Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiolinbue?


Jingles

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg såg nett på ein konsert med Sigur Ròs, og som sikkert mange av dykk veit, så spelar dei ofte gitar med fiolinbue eller kva slags bue det er. Eg lurar på om nokre av dykk veit om det er vanskelig å spele med fiolinbue, for eg har aldri prøvd. dessuten lurar eg også på om det er fiolinbue eller cellobue som folk spelar mest med?

eg har ikkje aning på dette, men det så artig ut å kunne, for ljuden av det er askikkelig stilig.

>PS: Eg skriv nynorsk fordi eg skal ha heildags til Mandag. Eg har aldri sagt at eg har vert flink i Nynorsk:p

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei virker vanskelig, men jeg kan jo øve på det med hørehånda, siden jeg ikke kan bruke venstre for tida..;P

liker så godt lyden av det, men hvis noen kunne fortelle meg om det er vanlige fiolinbuer de spiller med, hadde det vært til stor hjelp..;)

edit: shit, eg gløymte nynorsken:S

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de over bemerket så er det ikke så lett.

Det hjelper og legge en del effekter på.

det gjorde i værtfall Jimmy, Flanger, chourus og noen til.

mest for og øker sustainen, slikk at strengene ble mer sensetive.

(blir de ikke det?)

edit: Jimmy brukte vanlig fiolinbue.

Den har ikke så godt av det, man kan se på videoer at masse av hårene på buen rykker og sånn.

Endret av Stargazer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt opptil flere ganger tidligere i tråden drev Jimmy Page med slik galskap, blant annet kombinerte han dette med mye merksnodige effekter (delay, ekko o.l.), en titt på Led Zeppelin-DVDen som ble gitt ut for en stund siden kan være verdt en titt. Husker ikke nøyaktig hvilke sanger/klipp det er snakk om, men jeg kan sikkert finne det ut for deg om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. men er det samme greia som sigur ros driver med, da.? for det er jo fint, jeg synes det er heselig når jimmy spilte med bue..:P

http://sigur-ros.co.uk/media/dldvideo.php

bare se på en livevideo her, det er jo fet. brukes til å få bedre sustain, ja. det jeg lurer på er om det er en vanlig fiolinbue DE bruker,..:P noen som kan se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve det samme. Så det også på en Sigur Rós konsertvideo, og det låter veldig fint. Ser nå... tror han fretter 5. bånd på den dype E strengen og demper resten. Så har han masse romklang på. Blir sånn sagbruklyd, noe som passer musikken veldig bra.

Ser også nå på Jimmy Page som gjør det. Han får igrunn bare masse overtoner og graps, men så tror jeg det er målet hans der og da.

Men det ser ut som den bringer frem mye overtoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lyst til å prøve det samme. Så det også på en Sigur Rós konsertvideo, og det låter veldig fint. Ser nå... tror han fretter 5. bånd på den dype E strengen og demper resten. Så har han masse romklang på. Blir sånn sagbruklyd, noe som passer musikken veldig bra.

Ser også nå på Jimmy Page som gjør det. Han får igrunn bare masse overtoner og graps, men så tror jeg det er målet hans der og da.

Men det ser ut som den bringer frem mye overtoner.

absolutt=) Sigur ros bruker den veldig fornufig IMO, og det virker fet å bruke sånn, for Jaga Bruker det også. Jeg har lurt litt på hva som lager den lyden, også plutzli så jeg det på denne sigur rosfilmen..=) jippi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet vi hva vi må skaffe oss. Du får si ifra hvis du kommer over noe. Hadde vært sært om du, eXX0n og meg hadde sånn Kristiansands G3 og alle dro fram buer sånn plutselig.

Mmmm.. gleder meg allerede..;) haha.. Søkte på nettet og det er billig med brukte fioliner..:D wohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.