Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

teknikker


Lejs

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tull og tøv...

De som har god teknikk er sånne som malmsteen, vai, satriani osv...

Disse er SINNSYKT god til å spille gitar, men de er ikke gode musikere i mine ører...

For hos meg er en god musiker de som lager de gode låtene, og jeg personlig har aldri hørt en bra låt av noen av disse...

De få gangene de kanskje har kommet opp med en bra melodi, så ødelegger de hele sangen med å briefe så inn i helvete. De briefer til jeg blir kvalm...

For bare se på Jimmy Page og Mark Knopfler f.eks. de har ikke en så sinnsykt god teknikk, men fy fan for noen låtskrivere og GITARISTER, sånne som dem er det jeg kaller musikere...

Men de spiller fort når det er bra for sangen, de spiller ikke fort fra start til slutt!!!

Og så klart er det viktig å ha en viss teknikk, men det er ikke sånn at man må spille slik som en gitarlærer sier du skal spille!!!

Jeg for min del øver mye teknikk, men jeg har aldri lest om hvordan man skal spille gitar... Jeg vet ikke engang hva sweeping er!!!

Men jeg har laget min måte å å gjøre ting på, og disse måtene terper jeg på! Men det er MIN teknikk

Særpreg er tross alt noe av det viktigste i musikken!

Og det er det jeg mener når jeg sier at jeg driter i teknikk!

For gitar spilling er ikke en OL gren, men av og til så lurer jeg på om malmsteen og co. tror det...

Og akkurat nå er det sikkert mange av dere som tror at jeg er av den typen som sier dette bare fordi jeg ikke får til å spille som malmsteen og co...

Men sånn er det altså ikke!

Dette er bare min mening :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man ser på teknikk som i, rask spilling, sweeping shredding og lignende er eg forsåvidt enig med deg at det ikke er bra musikk, men hvis man tenkerpå teknikk som å få gitaren til å gjøre det du vill den skal gjøre synes eg den betyr mye, men det er jo noe mange gitararister får naturlig (feel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Mange har store fordommer mot Malmsteen, Vai og Satriani og tror at det eneste de kan er å spille fort.

Jeg kan begynne med Vai, ja han kan spille satans fort, men gjør det egentlig sjeldent. Han har jo åpna opp en større verden med gitar spilling akkurat slik Jimi gjorde. Men han gjorde ikke det ved å spille fort, men ved å vise at han behersker whammy baren utrolig mye. Og andre kule små ting som å blåse på strengene for å få de til å vibrere og sånnt. Han har mange sanger der han spiller sakte.

Malmsteen, han spiller fort ganske ofte og kanskje litt for ofte, men jeg digger han fordet og det er fordi han har en forkjærlighet for klassisk musikk og det har jeg og. Altså han skrev en hel symfoni for fullt orkester og gitar helt alene og personelig så synes jeg det er det beste klassiske stykket jeg noen gang har hørt om. Og apropos klassisk musikk, prøv å spill klassisk musikk og du vil oppdage at det er vanskelig, både på grunn av teknikken og fordi det spilles fort. Vil du da kalle Beethoven, Bach, Mozart og alle de for dårlige musikere fordi musikken de skrev er vanskelig å spille på en gitar?

Så har vi mr. Satch selv, som sjeldent spiller fort egentlig og har laget album med nesten 100% jazz, blues, techno, rock, zz top style rock osv. han er jævla god teknisk og ganske rask, men viser det ikke hele tiden. hør på "The Phone Call" jeg tror ikke det er en gitar solo på den en gang :P Og altså, det er jo han som har lært Vai å spille og har også lært Kirk Hammet "hemmligheten" med jazz ;) Og forresten så er det veldig vanlig å spille raske soloer i jazz...ihvertfall det jeg har hørt

Men altså teknikk er ikke bare å spille fort, men også å få fingrene til å gjøre det du vil de skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre synes eg at mozart, bach, bahms, beethoven etc som spilles på gitar er mishandling av fin musikk, men jo malmsteen skrev en helv symfoni er jo imponerende, har forsåvidt ikke hørt om noen (untatt en eller to) som har gjort dette i denne tid, selv kritiserer jeg ikke vai, jeg har aldri hørt han, ikke malmsteen heller, aldri hørt han, eller noen av de andre nevnt her, er bare anti gitar i fokus heletiden og spille sånn..masse..rare soloer, men det gjør vell de fleste her?

eg tviler ikje på at vai og de er flinke musikere, hadde de ikke vært det hadde de vel ikke lykkest, hadde de vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøv...

