Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal forsterkeren skurre?


maverick2002

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått en BILLIG gitar pakke som jeg bestillte fra Gitarbutikken.com.

Alfwood gitar og forsterker.. Jeg veit jo at dette er noe billig greier, men er det vanlig at forsterkeren skal "skurre"? Jo mere volum, jo mere skurr...men når jeg "tar" på strengene, forsvinner skurrelyden litt..

Og hva er egentlig forskjell på high input og low input?

edit: fant ut av tidligere poster, at problemet mest sannsynlig er jordingsfeil..

Men lurer fortsatt på hva forskjellen på high og low input er.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurringa skyldes muligens jordingsfeil (i gitaren eller forsterkeren). Evt at du bruker en ujordet kontakt. Kan også skyldes dårlige kabler, eller andre elektriske apparater som lager støy på strømkursen.

High og Low input har med hvor stor motstand signalet (fra gitaren) får når det kommer til forsterkeren. Har du lite signal bruker du den ene mens har du høyt signaø bruker du den andre (for å unngå forvrenging). Sikkert noen som kan forklare dette bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så lang! :D

Regner med det er en jordingsfeil ja..

forsvinner delvis når jeg tar på metallet på gitaren..

husker ikke i farta om støpselet er jordet eller ikke..(skal sjekke når jeg kommer hjem)

Men visst kontakten viser seg å være jordet, er det vel ikke riktig at forsterkeren skal skurre?

Og hva er egentlig forskjellen på "gain" og "volum"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dette før på morgan gitaren men merker det ikke på dne nye gitaren min,

noe annet som er litt morsomt er hvis jeg ikke spilte på morgan'en skurra det ganske mye, hvis jeg putta fingeren min på en streng så slutta det, men hvis jeg putta plekteret på samma strengen slutta det ikke... var litt rart :)

noen som vet hva det kom av( har ikke samma problemet nå lenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dette før på morgan gitaren men merker det ikke på dne nye gitaren min,  

noe annet som er litt morsomt er hvis jeg ikke spilte på morgan'en skurra det ganske mye, hvis jeg putta fingeren min på en streng så slutta det, men hvis jeg putta plekteret på samma strengen slutta det ikke... var litt rart :)  

noen som vet hva det kom av( har ikke samma problemet nå lenger)

Det er fordi fingeren din leder til jord. Det gjør ikke plekteret (les: plasten i plekteret har mye høyere motstand enn lillefingeren din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, men bare når jeg sitter foran PCen. Er det jordfeil, eller er det da bare at Det er for mye forstyrrelser fra PCen?

Det kommer ikke noe forstyrrelse med en gang jeg tar på strengene.

Prøv å skru av CRT-skjermen :wink: , så skal du merke forskjell med stor F...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid bli støy fra elektronisk utstyr. Spesielt CRT-skjermer, gjør at du får mye støy. Så det betyr ikke at du har jordfeil i gitaren. Riktig som bove sier at når du tar på strengene eller stemmeskruene eller annet metall på gitaren, så jorder du gitaren. Støyen fra elektronisk utstyr kommer pga elektromagnetisk stråling så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet, men bare når jeg sitter foran PCen. Er det jordfeil, eller er det da bare at Det er for mye forstyrrelser fra PCen?

Det kommer ikke noe forstyrrelse med en gang jeg tar på strengene.

Prøv å skru av CRT-skjermen :wink: , så skal du merke forskjell med stor F...

Hehe. Så ikke innlegget ditt når jeg begynte å skrive svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid bli støy fra elektronisk utstyr. Spesielt CRT-skjermer, gjør at du får mye støy. Så det betyr ikke at du har jordfeil i gitaren. Riktig som bove sier at når du tar på strengene eller stemmeskruene eller annet metall på gitaren, så jorder du gitaren. Støyen fra elektronisk utstyr kommer pga elektromagnetisk stråling så vidt jeg vet...

Ja det var det jeg tenkte meg, måtte bare spørre i tilfelle det var noe uvanelig.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka kontakten, og den er jordet. Har heller ikke CRT, men LCD skjerm. Og "skurringa" er der fortsatt, men forsvinner som sagt delvis når jeg tar på metall.

Prøvde å vri og trykke litt på kontakten på gitaren, og det virker som om den er dårlig! Skurringa forsvinner helt når jeg trykker kabelen inn i gitaren!

Som sagt så er dette min første el-gitar, så jeg har ikke lange erfaringa...

Men jeg syns det er VELDIG rart at dette skal være et problem på en HELT ny gitar, selv om den i utgangspunktet er billig!

Begynner å bli oppgitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka kontakten, og den er jordet. Har heller ikke CRT, men LCD skjerm. Og "skurringa" er der fortsatt, men forsvinner som sagt delvis når jeg tar på metall.

Prøvde å vri og trykke litt på kontakten på gitaren, og det virker som om den er dårlig! Skurringa forsvinner helt når jeg trykker kabelen inn i gitaren!

Som sagt så er dette min første el-gitar, så jeg har ikke lange erfaringa...

Men jeg syns det er VELDIG rart at dette skal være et problem på en HELT ny gitar, selv om den i utgangspunktet er billig!

Begynner å bli oppgitt..

Mulighet for å prøve med en annen kabel? De første jackkablene mine røk FORT (Billige kabler som ble overkjørt av kontorstolen stadig vekk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet for å prøve med en annen kabel? De første jackkablene mine røk FORT (Billige kabler som ble overkjørt av kontorstolen stadig vekk  )

Som sagt, så har jeg kjøpt en gitar pakke. Kabel, tuner, reim+++ fulgte med i pakken. Har desverre ikke flere kabler jeg kan prøve..

Kanskje jeg kan skru opp "input" kontakten på gitaren og se om det er dårlig kontakt eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.