Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang TSL100


andesam

Anbefalte innlegg

Tror jeg kommer til å handle meg en Marshall TSL100 forsterker topp, så fort jeg får penger til det. Skal handle et 1960 kabinett først.. men, whatever.

TSL100 forsterkeren har 4 rør i sluttstykket, DSL100 (begge er på 100w) ha 2 rør i sluttstykket. Har det noe å si for hvor mye trøkk man får i forsterkeren? Eller har det noe med at TSL en har 3 kanaler, mot 2 i DSL en? Spør kanskje dumt nå, men jeg har ikke så veldige peiling på rør.

Trenger litt generell info om rør kontra transistor forsterkere. Vet sånn ca. hva som er forskjellen i praksis, men ikke nok føler jeg. Noen som vet om en side hvor det står relevant info for meg?

mvh.

- Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

No hadde du flaks, eg har eid en DSL100 og eie no en TSL100. De tre største forskjellan e:

1. TSL har 3 kanala, DSL har 2

2. TSL har separate EQ's for hver kanal, DSL dele en EQ

3. TSL har såkalt interaktiv EQ, kor de forskjellige potmetran påvirke hverandre, og EG-deln sitt FØR preampen, i motsetning til DSL som har en passiv EQ som sitt ETTER preampen. Eller va det omvendt? Uansett, her e ka eg syns om ampan:

DSL har den beste cleanlyden eg har hørt fra noen marshall. Nån vil kanskje si at det ikke sir så veldig mye, men eg syns no den va veldig bra,i begge "modes". Crunchkanalen e fantastisk, i "Lead1-mode". Lead 2 e litt for...sølat. Alt i alt, kanonamp, det va tre grunna til at eg solgte den; nemlig at en topp+4*12 kabinett e TUNGT å ta med seg, og tar MYE plass, eg ville ha 3 kanala, og så fikk eg nesten like mye for stacket som eg ga for det. At begge kanalan delte EQ kunne også være et irritasjonsmoment.

Over til TSL, så e ikke den cleankanalen så bra som DSL sin, rett og slett. Crunchkanalen e beinbra, og leadkanalen blir eg mer og mer glad i, selv om den også e en smule sølat hvis man overdriv gainbruken. 3 kanala, 3 EQ's, kanoncrunch, alt i en 2*12 combo som spille fletta av det meste= kjempekjøp, spør du meg. Treng du bare to kanala, hadde eg ikke nølt me å kjøpe en DSL, riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandman: Bruker du ampen noe særlig på "bedroomlevel" og litt over? Vansklig å få god lyd uten å skru opp?

Har en 1x12 Silver Jubilee Combo som jeg kjører på et soldano 2x12, men jeg lurer veldig på å gå over til toppformat. Har tenkt litt på TSL100 pga fleksibilitet, men vil den være for kraftig til hjemmebruk? (Halvhøyt volum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandman: Bruker du ampen noe særlig på "bedroomlevel" og litt over? Vansklig å få god lyd uten å skru opp?

Har en 1x12 Silver Jubilee Combo som jeg kjører på et soldano 2x12' date=' men jeg lurer veldig på å gå over til toppformat. Har tenkt litt på TSL100 pga fleksibilitet, men vil den være for kraftig til hjemmebruk? (Halvhøyt volum)[/quote']

Jeg bruker min til hjemmebruk, men jeg skrur bare opp og når gullvrengen når mine foreldre er ute av hus :P Jeg vil ikke anbefale noen som bor i leilighet/blokk å eige en om en ikke har en THD hotplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forsterker til bruk på gutterommet nei; du kan selvsagt gjøre det, men "rørlyden" forsvinner på en måte da. det som er genialt er at du kan tappe signalet fra ampen til f.eks PC eller headset, og mute lyden på selve ampen, slik at du kan spille så høyt du vil i ditt eget headset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det jo ingen mening overhodet i å kjøpe en trekanals amp, og du vil kanskje heller koble deg rett in i return på effektsløyfen. Da vil jeg heller anbefale deg en JCM800(med effektsløyfe) eller en VoxAC3, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sandman sa, da kjøper du heller en annen amp. Er ikke noe vits å kjøpe en forsterker med flere kanaler enn du trenger. Du kan eventuelt tenke på å kjøpe kun et sluttrinn (Marshall 50/50, Carvin T100, Mesa 50/50, Engl, VHT etcetc). Disse funker på den måten at du bruker effektbrettet som preamp, og bare forsterker signalet med sluttrinnet (pluss enkelte småfinesser enkelte har).

Angående transistor vs rør så er dette tatt opp så mange ganger at jeg egentlig er lei temaet (både her og på andre forum). Ved vreng(preamp), så vil transistorer klippe mens rør vil komprimere, og på den måten vil rørvrengen ha mer tone mener enkelte, mens transistorer vil låte mer skjærende (som andre heller vil ha). Ved clean så vil en rørpreamp farge mer lyden enn transistorer. Her må jeg bare si at en forsterker består av mer enn bare rør eller bare transistorer, og disse kan gjøre store forskjeller. I et sluttrinn så vil rørene farge lyden betydelig mer enn ved en transistor forsterker (noen har innebygde "simulatorer" for å få sine forsterkere til å høres ut som en rørforsterker, men sliter med å få f.eks zag (spenningshopp) som enkelte av de gamle forsterkerne hadde. Rørsluttrinn vil også vrenge litt når de blir skrudd opp i volume. Dette gjør at mange mener rørforsterkere låter best når de blir pushet litt. Lydteknikere er derimot ikke så glad i oss rør-folk (ved mindre du har en 5watts amp).

Om du er fornøyd med lyden i effektbrettet ditt, ville jeg heller satset på et transistorsluttrinn. Disse er gjerne litt kjappere i respons og billigere. Vil da anbefale Rocktron Velocity og Brunetti. Finnes også noen marshall valvestate sluttrinn rundt om på bruktmarkedet. Disse går for en ganske billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var egentlig å handle en Marshall EL34 100100 sammen med han andre gittaristen i bandet. Men nå har han handla noe annet, for en billigere penge. Jeg, som lever etter "når man først skal handle" mentaliteten, vil fremdeles ha rørforsterker.. Skal hvertfall ha meg et 1960 kabinett først..

Har en V-amp 2 nå, den kommer jeg nok til å nytte ut så fort jeg har handla forsterker, har Vox Tonelab SE i kikkerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.