De som har god teknikk er sånne som malmsteen' date=' vai, satriani osv...

Disse er SINNSYKT god til å spille gitar, men de er ikke gode musikere i mine ører...[/quote']

Vist er disse dyktige musikere, hadde du giddet å høre skikkelig på musikken deres, så ville du skjønt dette.

Det du sier minner meg om den gode gamle "faen, jeg klarer ikke å spille dette! jævla drittmusikk" - holdningen

For bare se på Jimmy Page og Mark Knopfler f.eks. de har ikke en så sinnsykt god teknikk, men fy fan for noen låtskrivere og GITARISTER, sånne som dem er det jeg kaller musikere...Men de spiller fort når det er bra for sangen, de spiller ikke fort fra start til slutt!!!

Verken satriani eller vai pleier å spille fort fra start til slutt. hør på muskken deres før du uttaler deg!

Og så klart er det viktig å ha en viss teknikk, men det er ikke sånn at man må spille slik som en gitarlærer sier du skal spille!!!

Å? En gitarlærer har nok spilt mye mye lengre enn deg og har brukt mye tid på å lære seg å spille skikkelig, hvorfor skal du ikke da følge rådene hans? Lytte til folk med erfaring?

Jeg for min del øver mye teknikk, men jeg har aldri lest om hvordan man skal spille gitar... Jeg vet ikke engang hva sweeping er!!!

Men jeg har laget min måte å å gjøre ting på, og disse måtene terper jeg på! Men det er MIN teknikk

Hvorfor lage sin egen måte å spille på når andre har brukt mange år på å utforske gitaren og finne ut hvordan man best kan spille på den?

Tåpelig å finne opp hjulet på nytt, liksom

Det er også god sjangs for at du spiller feil ergonomisk, sann at du får senebetennelse av å spille.

Og det er det jeg mener når jeg sier at jeg driter i teknikk!

For gitar spilling er ikke en OL gren, men av og til så lurer jeg på om malmsteen og co. tror det...

fart er av og til nødvendig for å uttrykke intensitet, sterke følelser osv.. selvfølgelig kan kjapt spill være kjedelig og umusikalskt, men det er da mange treginger som spiller drittkjedelig også.

Og akkurat nå er det sikkert mange av dere som tror at jeg er av den typen som sier dette bare fordi jeg ikke får til å spille som malmsteen og co...

Men sånn er det altså ikke!

Så du tror at du kan matche malmsteen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del øver mye teknikk, men jeg har aldri lest om hvordan man skal spille gitar... Jeg vet ikke engang hva sweeping er!!!

Men jeg har laget min måte å å gjøre ting på, og disse måtene terper jeg på! Men det er MIN teknikk

Jeg og vil komentere akkurat det. Jeg har akkurat fått ny gitar lærer på skola og i første timen vi hadde sammen så spurte han om jeg kunne spille noe for han så han kunne få et innstrykk av på hvilket nivå jeg ligger på. Så jeg spillte introen til Little Wing. Etter at jeg hadde spillt den sier han: "hmm..Hvilken sin version av Little Wing var det? for det var ikke Hendrix sin orginale" Moi: "Nei jeg har tatt litt av Vaughan, Metallica, Vai og meg selv. Jeg liker å legge noe av meg selv i cover låter jeg spiller." "Kan du Hendrix sin orginale version?" "Nei jeg kan ikke den" "Da må jeg si deg at du burde lære deg den først før du legger noe av ditt eget i det. Det er viktig å lære det grunnleggende fra andre artister før du begynner å trikse og mikse med det. Både tekniskt og musikalskt"

Så min lekse til neste Tirsdag er å lære meg Satch Boogie etter punkt å prikke ;)

Altså det er viktig å plukke opp så mye du kan av andre gitarister før du lager din egen teknikk. Jeg var akkurat som deg, ville ha min egen teknikk. Men du kommer mye lengre ved å lære deg andres matriale og teknikker også utvikkle din egen :) for å få en mye mer intressant og utfyldt spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt en bra sang fra malmsteen, jeg så faktisk nettopp en på vh1... Og FY FAN hvor det sugde, det var 80 tallet på sitt beste... eller værste som jeg vil si...

