Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordel med 5 strengers bass


Leonard

Anbefalte innlegg

:roll: Må bare få lov til å påpeke at de som ført startet med 5- og 6-strengere tilhørte noe andre musikkretninger enn danseband.

Den første serieproduserte 5-strengeren var Yamaha sin BB5000, som var utviklet i samarbeid med Nathan East, og før det hadde Anthony Jackson eksperimentert med en Fender Jazz bass som var stemt H-D og Jimmy Johnson hadde fått bygget seg et par Alembic 5-strengere. Disse gutta er så langt fra danseband som du kan tenke deg. ;)

Anthony Jackson var den første som begynte å eksperimentere med 6-strengere med lang mensur (Fender hadde bygd noen 6-strengere tidligere, men de var egentlig en slags mellomting mellom gitarer og basser, og var stemt som en gitar). Han regnes som en av pioneerene på dette feltet.

Jeg har sett at bassisten i Ole Ivars bruker en Yamaha TRB6JP, og helt ærlig... noe mer bortkastet kan jeg vel egentlig ikke tenke meg. Men det er et tankekors i det hele... Gutta i Ole Ivars tjener mer på musikken sin enn de fleste av oss kan drømme om...

Selvsagt enig i alt du sier..

Rent bortsett fra at det overhodet ikke er noe tankekors at gutta i Ole Ivars tjener mye på musikk.

Jeg kan bli lege, spille litt i helgene - og tjene like mye.

Heller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt enig i alt du sier..

Rent bortsett fra at det overhodet ikke er noe tankekors at gutta i Ole Ivars tjener mye på musikk.

Jeg kan bli lege, spille litt i helgene - og tjene like mye.

Heller det.

Man burde vel spille/lage den musikk man liker best ;)

Så det er vel opp til alle og en hver hva man vil spille, og får man penger for det så er det jo bare supert :D

Ikke at jeg er så fasinert av Ole Ivars. men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at det overhodet ikke er noe tankekors at gutta i Ole Ivars tjener mye på musikk.

Jeg kan bli lege, spille litt i helgene - og tjene like mye.

Heller det.

Jeg skrev tankekors fordi veldig mange av oss ler litt av Ole Ivars og synes den musikken er banal og ganske enkel, men samtidig er det de som tjener mest penger. Og hva betyr det? Jo, at de selger flere plater og fyller flere fulle hus enn de fleste av oss kan drømme om. Så sånn sett burde de jo høre til i "eliten" av musikkmiljøet, om du skjønner...

Ikke at jeg synes det selv.... men det er et tankekors, likefullt. Ekspertene synes musikken er elendig, men det er flere som betaler for å høre Ole Ivars enn det som skjer på Nattjazzen i Bergen.

Det var det jeg mente med tankekors. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5 strenger og to 4 strengere.

Jeg bruker bare 5 strengern på øving og spilling, en grunn fordi jeg må reis i 1.5 time før jeg er framme på øving og fordi jeg trives så innmari godt med 5 strengeren min.

Vil du ha en 5 strenger så kjøp en, men vær så snill å ikke bruk H strengen for mye, det blir bare rart.

Du må ikke overspille på den for å si det på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tankekors fordi veldig mange av oss ler litt av Ole Ivars og synes den musikken er banal og ganske enkel, men samtidig er det de som tjener mest penger. Og hva betyr det? Jo, at de selger flere plater og fyller flere fulle hus enn de fleste av oss kan drømme om. Så sånn sett burde de jo høre til i "eliten" av musikkmiljøet, om du skjønner...

Ikke at jeg synes det selv.... men det er et tankekors, likefullt. Ekspertene synes musikken er elendig, men det er flere som betaler for å høre Ole Ivars enn det som skjer på Nattjazzen i Bergen.

Det var det jeg mente med tankekors. ;)

Ja, dersom man vurderer musikalsk kvalitet ut fra markedsøkonomiske kriterier - så har du et poeng. Da kan man også kalle det et tankekors at Dina spiller inn mer penger årlig enn Stravinskij, eller hva?

Når det er sagt, stiller jeg meg litt tvilende til myten om at dansebandmusikere tjener så vanvittig mye penger. Ole Ivars tjener nok fett, men de er blant de absolutt mestselgende i genren. Tror ikke Kurt Nilsen gjør det så dårlig heller. Klart det er litt penger ute og går, men man kan fint klare seg som frilans musiker uten å spille i danseband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.