Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordel med 5 strengers bass


Leonard

Anbefalte innlegg

Gikk over fra 4 til 5 i sommer. Ser en del fler muligheter med 5-strenger. Såklart det var et helt nytt instrument den første stunden når man skulle vende seg til det, men nå trives jeg veldig godt med det selvom jeg fortsatt spiller en del på 4-strengeren min. Men smaken er som baken ja, 5-strengern har litt større mulighet, men hvor nødvendig den er er en helt annen sak. Jeg spiller mye metall og det går i mørke toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over fra 4 til 5 i sommer. Ser en del fler muligheter med 5-strenger. Såklart det var et helt nytt instrument den første stunden når man skulle vende seg til det, men nå trives jeg veldig godt med det selvom jeg fortsatt spiller en del på 4-strengeren min. Men smaken er som baken ja, 5-strengern har litt større mulighet, men hvor nødvendig den er er en helt annen sak. Jeg spiller mye metall og det går i mørke toner.

stemmer det, jeg har prøvd noen forskjellige 5-strengere jeg og, jeg kan si for min del at det var vanskelig å tilspasse seg en, litt breiere hals og strenge avstand som er mindre, men det er mest fordi jeg har spilt 4strenger i alle åra jeg har spilt.

hvis du er nybegynner, og du har lyst på en 5-strenger, gå for det! det er ikke noe vanskeligere enn å begynne med en 4 strenger, det gir deg bare en ekstra streng å spille på, samt halsen er litt breiere, så dette får deg til å spre fingrene en del, men det er jo positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en 4'er nå, og har nok tenkt å fortsett med det i en stund. Er nokså fornøyd med den egentlig, selv om det er en av de billigste man får tak i (basspakke til Hartke).

Men det hadde nok gjort seg med en ekstra streng. Slipp all tuningen mellom standard og drop d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvidet rekkevidde og litt mer muligheter, spesielt når det gjelder akkord-toner, gjør at jeg foretrekker 5-strengere (om jeg måtte velge).

Nå har jeg likevel flere 4-strengere i tillegg, og de har sine fordeler. Enkelte 5-strengere mangler "trøkket" i H-strengen og føles veldig stramme og stive. Ofte synes jeg slap låter bedre på 4 enn på 5.

Det må sies at billige 5-strengere oftere fungerer dårligere (pga. dårlig H-streng) enn 4-strengere i tilsvarende prisklasse. Man kan ofte unngå problemet ved å stemme E-C i stedet. Jeg har brukt den stemmingen i årevis, og det fungerer utrolig bra.

Det blir til syvende og sist smak og behag. Prøv deg fram og se hva du liker best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett når du spiller i danseband..

Kjipt å måtte legge kvinten opp hele tiden.....

:roll: Må bare få lov til å påpeke at de som ført startet med 5- og 6-strengere tilhørte noe andre musikkretninger enn danseband.

Den første serieproduserte 5-strengeren var Yamaha sin BB5000, som var utviklet i samarbeid med Nathan East, og før det hadde Anthony Jackson eksperimentert med en Fender Jazz bass som var stemt H-D og Jimmy Johnson hadde fått bygget seg et par Alembic 5-strengere. Disse gutta er så langt fra danseband som du kan tenke deg. ;)

Anthony Jackson var den første som begynte å eksperimentere med 6-strengere med lang mensur (Fender hadde bygd noen 6-strengere tidligere, men de var egentlig en slags mellomting mellom gitarer og basser, og var stemt som en gitar). Han regnes som en av pioneerene på dette feltet.

Jeg har sett at bassisten i Ole Ivars bruker en Yamaha TRB6JP, og helt ærlig... noe mer bortkastet kan jeg vel egentlig ikke tenke meg. Men det er et tankekors i det hele... Gutta i Ole Ivars tjener mer på musikken sin enn de fleste av oss kan drømme om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.