Og jeg har aldri sagt at jeg er bedre en malmsteen og co. til å spille gitar...

Men jeg hater deres måte å spille på... Jeg blir faktisk kvalm...

Og bare så det er sagt så sa jeg ikke at klassisk musikk ikke er vanskelig...

For der går det jammen meg unna i svingene...

Det var også en som sammenlignet Malmsteen med Bach, Mosart osv...

Du må ha røyka noe... For Malmsteen kommer ikke opp i nærheten av deres musikalitet... Det er det forøvrig ingen av dagens musikere som gjør...

Og jeg har såklart sett på Jimmy Page, Slash osv... for å se hvordan de gjør...

Og jeg har også kopiert mye fra dem... Men jeg har aldri lest om sweeping, alternate picking osvosv...

For du trenger jo fan meg ikke å vite hva det heter når du spiller sånn og sånn... Akuratt som at en fotballspiller ikke trenger om å vite hva fintene han bruker heter? Gjør det han til en bedre fotballspiller hvis han vet hva fintene hans heter? Gjør det meg til en bedre gitarist at jeg vet hva det heter når jeg spiller sånn og sånn, så lenge som at jeg vet hvordan det kommer til å høres ut, og jeg vet når det burde brukes???NEINEINEI!!!

Jeg leste et intervju med Slash, og han sa at han ikke hadde peiling på hav det het nåt han spillte sånn og sånn...

Så det går ann å komme langt selv om man ikke kan alle disse navna!!!

Og jeg avslutter med?

Hvem lager tøffest soloer av Malmsteen og Slash???

Det er selvfølgelig smak og behag, men de fleste vil nok si Slash!

Men går det ann? Det kan jo umulig høres tøft ut når han ikke vet hva det het det han gjodre i soloen? Ser dere ikke selv hvor idiotisk det er å si noe sånn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en som sammenlignet Malmsteen med Bach, Mosart osv...

Du må ha røyka noe... For Malmsteen kommer ikke opp i nærheten av deres musikalitet... Det er det forøvrig ingen av dagens musikere som gjør...

Så klart kan han ikke måle seg med de, men jeg mener han har gjort en jævla god jobb med å prøve det ihvertfall.

Jeg leste et intervju med Slash, og han sa at han ikke hadde peiling på hav det het nåt han spillte sånn og sånn...

Så det går ann å komme langt selv om man ikke kan alle disse navna!!!

Ja man kan komme langt med det, og det gjorde Slash og, men han var bare jævla heldig. Det er ikke vær dag noe sånnt skjer. Men dessuten så er det lettere å komme lengre ved å vite hva du gjør. Og det gjør det også enklere om du er i et band og dere skal skrive en sang og plutselig sier trommisen/bassisten/synthisten eller whatever: "Øy akkurat der så synes jeg du skal ta å sweepe en A-moll arpegio"(eller noe sånt) og om du sitter der å ikke aner hva han snakker om så må jo han bare forklare det enda dypere og det tar lengre tid osv...

Jeg er ikke noe super fan av slash for jeg synes at han egentlig spiller kjedelig, men jeg tørr å si at han har ganske god kontroll på fjøla si. Og han kan spille fort, det kan han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du trenger jo fan meg ikke å vite hva det heter når du spiller sånn og sånn... Akuratt som at en fotballspiller ikke trenger om å vite hva fintene han bruker heter? Gjør det han til en bedre fotballspiller hvis han vet hva fintene hans heter? Gjør det meg til en bedre gitarist at jeg vet hva det heter når jeg spiller sånn og sånn' date=' så lenge som at jeg vet hvordan det kommer til å høres ut, og jeg vet når det burde brukes???NEINEINEI!!![/quote']

Nei, det er ikke kult å vite hva man spiller. Kunnskap er jo så oppskrytt, det vet jo alle. Teori er for wankere som spiller kjempefort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.