Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke mikker på denne gitar?


Truls

Anbefalte innlegg

også er det ikke så dumt å tenke på at treverket i den gitaren der mest sannsynlig suger balle, så hvis han anskaffer seg EMG-er, så vet han iallfall hva han får.

Strengene vibrerer ikke noe annerledes selv om det er EMG-mikker i gitaren....

Hør her nå, kjekken..

Hvis kroppen/halsen er crap, så får han ikke fullt utbytte av f.eks en Seymore Duncan pickup. Men EMG er aktive mikker, så de driter i hva slags treverk og hals det er. Skjønner?

Arrester meg om jeg tar feil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

81 og 81.

Bare tullinger som bruker neck-pickupen forresten.

Hvorfor 81 og 81? hva er bedre med det en 81 og 85? :P

mange som liker to like mikker, områdene der du spiller har en forskjellig lyd

spiller du lengre oppe på halsen så får du den rundere lyd, spiller du nede ved stolen så får du en litt mer diskant og crunshet lyd, spiller du i midten så får du litt mer allaround lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men EMG er aktive mikker, så de driter i hva slags treverk og hals det er. Skjønner?

Arrester meg om jeg tar feil nå.

jeg kan ikke si meg enig der, gitaren og bassen er et analogt instrument, så alt på gitarern teller, bridge, mikk, treverk, saddel og til og med og truss-roden (leste en historie om det, en fyr byttet ut single action truss rod med en double action truss rod på bassen sin, han fikk mer growl og cruch ut av det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør her nå, kjekken..

Takk for komplimentet, jeg kan igrunn ikke si meg annet enn enig. :mrgreen:

Hvis kroppen/halsen er crap, så får han ikke fullt utbytte av f.eks en Seymore Duncan pickup. Men EMG er aktive mikker, så de driter i hva slags treverk og hals det er. Skjønner?

Ikke riktig. El-gitarmikrofoner er magnetiske pickups, det vil kort og godt si at det mikrofonen plukker opp (og er designet til å plukke opp) er vibrasjonen fra metallstrengene. Mikrofoner plukker IKKE opp vibrasjonene fra treverket direkte. Men, selv om mikkene ikke tar vibrasjoner fra treverket (dette gjelder alle pickups, såvel som EMG-pickups) direkte, betyr ikke dette at ikke treverket har en innflytelse på lyden. Det er et viktig poeng at treverkets innflytelse på lyden er _gjennom strengenes vibrasjoner_. Det er altså treverket, metalldeler, vekt, masse, massetetthet og andre faktorer ved en gitar som bestemmer _hvordan_ strengen vibrerer, og derfor også hva slags vibrasjoner mikrofonene plukker opp, noe som igjen resulterer i en viss type lyd. Dersom du har to strater med identiske EMG-pickups, den ene laget av or og den andre laget av akryl, limt spon og mykt, fargelagt støpmetall VIL du høre en enorm forskjell i lyden. Strengene vibrerer helt annerledes, reagerer annerledes på anslag og gir derfor annerledes lyd.

Arrester meg om jeg tar feil nå.

Du fikser vaselin, jeg fikser håndjern og hotellrom, så skal jeg love deg jeg kan arrestere deg heeeele natta lang. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.