Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EL34 vs 6L6


Petrucci

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en brukt Mesa amp som det for øyeblikket er montert EL34-rør i. Disse må skiftes ut da den forrige eieren ikke har byttet disse på flere år. Ampen har en bias switch som gjør at jeg kan benytte meg av både EL34 og 6L6. Ettersom jeg har liten erfaring med rørforsterkere, lurer jeg på hvor stor forskjellen er mellom disse to rørtypene. Vil jeg merke stor forskjell hvis jeg bytter til 6L6 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer til å merke forskjell kommer an på hvor gode ører du har.... du kommer til å høre forskjell, fordi du i alle tilfelle bytter fra gamle til nye rør. Sannsynligvis kommer du aldri til å spille så høyt at du bryr deg om de forskjellige vrengkarakteristikkene disse to røra har.

Litt snacks, om du gidder å lese hele sida skjønner du at det ikke akkurat finnes noen fasit på svaret ditt:

http://groups.google.com/group/alt.guitar....r&start=0&num=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt komer jo an på fra produsent til produsent. etc etc etc...

Kort forklart så synes folk ofte at EL34 rør har mer topp enn 6l6 (som de da synes er mer balansert).

Ligger masse av info om de forskjellige rørene og tester opp mot hverandre. Ta en liten søkerunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på smak, men enda mer på hvordan ampen er designet.

På amper med britisk sound (Marshall, Laney osv) så må du jo ha EL34. Mesa gjør seg derimot best med 6L6, selv om det kan være gøy å prøve med EL34 iblant der også. Men de er ikke designet for det røret som for eksempel Stilletto og Bogner Überschall er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synt dette kommer like mye ann på hva slags gitar man buker også! Syns f.eks at stratocasteren generelt låter best med en 6l6 basert amp, mens f.eks en Lespaul og en SG kanskje låter aller best på en el34 basert amp. Du merker nok mest forskjell på disse to typene når ampen nærmer seg kokepunktet og i en studiosituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke bare er å skifte mellom 6l6 og el34 rør, siden 6l6 rørene drar mindre strøm (amper) enn el34 rørene. Om ikke trafoen kan levere nok strøm, det kan det gå galt (F.eks at det låter ræva, eller at trafoen sliter). I dette tilfellet så er jo ikke dette et problem...

Dere må huske at det ligger litt gimmick bak hva som blir sagt om rørene også. "El34 er british marshall sound". Husk at forskjellige forsterkere lyder forskjellig (med henhold til mer el mindre kondiser i signal veien, hvilke kondiser og hvilken verdi etc..). En kan derfor ikke si at el34 låter marshall, mens 6l6 låter mesa. Husk at SLO-100 kom med 6l6 først, men gikk over til 5881 etterhvert (alltid en liten soldano referanse :P ). Hvilken gitar som låter best på hvilke rør er bare tøys. Dette er fullstendig basert på fordommer (f.eks Plexi + Les Paul = mange glade toner, hvem vet om det ikke kommer flere glade toner ut av en Mesa eller Fender?). Det er også en forskjell mellom de ulike produsentene av rørene (f.eks et el34 rør fra en russisk produsent kan låte helt forskjellig fra et fra en kinesisk som igjen låter fullstendig forskjellig fra et phillips nos).

Til slutt... Det finnes jo flere rør en kan prøve ut også. f.eks 5881, 6550 og kt88. Som sagt tidligere. Søk litt rundt og sjekk datablad (gjerne fra flere produsenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesaen har jo en bryter som lar deg velge bias enten for EL34 eller 6L6.

Men vær obs på at Mesa-forsterkere er "kallibrert" mhp bias til rør med en gitt karakteristikk. Bruker du uspesifiserte rør bør du uansett sjekke at de ikke går for varme, evt måle det i kretsen.

Men ikke lek med slikt uten at du vet hva du gjør... 450VDC er ikke særlig å få gjennom brystkassa ;) Et verksted kan nok fikse dette til en grei pris.

Kjøp eventuelt matchede rør fargekodet for din amp. Jeg tror demostenes kan gjøre dette for deg - www.demostenes.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info, folkens! Nye rør er bestillt.

Ikke lett det her..Etter hva jeg har hørt er det som å ha to forskjellige forsterkere etter hva slags rør man bruker. Er egentlig ganske fornøyd med den lyden jeg får ut av de rørene som sitter i nå, men mangler den lille ekstra "spruten" som jeg forventer å få med nye rør. Mesa forsterkere leveres jo med 6L6 rett fra fabrikk, så jeg bestemte meg for å kjøpe et par av hver, bare for å være sikker.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg merke stor forskjell hvis jeg bytter til 6L6 ?

Ja, du burde merke stor forskjell ihvertfall, he he..........

Blir ikke helt som å ha to amper siden utgangstrafoen er den samme. En amp designet for 6L6 vil oftest ha en trafo beregned spesielt for 6L6 og motsatt.

Min erfaring er at 6L6 har mer headroom så de vrenger mye senere enn EL34. Tonemessig har 6L6 mer litt mer bass og spissere topp og en liten knekk i midsa. Hvis du vil lytte skikkelig til utgangsrøra så skru master volum på fullt å så juster vreng med gain kontrollen (hvis du ikke allerede har gjort dette, noe selvfølgelig alle burde gjøre siden alt annet låter dritt). Da er det lettere å høre utgangsrøra. Hvis du syntes dette blir litt høyt har du sikkert helt rett.

Hver rørtype har sitt eget "sound" og for å få en formening om hva det er så må du tilbringe litt tid med de forskjellige typene. Så har du selvfølgelig alle de forskjellige fabrikatene i tillegg til NOS rør og da sier det seg jo selv at du er blakk og helt føcka i øra lenge før du kommer deg gjennom alt, men det er greit å ha en viss formening om hvordan de vanligste rørtyper som sitter i vanlige amper låter (6L6/5881, EL34, EL84 og KT66 er vel det mest vanlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.