Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Solomaking


Per

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg vi trenger en skikkelig tråd. Hvordan lager du soloene dine?

Jeg meg selv, pleier oftest å nynne melodier inne i hodet mitt, og hvis jeg ikke har tilgang til gitar på det tidspunktet, nynner jeg den inn på mobilen eller noe.

Er ikke noen improvisasjonsgud ennå, men greier å inprovisere noe som duger og gir en fin feeling. Men soloene blir best med hjernen.

Jeg gjentar, Hvordan lager du soloene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å improvisere først, intil jeg kommer frem til noe jeg synes er kult nok.

Så går det to uker også er jeg drit minfornøyd, så improviserer jeg noe nytt.

Dette holder på i omlag et halvt år før jeg omsider setter meg ned og skriver en skikkelig solo basert på følgende:

- Hvilke tekniske effekter kan jeg bruke? (tapping, sweeping, hyling etc.)

- Hvilken sound vil jeg ha på soloen, hvilke(n) skala(er) bruker jeg

- Vil jeg tilpasse soloen til akkordprogresjonene eller omvendt?

- Hva synes jeg låter tøft?

- Skal den være rolig, eller skal jeg spille kjempemassekjappenotersåfortjegkan?

Og tilslutt: Hvordan jeg kan få mest mulig igjen for å tilfredstille mine overlegne PR-behov :lol:

(Den siste pleier bare å gjelder på steder jeg utelukkende spiller for fjortisser som synes jeg er tøffere siden jeg spiller fort :twisted:)

Har egentlig bare tatt hensyn til det en eller to ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg er mest opptatt av å få en solo med feel! når jeg sier feel mener jeg solo som jeg synes er bra uansett hvor fort eller seint den går! (som et av elementene:P)

jeg bruker ofte akkorder i soloene mine, noe som ofte gjør dem litt funky, vil jeg påstå! det er mer på låter med futt i! på rolige låter, prøver jeg å ha god sustain, lite tempo med kraftige anslag!

men så til oppbygginga:D

Bruker skalaer og mixer litt rundt på de! men ja, som de fleste andre starter jeg med improvisasjon!:) og av og til tenker jeg melodier som jeg spiller på gitaren! varierer veldig egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg for min del skriver låta først og legger på soloen til slutt. Da har jeg et utgangspunkt i både tempo, akkorder og stil. Så er det bare å improvisere villt og hemningsløst til jeg finner noe som låter bra og noterer ned ideen. Det kan bare være snakk om et par toner på en bestemt plass, men noterer ned likevel. Når jeg har en del ideer plasserer jeg de beste der jeg synes de låter best. Nest punkt kan være vrient, nemlig å fylle ut "hullene". Da pleier jeg og leke meg fram til noe som passer. Det blir omtrent som å finne den besten veien fra A til B.

Når jeg spiller rene instrumental sanger f.eks satriani pleier jeg å lære meg hoved riffene og improvisere utover det. Da får sangen et litt mer personling preg og ikke dønn lik satriani. Fyren er knallgod til å spille, men jeg vil ikke være en copycat.

Husk å improvisere når du spiller av og til. Det er sykt morro, men krever kjennskap til skalaer og annet teoretisk stuff :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tilslutt: Hvordan jeg kan få mest mulig igjen for å tilfredstille mine overlegne PR-behov  :lol:  

(Den siste pleier bare å gjelder på steder jeg utelukkende spiller for fjortisser som synes jeg er tøffere siden jeg spiller fort  :twisted:)

Har egentlig bare tatt hensyn til det en eller to ganger :P

Hehe, prøv med hver eneste konsert noensinne du :P Neida, ser faktisk litt opp til spille-raskt-ferdighetene dine.. MEN BARE LITT! ;)

On-topic: Bruker vel en god blanding av improvisasjon og ideer jeg får i hodet når jeg lager sangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.