Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang TSL100


andesam

Anbefalte innlegg

Ser du etter et transistor slutt-trinn kan jeg, som acron sier, anbefale rocktron velocity 300.

Jeg skiftet til denne fra marshall (100W transistor) for ca. et halvt år siden. Dette var virkelig natt og dag. Merket spesielt forskjell i diskant området. Mye mer åpent og naturlig. Også mer bass og generelt klarere, mer definert og samtidig mer trøkk i hele lyd-bildet.

Selv om forsterkeren er på 300W, kan du få den til en billig penge (ga 2000 for min), og den spiller pent også på lavt volum. Det ville ikke en rørforsterker klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men hvor får man tak i noe slikt..?

Jeg fikk tak i min på musikkweb.no, men følg med på qxl og evt. ebay.

Det er flere forskjellige merker som er bra, men de jeg kommer på i farta er rocktron velocity og tubeworks mosvalve. begge finnes i flere forskjellige versjoner fra ca 100-500W. Men det er jo snakk om stereo-forsterkere, f.eks. en rocktron velocity 300 er egentlig 2x150W, men 300W brokoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ligger en rocktron velocity 300 på musikkweb.no til 2000kr.

Hva kan jeg forvente av denne forsterkeren? Føler den er veldig billig så jeg er kanskje litt skeptisk. Men jeg får vel sende en mail til han som selger den på musikkweb og høre. btw, ca hvor mye veier den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ligger en rocktron velocity 300 på musikkweb.no til 2000kr.  

Hva kan jeg forvente av denne forsterkeren? Føler den er veldig billig så jeg er kanskje litt skeptisk. Men jeg får vel sende en mail til han som selger den på musikkweb og høre. btw, ca hvor mye veier den?

Den er ganske tung. Tyngre enn den ser ut. Er ikke sikker på hvor mye den veier, har ingen mulighet for å få veid den!

Du kan forvente 2x150W mosfet-basert transistorforsterker bygget i usa på begynnelsen av 90-tallet. Den ble bare produsert i en kort periode. Dette var lenge før rocktron ble kjøpt opp av ghs, og begynte å lage dårlige produkter.

På hver kanal er det en reactance kontroll, som visst nok skal gi litt rør-lyd når du skrur den opp, og simulere open back kabinett når du skrur den ned. Det den i praksis gjør er at den kontrollerer hvor fyldig lyden er.

Jeg pleier å ha den litt over midten.

Min har riktig nok et problem med at den av og til ryker hovedsikringa i det jeg skrur den på. Har hatt den på service og de fant ikke noe galt med den, så jeg "løste problemet" ved å sette inn en litt større sikring (opprinnelig 2amp, jeg bruker 3,15). Veit at det er en litt snuskete løsning, men det plager meg ikke så lenge det er liv i den.

Dette er regnet for å være en av de beste transistor-forsterkerene på markedet, og 2000kr er en bra pris! Veit ikke hvor mye disse kostet i butikkene, men i usa var listeprisen $969. Hva prisen var her kommer mye ann på mellomleddene, men det er jo en kjent sak at ting blir dyrere når de kommer over hit, så jeg regner med at den kostet 8-10000 her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk igrunnen veldig lyst på den nå.. var inn på riff i dag, så nå får jeg et 1960 kabinett i løpet av et par uker eller noe sånn tror jeg.

Er det så at man kan koble forsterkeren slik at den leverer 300watt, i en mono kanal istedenfor 2*150..?

edit: så ut som om det var en utgått annonse.. Men jeg fant et mesa 5050 rør slutt trinn på finn.no til 4000,-. Han som selger holder til her i byen også. Men jeg antar at jeg ikke kan få begge kanalene til å forsterke ett kabinett..(?). Men hvor mye trøkk får man av 50 rørwatt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velocityen kan brokobles så den leverer 300W i 8ohm. Tingen er at et marhall 1960 er på 4 eller 16 ohm (tror det er en bryter på baksiden så du kan velge)

Kjører du kabinettet på 4ohm, får du bare brukt en kanal på forsterkeren, altså 150W. Kjører du kabinettet i 16ohm kan du brokoble forsterkeren, men den vil ikke klare å levere mer enn ca 150-200W på grunn av for høy impedans.

Den annonsen på musikkweb er sannsynlig vis den jeg kjøpte.

Om en mesa 50/50 kan brokobles veit jeg ikke, men jeg tror du kan kjøre et marshall 1960 i stereo, og i så fall er vel det problemet løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 2-400 pr rør, ja.. kommer an på type, merke, kvalitet og hvor du kjøper dem..

Så er det vel 4 eller 8 sånne i en stereo-effektforsterker. Hvis vi sier at det er 4, så må du ut med rundt 800-1500kr i året, bare i fast vedlikehold.. Er det 8 må du ut med det dobbelte, pluss at mange effektforsterkere også har to-tre preamp-rør i seg, som også må skiftes av og til (ca annenhvert år)..

Pluss at disse forsterkerene veier et tonn, og det alltid er en viss sjanse for at et rør går til helvete mens du står på scenen. Når et rør går til helvete blir det vel vanligvis bare stille, men det kan i noen tilfeller dra med seg andre komonenter, og du må sende forsterkeren på service.

Dessuten må forsterkeren varmes opp etpar minutter før du kan begynne å bruke den, den må kjøles ned noen minutter før du kan flytte på den. Mister du den i gulvet blir den ødelagt osv.

Holder meg til mosfet-forsterkere jeg. Jeg har skjelden muligheten til å spille drithøyt, og det er først da fordelene ved rørforsterkere kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller drithøyt :D . Tror vi nesten eier hele lokalet (samsen) i lydstyrke.

Har skjekka litt.. sammen med et marshall 1960 kabinett så burde jo dette fungere bra. Marshall kabinettet er vel stereo (8 ohm), altså at jeg bruker begge kanalene på kabinettet. Dette burde vel fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjekka litt.. sammen med et marshall 1960 kabinett så burde jo dette fungere bra. Marshall kabinettet er vel stereo (8 ohm), altså at jeg bruker begge kanalene på kabinettet. Dette burde vel fungere?

Sammen med en stereo rør-forsterker vil det funke bra. Sammen med en transistor/mosfet forsterker vil du miste noen watt, men ellers vil også dette funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.