroniske komponenter og sånn. Betalte med VISA på siden deres. Frakt tror jeg kom på 6 euro eller noe. Men de har visst endret litt på fraktprisene, og det virket som det er billigere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.